0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
1245 är som en 1145 med integrerad VV tank. 1145 är som en 1245 där man tar bort den integrerade tanken och ställer den bredvid istället. För att kunna jobba mot en större volym varmvatten. I thermiavärlden kallar dom det för Duo. Om du anser att du klarar dig på den integrerade tanken så ju det trevligt. Vill man kunna ha tillgång till VV med ett 250l badkar utan att behöva fundera på huruvida det finns VV eller inte och har utrymme så väljer man den separerade lösningen.
F1145-8kW med vår ack.tank VPAS300/450
Jag gillar separata enheter för man kan byta del för del om något krånglar. Lite surt att byta värmepumpen i förtid bara för att beredaren läcker exempelvis.Vi har garaget ihopbyggt med huset, jag gillar den lösningen för man kan lasta ur/i bilen utan att ta på ytterkläder på vintern. Eller hämta ett verkyg, eller vad man nu har i garaget... Och man slipper kulvert med enerigiförluster.
Fått ett förslag från Nibe som sägerHåller ni med?Tror inte han som räknade har tagit med i beräkningarna detta med att jag har kaminen i huset och behöver retunera värme tillbaka till garaget och acktanken där. Men det kanske är VPAS300/450 som är ett bra val ändå?