Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Täta ytterväggarna mot inläckande radon.  (läst 39899 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Class3

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: Täta ytterväggarna mot inläckande radon.
« Svar #45 skrivet: 12 januari 2007, 18:13:55 »
Svår fråga, jag får titta lite i radonboken.

En vägg som är obehandlad pÃ¥ tvÃ¥ sidor avger  29 mBq/kvm/s (gamma 0,5-0,6 Usv/h).
Om du lägger ett lager puts + papperstapet på en sida så minskar avgången med ungefär hälften på den putsade sidan. Om du klär den andra sidan så blir resultatet detsamma!

Lägger du tvÃ¥ lager akrylatfärg sÃ¥ minskar avgÃ¥ngen till under 1 mBq/kvm/s  pÃ¥ den mÃ¥lade sidan. Om du istället sätter 2 lager plasttapet sÃ¥ blir avgÃ¥ngen ca 13 mBq/kvm/s.

Ett spikhål genom väggen försämrar kraftigt ytskiktets isoleringsförmåga. Så om du ska hänga upp en tavla, sätt silicon i spikhålet.

Jag tror att om du bara isolerar halva väggen så kommer resultatet bli att det kommer ut mer på den obehandlade delen. Hur mycket den totala avgången minskar vet jag inte. Hur långt kan gasen transporteras i en blåbetong vägg?

Det bästa är väl om man kan måla direkt på obehandlad blåbetong med akrylatfärg eller våtrumsspärr och därefter putsa och tapetsera.

En kund till mig hade 240 Bq/m3 i övervåningen där väggarna var i blåbetong. Efter en ommålning med vanlig färg sjönk värdet till 130 Bq/m3, vi mätte med en kontinuerlig radonmätare.

Det skulle vara intressant att testa med kontinuerlig mätare före och efter tapetsering med Permafoil vs akrylatfärg.

Det finns således en del vetenskapliga belägg och en lite erfarenhet vad gäller tätning, men det vore nog bra om detta dokumenterades mer.

 


Utloggad Duracell

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Täta ytterväggarna mot inläckande radon.
« Svar #46 skrivet: 14 januari 2007, 11:19:30 »
Mycket tack för de värdena Class3.
Jag kan nämna med att enligt instruktionen för permafoilen så skulle man grunda med spärrgrund före så jag misstänker då att tapeten inte kommer stå för hela sänkningen.

Jag har ju radon värdena från huset med så jag kommer snart att kunna ge er en rapport på hur det gick.

Tyvärr så kommer jag inte ta bort lister nertill eller upptill och tapetsera där med vilket dom rekomenderar. Det skulle ge för mycket merarbete.

Mvh Durre
Karlstad/Norrstrand. Betonghus på platta.200m2 (+30 biyta) Direktverkande el. Nocria 14. Toppennöjd!

Utloggad Henrik007

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Täta ytterväggarna mot inläckande radon.
« Svar #47 skrivet: 14 januari 2007, 12:00:42 »
Gubbar och gummor,

det finns bara ett botemedel mot radon: kunskap (http://www.ssi.se/radon/Radon_NatForekAmn.html?Menu2=Radon) till att börja med. Påståenden som att det bara är farligt i kombination med rökning är befängda myter. Radon är FARLIGT.

Däremot ökar riskerna kraftigt med radon om man exponerar sina lungor för andra otrevligheter, ex rökning, men radon i sig är FARLIGT.

Jag bor själv i ett hus med ca 400 i mätningar, men det föranleder mig kanske ingen omedelbar stress, även om troligen en ventilering av grunden skulle vara tillfredsställande. Men detta tycker jag att var och en skall ta reda på på egen hand. DEt finns otalig forskning i ämnet...

För egen del skulle/har jag tagit kontakt med seriösa radonutredare (www.ssi.se), som lämnar ett underlag på de åtgärder som behöver göras. Sedan har du ett underlag att leta offerter på. Det kan vara sanerare eller byggfirmor. Utredarens pris brukar vara ungefär i samma storleksordning som det statliga bidraget av någon anledning... Kan nog passa på att rekommendera referenser...

Utloggad Class3

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: Täta ytterväggarna mot inläckande radon.
« Svar #48 skrivet: 14 januari 2007, 17:58:28 »
En seriös sanerare gör utredningen själv = 15 minuters gammamätning. Det är i allmänhet allt som behövs. Då vet man - är det mark eller bygg eller kombination?
Kostar inget i samband med offert man ska ju ändå titta på huset.
Självklart tar man in fler offerter då lösningar och priser kan variera.
Kräv en garanti på sänkt halt.



Utloggad Henrik007

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Täta ytterväggarna mot inläckande radon.
« Svar #49 skrivet: 23 januari 2007, 23:06:33 »
Att ta reda på sorten är väl kanske inte så svårt.

Det svåra är att få hela bilden klar för sig och sätta in insatserna där de verkligen verkar.

Annars kan man köra nercabbat även i huset ^-^


Utloggad pictorhayes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Täta ytterväggarna mot inläckande radon.
« Svar #50 skrivet: 24 januari 2007, 00:00:37 »
Brukar inte märka ord, MEN eftersom du själv pratar om myter etc. så kan jag inte låta bli... 8)
Radon (eg. radongas) är inte särskilt farlig, faktiskt. Det är Radonets sönderfallsprodukter som är
farliga! (bla. den numera berömda isotopen Polonium-210). Det är en av dom viktigaste orsakerna och förklaringarna
till varför Radongasförekomst i kombination med rökning är särskillt farlig. Hur farligt det är är däremot svårt att
fastställa och gränsvärden är ingen exakt vetenskap.
Ett intressanr kuriosum i sammanhanget är att man på 20- och trettiotalet betalade stora pengar för att få vistas
i miljöer med kraftig Radonkoncentration, det ansågs mycket hälsofrämjande (här stod Spa-miljöernas vagga...)


