0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det finns så många deltan Här är ett som kanske vissa är nyfikna på. Det är en sekundvis loggning av ett värmesystem. Det blåa värdet är värmepumpens delta Det orangea värdet är värmepumpens framledningDet gröna värdet är det uppmätta deltat över radiatorerna Det gröna värdet, uppmätta deltat över radiatorn, kommer inte se likadant ut i ett värmesystem såsom det som rickard har, för att ta ett exempel. Mitt gröna ger en liten hint om vad som händer bakom kulliserna. Hans gröna värde är inte fel. Mitt gröna värde är inte fel. Det blå värdet, VP deltat, pendlar väl mellan 6.4 och 6.6 vilket i effekt innebär 20,7328kw och 21,0672kw men det ger ingen större påverkan i det stora hela.
Förutsättning LP22 - 612 1007W vid dt30 55/45Exakt samma vid 52,5/47,5 dt30 1007W Om du menar att du behåller framledningen men ökar returen (dt 32,5 55/50) blir det 1122WSänkt framledning, samma retur (dt 27,5 50/45) 896W
Har man ett perfekt dimensionerat 55/45-system är det praktiskt taget omöjligt att få det att lämna samma effekt med en sänkning av framledningen med 10 grader. Jag tror det är helt omöjligt faktiskt. Även med delta 0 typ. men jag har inte räknat.
mm ok så jag ökar effekten där med 10% genom att öka flödet med 100% över radiatorn. okaj danke!!