0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Att installatören struntar i eller inte vet hur det borde vara kan forumet motverka, genom att ge adekvata råd. Då vet folk vad de ska fråga efter när säljarna kommer ut, säljarna som inte vet så mkt om teknik utan bara kastar upp besparingkalkyler. De gör ju så för att så gjorde dem på Siba, eller IF där de var tidigare. Ingen av dem har dragit upp mormor och ändå inte fått loss en 4" dart utan varit tvungna att hämta gasen Då är det svårt att förutse saker om man aldrig sett det Men att öka GM är för det mesta inte att rekommendera eftersom vi nu närmar oss att få en fast kondensernade maskin (grovt förenklat)
Du kan kalla mig vad du vill, men hysteres är en kanon funktion. Thermia körde 7 förut och skulle definitivt låtit det vara kvar, att gå mer än 7K över bör är helt uppåt väggarna, där har du som vanligt fel, tur då att jag finns som kan lysa upp i mörkret.Hur kan du som är styrgubbe, vilja ha maskiner med fast kondensering Öppna gärna termostater, men aktivera dessa sedan systemet ställts in
Här har du fel igen, och ja, jag nappar på det utslängda köttbenet.Hysteres nollar gradminuterna, och gör att huset får ett värmeunderskott, hela regleringen sätts ur funktion.Du vet inte vad du talar om, men du uppträder i forumet som att du vore allvetande, för att få igång samma gnäll i vart och vartannat ämne.Snart är mitt mått rågat, det måste du förstå.
Här har du fel igen, och ja, jag nappar på det utslängda köttbenet.Hysteres nollar gradminuterna, och gör att huset får ett värmeunderskott, hela regleringen sätts ur funktion.Du vet inte vad du talar om, men du uppträder i forumet som att du vore allvetande
Du förutsätter ofta att du har rätt Rickard (och det har du ju ofta). Men om någon av någon anledning inte tycker som du "så är snart måttet rågat". Klart man väljer att hålla käften då... Det blir ibland lite lustigt att debattera med en sådan maktbalans. Med detta har jag inget att säga om huruvida du har "rätt" eller "fel" ang hysteres. Jag bara ger mig in i en diskussion i en tråd som poppar upp på min tavla. Precis som jag sagt förut vid något tillfälle så är det få personer som säger typ så här När man säger något sådant så är det inte ovanligt att stora portioner av det man säger kan vändas 180 grader. Jag lägger dock ingen värdering i huruvida så är fallet just här och nu.
Du missar poängen helt med hysteres, det är en säkerhetsfunktion. Bryter eller startar den på det så är det ngt knas i din anläggning som bör ses över. Jag pröjsar dyrt för service av min bil, men värmepumpar ska man inte bry sig om Vore roligt att veta hur mkt av folksams gnäll som kommer via felaktiga råd Jobba ostört gör den ju,, men den gör bara VV och sedan snackar ni om att dimensionera för lågtemp
Hysteresen är ju jättebra i väl fungerande system. Det kan röra sig om en värmepump som körs för att GM indikerar så men i verkligheten är behovet inte så stort på grund av bullbak och några termostater har strupit. Likaså kan ju en hysteres starta en maskin om det blivit kallare än vad ute-givaren förväntade sig. Hysteresen är det max- respektive minvärde som värmepumpen förväntas arbeta inom. Om den går under eller över detta så har något skett som ligger utanför huvudscenariot som hanteras av gradminuterna. Att folk sedan installerar större VP än dom borde i ett givet system och därför löpande måste öka denna hysteres eller till och med tycker att MAX-läget på 15 inte är stort nog - betyder ju inte att hysteresen är dålig som funktion. Det betyder bara att en VP som är fel dimensionerad för förutsättningarna hela tiden får problem. Det är som att säga att varvtalsstoppet på en bil är dåligt för att det gör att man inte kan plocka max effekt ur bilen.
värmepumparna är egentligen lite avancerade och ställer krav på anläggningen och justering. Vissa av dessa krav hoppas över och man närmar sig 100% effekttäckning utan relaterade nödvändigheter utifrån dessa grundläggande krav. Precis som GM, kurva och allt annat ska justeras ska så klart även hysteresen justeras utifrån anläggningens egenskaper och förhållanden. Hysteres är inget larm. Den förväntas reglera under särskilda och sällan förekommande förutsättningar. Om den skulle börja reglera permanent i en korrekt justerad anläggning då är något fel och då kommer också temperaturen inne börja gå ner. Precis som gradminuterna går att justera går även hysteresen att justera. Ju mer vi ackumulerar desto högre måste vi tillåta maskinen att gå. För inte allt för länge sedan tänkte inte ens folk på detta här på forumet. Det handlade BARA om att få så få och långa körningar som möjligt. Bort med spärrarna. Jag säger inte att jag är kär i hysteresen Inte alls. Jag säger bara varför den finns och vad som är tanken med den och försöker antyda varför det är bra med meningsskiljaktighet och hur detta över tid kan förbättra (inte nödvändigtvis åt mitt håll!) rekommendationer och riktlinjer till forum medlemmar som söker stöd eller optimering. Det måste finnas motpoler som sorbris som jobbar hårt på att få folk att hantera sitt VV på ett korrekt sätt. Det är lätt att det blir lite cowboy annars.