Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
hur lång tid ska man ha mellan värmekörning
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
3
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: hur lång tid ska man ha mellan värmekörning (läst 8988 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm, Tyresö
Antal inlägg: 6954
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
skrivet:
03 oktober 2012, 12:34:19 »
Citera
Jag tänker så här. När effektbehovet är lågt så behövs inte värme så ofta. Nu har jag en tank som buffrar så det är mitt utgångsläge, och som därmed skiljer sig en del från andras.
Jag noterar att som i natt när det var 5-6 grader ute så gick värmepumpen 3 gånger mellan 00:00 och 09:00.
När jag kollade precis innan 09:00 körningen så var det säg 19.5 grader. Efter körningen gick det ganska fort upp till 20-21 grader.
Integralen står på -60.
Fast strypt med fast flöde på CP. Inga termostater.
Antalet starter indikeras då vid 5-6 grader ute-temp till ca 8-10 per dygn med -60.
Hade ni sänkt till -30?
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
SV: hur lång tid ska man ha mellan värmekörning
«
Svar #1 skrivet:
03 oktober 2012, 15:35:14 »
Citera
Hade ni sänkt till -30 eller är det snarare så att det är fullt normalt att det hinner bli lite kallare innan nästa körning när det är den här typen av ute-temp.
En grej till. Ganska roligt. Några av mina senaste körningar har varit väldigt korta då det är hög temp ute. så pass korta att brintempen gått ner 1 grad precis efter körningen. 250m x 2 + 20 meter till 40rör i backen va? 0.58lps. Kan det stämma att det blir typ 6 minuter eller något i den stilen?
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19404
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #2 skrivet:
03 oktober 2012, 16:39:29 »
Citera
Ja hade sänkt så att innetempen ligger hyffsat stabilt +- 0,5 grad eller så bör den kunna hålla.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #3 skrivet:
03 oktober 2012, 16:50:52 »
Citera
mm ok testar med -30 då.
Den var nog ganska prick nere 1 grad i morse. Nästan i alla fall. Jag märkte det i alla fall
Dock var detta i samband med stigande ute-temp. så körningen fördröjdes något av detta fenomen.
Click for large view
-
Uploaded with
Skitch
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #4 skrivet:
03 oktober 2012, 20:24:31 »
Citera
Skulle jag ha 19.5 grader inne då blev det gnäll från frugan och jag gillar inte att frysa heller.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #5 skrivet:
03 oktober 2012, 21:10:08 »
Citera
mm i realiteten var det inte 19.5
det är min IR picka som alltid visar fel. Dock visar den typ alltid lika mycket fel
När jag via flertalet olika termometrar har 21.5 så visar IR 20.5
Har inte bemödat mig att ta reda på om felet är procentuellt eller om det alltid är en grad. Det går inte att trimma bort så vitt jag kan se.
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #6 skrivet:
03 oktober 2012, 21:13:10 »
Citera
Då är det ok 20.5 är smärtgränsen och det får inte gå mycket över 22.
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #7 skrivet:
03 oktober 2012, 22:11:02 »
Citera
precis. över 22 då måste man ta av sig alla kläder.
under 20 då måste man ta på sig för mycket kläder.
21-22 kan man ha tisha hela tiden
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36156
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #8 skrivet:
03 oktober 2012, 22:18:20 »
Citera
Tror du inte att tempökningen inne beror på mänsklig aktivitet, typ belysning, datorer, TV i kombineation med solinstrålning.
Noterar att utetemperaturen steg vid exakt samma tidpunkt som det började bli varmare inne.
Jag tror inte att en högre radiatortemp gör av sig så där fort på rumstempen.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #9 skrivet:
03 oktober 2012, 22:27:19 »
Citera
vilken tempökning menar du nu?
den jag prata om i morse eller när jag satte mig i kontoret nu på kvällen?
där jag satt i morse var typ 1.5 meter från en 33 rad på 100x60. Det kan bidra till att jag märkte det.
Rent generellt måste jag säga att jag är lite förvånad över hur fort jag tycker mig kunna notera temperaturförändringar hemma. Det är därför jag alltid sitter och fånar över helt inomhusbaserad VP styrning.
Sedan är det ju lite beroende på vilken typ av styrning man kör med. Om jag ackumulerar stort värmebehov och släpper i väg VPn säg 10 grader över eller så. När framledningen ska va 35 så tangerar jag 45 då kanske. Då är klipper ju vissa raddar i väg dryga 500w. I huset märks det kanske inte i sin helhet så att säga men går man förbi raddar eller sitter nära då kan man kanske märka det.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #10 skrivet:
03 oktober 2012, 22:31:09 »
Citera
Jag kollade på bilden du länkat till, vid den högra svarta pilen, men det kanske inte rumstemperaturen?
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #11 skrivet:
03 oktober 2012, 22:33:13 »
Citera
nope det där är thermiq direkt från VPn. Ingen rumstemp
det du menar är nog framledningen på VPn.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #12 skrivet:
03 oktober 2012, 22:38:14 »
Citera
OK, så du kände bara att det var kallt?
Vårt hus är nog också som kallast på morgonkvisten, det tror jag mest har att göra med att det mesta av hushållselen har varit avstängt, och att det gör att runt 1 kW värme faller bort över natten, termostater och rumsgivare är som regel inte tillräckligt exakta för att hålla temperaturen inom en tightare intervall än börvärde +-1°C.
Har man lite sunkiga grejer, gamla termostater eller som jag, en gammal reglerdator som inte börjar påverka börvärdet innan ärvärdet ligger 1 grad för högt eller för lågt, så kan det säkert diffa +- ett par grader.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #13 skrivet:
03 oktober 2012, 22:53:02 »
Citera
Jo men jag gick upp sent. Närmare 9. Och då hade morgonpasset avslutats. Med äggkok och gröt och lite TV tittande.
Jag noterade att det var lite svalt. kollade tempen. Mycket riktigt. käkar frukost. gör lite kaffe sätter mig vid bordet igen och känner en skön värme komma smygande. Efter säg 30 minuter kollar jag runt tempen igen och den har gått upp typ 1 grad.
Temperaturen ute var hyfsat hög, 6 eller vad den nu låg på, och då blir det ju inte så mycket körning egentligen och så gick tempen ute upp lite vilket ytterligare försenade integralstarten.
Så jag tror att omständigheterna gjorde att temperaturen precis han falla lite lite för mycket. Justering till -30 är säkert inte befogad. Nu kommer jag säkert fördubbla antalet starter. Kanske borde ändrat till -50 eller så.
Jag kör ju helt fast nu och inga termosar så det finns ingen link eller annan givare som förklarar för VPn att det kanske är dags att starta nu...
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #14 skrivet:
04 oktober 2012, 08:01:41 »
Citera
När du aktiverar linken igen tror jag det kan vara en god ide att ange ett börvärde för morgonen som ligger 1 grad över det önskade, detta med tanke på det jag skrev i mitt tidigare inlägg.
Dessutom är man ju som regel mest frusen när man stiger upp på morgon.
Just den typen av funktion saknar jag på min värmepump, att kunna justera temperaturen en aning beroende av tid på dygnet.
Jag skulle vilja ha 23 grader på morgon, och kanske 21 grader på kvällen.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
3
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1335
dolda: 0
användare: 2
Användare online
:
Lillalilly
perssan
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info