Gubbar och gummor,

det finns bara ett botemedel mot radon: kunskap (http://www.ssi.se/radon/Radon_NatForekAmn.html?Menu2=Radon) till att börja med. Påståenden som att det bara är farligt i kombination med rökning är befängda myter. Radon är FARLIGT.

Däremot ökar riskerna kraftigt med radon om man exponerar sina lungor för andra otrevligheter, ex rökning, men radon i sig är FARLIGT.

Jag bor själv i ett hus med ca 400 i mätningar, men det föranleder mig kanske ingen omedelbar stress, även om troligen en ventilering av grunden skulle vara tillfredsställande. Men detta tycker jag att var och en skall ta reda på på egen hand. DEt finns otalig forskning i ämnet...

För egen del skulle/har jag tagit kontakt med seriösa radonutredare (www.ssi.se), som lämnar ett underlag på de åtgärder som behöver göras. Sedan har du ett underlag att leta offerter på. Det kan vara sanerare eller byggfirmor. Utredarens pris brukar vara ungefär i samma storleksordning som det statliga bidraget av någon anledning... Kan nog passa på att rekommendera referenser...


Utloggad Tob871

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Täta ytterväggarna mot inläckande radon.
« Svar #51 skrivet: 24 februari 2007, 17:31:59 »
Hej,hej!

På permafoils hemsida anges att det är viktigt att tapeten sätts direkt mot blåbetongen:

"Trä-, kakel och gipspaneler skall tas bort. Gamla tapeter bör avlägsnas i mesta möjliga mån. Om detta inte görs försämras Permafoils spärreffekt och det kan t o m leda till en ökning radonavgasningen p.g.a. att hålrum skapas mellan Permafoil och blåbetongen."

Många kunniga har varit aktiva på denna tråd. Finns det någon som är tillräckligt begåvad pedagog för att förklara för mig hur radonavgasningen kan höjas?

Jag efterlyser också personliga erfarenheter av tapetsering med permafoil. Har det någon effekt eller inte? På företagets hemsida finns under rubriken "referenser" två gamla tidningsklipp från 2001 - känns inte sådär alldeles förtroendeingivande...

Utloggad Duracell

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Täta ytterväggarna mot inläckande radon.
« Svar #52 skrivet: 26 februari 2007, 11:44:02 »
Jag har ju tapetserat en av mina 2 våningar nu men inte gjort någon ny mätning.
Jag vet att det finns andra som lyckats bra men att få ner strålnmingen som jag hört från. Men jag håller med dig att det varkar dött med referenser och siffror. Det stör mig med kan jag säga.
Tror det var Class 3 som sa att man lika gärna kan måla med plastfärg eller nån annan färg som är lufttät eftersom det teoretiskt borde stoppa gasen lika effektivt. Tapeten är ju ganska dyr. Dom vill ju även att man mållar med spärrgrund innan och den är ju rätt dyr med och där har du ju ett tätskickt redan där. Kanske man skulle kunna skippa permafoilen och måla 4 ggr med spärrgrund istället.
Mvh Durre
Karlstad/Norrstrand. Betonghus på platta.200m2 (+30 biyta) Direktverkande el. Nocria 14. Toppennöjd!

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Täta ytterväggarna mot inläckande radon.
« Svar #53 skrivet: 26 februari 2007, 19:40:09 »
Radonets farlighet är inte ifrågasatt men hur farlig den är är mycket svårt att besvara.
Statistikerna räknar dock med att ett antal människor varje år får cancer av radon.
Likaså får ett antal människor cancer av bakgrundsstrålningen som vi alla utsätts för.
Detta bestämde man sig för på 70-talet då man omvärderade strålningens farlighet.
Man började då anse att all joniserande strålning är farlig - risken börjar vid aktivitet>0.

Sedan har man mig veterligt inte lyckats bevisa det direkta sambandet mellan ett enda cancerfall och radon eller bakgrundsstrålning. I en majoritet av cancerfallen kan man inte fastslå en bestämd orsak. Det är rent statistiska bedömningar som görs, på ett skakigt underlag. SSI bedömer att cirka 500 lungcancerfall årligen orsakas av radon i bostad. 90% (men inte 100!) av dessa 500 är rökare.

Man kan jämföra med lungsäckscancer som tvärtom har ett mycket tydligt samband med asbestexponering. Där är genesen uppenbar.
Där vet man också att rökning ökar cancerrisken exponentiellt för den som drabbats av asbestos.
Man antar ett liknande samband med rökning + radon.

Åtgärder mot asbest, radon och andra skadliga ämnen som kan ge upphov till cancer har haft en positiv effekt på cancerincidensen, men en mycket större effekt märks genom minskad rökning.
« Senast ändrad: 26 februari 2007, 19:41:46 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad mbqmbq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Toshiba RAS 10
SV: Täta ytterväggarna mot inläckande radon.
« Svar #54 skrivet: 22 februari 2012, 09:56:22 »

Här är någon som har jämfört med och utan Permafoil.
Jag skulle det tro att de började med målade väggar och hamnade på en halvering.

http://mekkab.se/download/18.6765cb87130700fde23800061864/Gavleg%C3%A5rdarna.pdf

/Magnus


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!