0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur tänkte dom koppla med den beredaren kamin till solslingan eller
Nej jag tror inte att du tjänar in kaminen men varför strunta i den bara för att just den rörmockaren har problem med slantarna vill du ha en kamin så finns det ju flera firmor eller så kanske du ska leja just din rörmockare så han får ordning på ekonomin igen men betala inte i förskott.
Jag vidhåller att den lösning jag föreslog redan tidigt skulle fungera bra för dig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=48851.msg491024#msg491024På ritningen sitter det en elberedare efter varmvattenberedaren, den skall du tänka bort.Arbetstanken som sitter uppe till höger behöver du för att han lagrad energi när/om du vill brassa på med fläktradiatorer (om dom skall kunna ge någon nämnvärd effekt).Du behlver komplettera med vvc, varvattencirkulation, om du har plats för det i din kulvert.Det går naturligvis leva utan vvc, men du lär få rätt lång väntetid på varmvatten i boningshuset om du inte sätter in vvc eller en liten elberedare som matas av den stora varmvattenberedaren i garaget.För övrigt, skippar du vvc och istället väljer elberedare på t.e.x 50 liter i boningshuset så klarar du dig med bara en Nibe 1245 + arbetstank + elberedaren.Kan du tänka dig att tillföra extra värme till garaget i god tid innan det skall nyttjas så klarar du dig troligen även utan arbetstanken, kanske kan du byta ut delar av den vattenburna fläktelementeffekten mot en el-byggfläkt som du tillfälligt brassar på med när garaget skall användas?För övrigt kommer det inte att kosta speciellt mycket att hålla arbetsvänlig temperatur i garaget hela tiden, du kan istället se garaget som en möjlig plats att spara värme på de få dagar/år som värmepumpen kanske får problem att värma huset utan hjälp av eltillskott, då kan du istället dra ned värmen i garaget, för att få mer effekt till huset.
Jag skall föröska förklara så gått jag kan, men det här med kaminen är jag inte säker på, det inte vilka krav som finns där vad gäller expansionskärl, syrventiler o.dyl om det skulle bli strömavbrott så cirkulationen avstannat, du vill ju knappast köra 120 grader varmt vatten i pex eller pemrör?En Nibe 1245 8 eller 10 kW, jag skulle nog välja 10 kW.Denna kopplas till arbetsanken, vbf till topp och vbr till botten.Från arbetstanken till en rejäl fördelare i garaget varifrån du tar ut till golvvärme i garage, och till fläktkonvektorn i garage, och sedan från fördelaren in i kulverten 2 X 32.Inkommande kallvatten har du via din separata 32 mm slang, oavsettt om den kommer in i huset eller garaget så kommer du att behöva använda den för att få kallvatten mellan hus och garage.Dra kallvatten till bostadshuset/garaget via 28 mm kulvert.Dra varmvatten från 1245:ans beredare via 18 mm kulvert till huset, sätt en 50 liter (55-60°C) elberedare i huset. (Du kan inte få vvc med nuvarande kulvert)Använd INTE 28 mm kulverten för varmvattnet, då får du ännu mer förluster.Detta skulle fungera, och det skulle inte bli sååå dyrt.Arbetstanken bör vara minst 300 liters UKV, och om du vill lyxa till det kan du utrusta den med förvärmningsslinga för tappvarmvattnet. (tror det går i alla fall)Du skulle kanske kunna ansluta vattenmantalde kaminen på så sätt att en växelventil kopplar in allt radiatorflöde över manteln när manteltemperaturen går över t.ex. 40 grader.Kör du på detta sätt måste alltså cirkpumpen som matar vatten till golvvärmen gå kontinuerligt året runt, så länge det finns chans/risk för att du tänkt elda.Personligen hade jag struntat i kaminen, rent ekonomiskt är det bortkastade pengar, och har du gratis ved kan du sälja den och får mer än väl till den el som krävs för att hålla hsuet varmt, i vart fall kan det ersätta den värme som kaminen skulle ha gett.Enda fördelen med vattenmantlad kamin är att du kan myselda utan att det blir så urbota varmt i huset, själv eldar jag ute om jag vill mysa, men alla har ju olika drömmar för sitt boende.
Med en arbetstank i systemet kan du sätta in en kraftfullare pump och helt slippa eltillskott, vattenvolymen i tanken gör att din värmepump inte får så korta gångtider trots att den har överkapacitet.Om du väljer bort arbetstanken rekommenderar även jag 8 kW.Om du inte behöver 28 mm slangen i kulverten till annat så kan du ju ha vvc i de två 28/18 mm rören.Innan du slutar ut vattenmantlade kaminen, försök få input från fler för jag har väldigt liten erfarenhet från vedeldning överhuvudtaget.Hur jag tänkt mig inkopplingen av mantelkaminen på reuren är ungefär som följer, se om du kan förså och översätta det i hur det skulle se ut hos dig.Den här bilden är från ett annat projekt, du skall inte ha någon shunt (som syns längst upp i bild).Huruvida det är så lyckat att tidsstyra vvc eller ej vill jag låta vara osagt, men legionella trivs ju bäst i 25-40 gradigt vatten, så därikring skall det ju helt inte vara några längre stunder, och med tanke på att kulverten värmer vattnet i ledningarna så kommer nog tempen att hamna just där om du stänger av vvc.
