0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har köpt en Panasonic "flagship 12:a" inklusive installation.Vid undersökning av installationen så fann jag att röret på "gassidan" var ett 3/8 mot 1/2-tum enligt instalationsmanualen, hur kan detta tänkas påverka pumpens funktion? COP, uteffekt och livslängd? Rörlängden är cirka 6meter. Installatören justerade inte mängden kylmedia./Magnus
Jo jag såg det med..Låter lite tokigt att man stryper sista biten in. Blev extra bökigt att kröka rören oxå när det är 1/2"En annan skoj sak var att det tydligen ska vara 1,5 kvadrat elkabel mellan inne/utedelen vilket kan tyckas tokigt när det står att man ska ha 16A säkring. Borde väl va 2,5 då enligt std..men iofs så torde den aldrig dra mer än 10A heller..
En annan skoj sak var att det tydligen ska vara 1,5 kvadrat elkabel mellan inne/utedelen vilket kan tyckas tokigt när det står att man ska ha 16A säkring. Borde väl va 2,5 då enligt std..men iofs så torde den aldrig dra mer än 10A heller..
Tyvärr är det så att röret mellan ute och innedelen endast är 3/8. Vilken dimention som röret in till innedelen har har jag inte kollat. Enligt installatören så är det standard att använda 3/8-rör om ledningslängden är under 7meter. Jag har kollat i servicemanualen men där står inget undantag för kort rörlängd. Jag är fortfarande fundersam.