0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om du känner till flödet över kondensorn, vilket du gör om du känner till kompressorns eller elpatronens uteffekt
Om jag pangar på med avsevärt mer effekt än vad vi förbrukar så kommer vi hela tiden ha en konstant ökande framledning men då det underliggande förhållandet är förhållandevis simpelt (radiatorn) så får vi i alla fall ett stabilt värde under hela ökningen som motsvarar den effekt vi tillför. Eller rättare sagt vi ser alltid den effekt vi tillför men det är bara i vissa tillfällen vi kan se vad vi avger. Utifrån den sista meningen så borde vi kunna summera så här. 1. Om du avger lika mycket som du tillför så kommer du se hur mycket du tillför och hur mycket du avger. 2. Om du tillför mer än du avger så ser du hur mycket du tillför 3. Om du tillför MINDRE än du förbrukar så ser du hur mycket du avger?
jag känner till elpatronens uteffekt. På vilket sätt känner jag därmed till flödet? Du måste förklara närmare. Jag förstår inte. Det är ju precis flödet som hela inlägget går ut på att ta reda på. Det enda jag vill veta är vad flödet är över värmepumpen när växelventilen slår över till VV.
ok. I detta fallet känner jag ju till effekten jag tillför. effekten / deltat / 4.18 = flödet Om jag förstår dig rätt borde jag utifrån deltat jag mäter upp kunna få fram flödet?
i mitt fall skiljer det mycket smurf, typ 5-10 grader i alla fall.men det är ju en konsekvens av att jag kör med den integrerade beredaren på 180l med en 16kw vp. Jag skickar ut 65 i slingan sista sekunden men får inte mer än 55 i temp på VV. För övrigt upptäckte jag under ett test i går att om jag tappar max VV samtidigt som kompressorn går står kondenseringstemperaturen nästan helt stilla, den går bara upp liiite liiite.