Nja, antingen låter man växelventilen växla om enbart på manteltemperaturen, eller så har man två sensorer så man kan låta den växla om så snart kaminen är varmare än arbetstanken eller temperaturen på returledningen.Då du aldrig kommer att få mer än (troligen) 45-50 grader i tanken utan att elda så kan du lika gärna låta ventilen växla så snart manteln blir 40 grader eller varmare.Nu vet jag som sagt inget om dessa kaminer, så mitt resonemang är helt teoretiskt.Förutsatt att du låter cirkpumpen efter arbetstanken gå hela tiden kan jag inte se att du har behov av en extra cirkpump för kaminen.En sak dock, du måste ha så pass högt startvärde för växelventilen/manteltemperaturen att värmepumpen på egen hand inte kan driva upp eller bibehålla den temp som växlar över till kaminen, för så är det ju risk att den aldrig stänger när du eldat färdigt.Då den temp som passerar kaminen är rätt låg (vattnet har ju passerat husets golvvärme innan) så borde det dock inte bli ett problem. För att få så låga förluster/driftskostnader som möjligt är det av största vikt att du köper snåla cirkpumpar både till vvc och cirkulationen i golvvärmen.Du borde inte behöva någon push, utan allt borde gå driva med en cirkpump som placeras efter arbetstanken.Troligen skulle du klara dig bra med en eller ett par termostater i drift, i de rum som påverkas mest av sol och vedeldning om du inte hade vattenmantlade kaminen.Med tanke på att arbetstanken kan bli 80°C? varm när du eldar kommer det dock att krävas en shuntstyrning som begränsar framledningstempen till golvvärmefördelarna.Om du struntar i en push kan du ju ändå installera det hela på ett sånt sätt att det, vid behov, går bra att komplettera med i efterhand.Kolla också så att temperaturvärdet när ventilen växlar över till kaminen + den deltaT som eldningen innebär, inte tillsammans kan driva upp temperaturer till nivåer som blir skadligt för slangarna, någon form av säkerhetsfunktion kanske måste till där, så att ingen i rent oförstånd eldar så mycket att slangarna kapsejsar?Det borde gå få detta att fungera, men du ser ju själv att det blir en hel del extra prylar att ta hänsyn till för att du skall kunna ansluta kaminen.Utan kamin klarar du dig utan shuntstyrning och växelventil, syrventil mm.Dessutom, när det gäller shuntstyrningen är jag osäker på om man kan använda den i Nibe inbyggda, eller om du måste såtta in ett yttre överordnat system för detta. Dessutom 2, kanske behöver du en shuntstyrning även i garaget för att dessa golv inte skall bli för varma när du eldar, om du inte enbart låter termostater strypa bort effekt där när det blir för varmt i rummen... men som sagt, detta måste du tänka igenom.Så här kommer det att fungera.När du inte eldar kommer värmepumpen att styra start/stopp i förhållande till utetemperaturen och det börvärde som detta resulterar i.Detta ser till att temperaturen i arbetstanken håller sig några få grader över och under det beräknade börvärdet.Inne i huset/golvvärmen kommer allt att fungera bra mer eller mindre utan påverkan av termostater, och shunten kan stå helt öppen så att du verkligen nyttjar värme vid så låg vbf som möjligt.När du börjar elda kommer tanktemperaturen att börja stiga, värmepumpen känner detta och stannar, så länge du eldar mindre än vad husets effektbehov är så kommer eldningen bara göra att värmepumpen startar mer sällan.Eldar du så mycket att tempen i arbetstanken stiger över värmepumpens börvärde så startar inte värmepumpen mer, däremot kommer värmen i golvvärmesystemet/kulverten att börja stiga till nivåer över den önskade, det är nu du kommer att ha behov av att shunta ned värmen till golvvärmefördelarna för att det inte skall bli för varmt vatten som söker sig ut i golvvärmeslangarna.Huruvida det skulle räcka med en enda shunt ute i garaget, eller ej, det bör någon med kompetens för flöden räkna på.Troligen skulle du kunna sätta en shunt på 28 mm kopparrör som redan i garaget ser till att rätt temp när huset och garaget, förgreningen mellan garage och kulvert/hus skulle alltså göra efter en stor shunt.Om denna shunt kan styras av värmepumpen eller ej låter jag vara osagt, men det borde gå eftersom det finns möjlighet att styra två värmekurvor i Nibes värmepumpar - du skulle då anväda en, den primära, för att styra temperaturen till arbetstanken, och den andra, den sekundära, att styra shunten som matar ut vatten till golvvärmen.Jag önskar att jag hade tid att ordentligt sätta mig in i Nibes tvåzonsreglering för att säkert säga att det går, men tyvärr har jag mer än nog att göra utan att just nu offra den tid som krävs för detta, kanske kan du bolla detta med någon hos Nibe?Du skulle för övrigt kunna dra kopparrör mellan arbetstank och fläktkonvektorn i garaget, då säkrar du upp att du har tillgång till bra flöde och hög temp de gånger du vill värma garaget extra snabbt.Om du kopplar: Arbetstank - cirkpump - avstick till fläktkonvektor - shunt - kulvert/golvvärme garage så borde du kunna göra det utan extra cirkpump för fläktkonvektorn, tänk dock på att fläktkonvektorer kräver rätt höga flöden, så övriga systemet kan komma att påverkas om du inte har en tryckstyrd cirkpump, eller en separat pump för fläktkonvektorn.Det är ganska många om och men som du ser, tyvärr har jag inte tid (eller kompetens nog) att projektera detta fullständigt, och lämna funktionsgaranti, på samma sätt som en duktig installatör borde kunna göra, jag försöker dock hjälpa dig så gott jag kan med de kunskaper jag har.Förhoppningsvis är det andra som läser detta som varnar om det är feltänkt någonstans.