0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mmm, jag har ju också ett jobb att sköta, har arbetat 15 timmar/dag sedan denna debatt startade i slutet av förra veckan.Är det verkligen så kränkande att erkänna att det i vissa situationer är helt ok att säga att deltaT över radiatorn är 10 grader om det är det deltaT man mäter upp?Ett enda litet ord, ja - så är ju frågan ur världen, det hade du kunnat svara i torsdags, men har vägrat.Hur svårt kan det vara?Eller menar du att det är fel att använda ordet deltaT om man mätt upp en difftemp över radiatorn?Jag har fortfarande efter typ 300 inlägg som rör denna fråga inte lyckats få detta klart för mig.
Över kondensorn ja, men inte på de termiska avspeglingytorna. Detta är ju pudelns kärna. Du mäter kondensor DT och CC pratar om radiatorn som vi inte kan mäta DT på om vi inte har en konstant temp. nuff said.
Ja men jag hoppas du slapp Tangit /renniger burken framför näsan och på fingrarna.. sjuka grejer bara för att man ska limma en tryckledning....Jag skriver så gott jag kan för att förklara när du kan andvända dig av ditt uttryck/metod och inte.Det har inget med troll eller bråk att göra från min sida ....Det är lite tråkigt när man verkligen försöker rätta till begreppen och försöker berätta hur man verkligen ska göra . Man delar med sig av 36 års egna erfarenheter och kunskap men det brister här någonstans mellan dom svenska ord och bokstäver jag sammanställer... cc
Rickard har ett jäkligt juste forum här, oftast tycker jag också att han bidrar mycket i trådarna.Men jag kan säga så här: Skulle jag ha något problem så skulle jag lätt välja att PM:a CC eller Oraklet, de har gett i varje fall mig intrycket av att både vara grymt kunniga samtidigt som de faktiskt verkar vara uppriktigt intresserade av sitt gebit även på fritiden. Sen har jag också en stor tilltro till Rinnans inlägg, han verkar både påläst och intresserad av det mesta han engagerar sig i.Heder till samtliga, fast på lite olika sätt
Nja, du förutsätter en massa saker du.En dubblering av flödet i ett lågflödessystem ger ca 20% större uteffekt på radiatorn.En dubblering av flödet i ett högflödesystem ger ca 10% större uteffekt på radiatorn.Sen kan man ju alltid diskutera vad som är högflöde och lågflöde, i ett extremt lågflödessytem kan man få 40-50% högre uteffekt om man ökar flödet.
Tänk om jag kunde skriva som du David.Du är duktig !Till skillnad mot en röris Finns det forum för sånt här med ljudfiler?Det hade vart gryyymt för oss med talets gåva, direkta frågor och svar live,Vem vet det kanske kommer Cc