Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?  (läst 26157 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kalle LKPG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…tvidaberg
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?
« Svar #30 skrivet: 20 november 2012, 17:23:27 »
Nu vet jag inte riktigt hur du menar. Troligen missuppfattar du mig. Bifogar en mindre snygg skiss jag svängde ihop i paint på hur det är nu!
« Senast ändrad: 20 november 2012, 17:35:53 av Kalle LKPG »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?
« Svar #31 skrivet: 20 november 2012, 17:24:40 »
Hmm... Kan du klippa ut det väsentliga i bilden så att den inte krymps så mycket att man inte ser vad det står?

Om jag förstår det rätt så sitter det en extra CP mellan VP'n och volymtanken. Vad fyller den för funktion? Eller är det den enda CP'n på varma sidan?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Kalle LKPG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…tvidaberg
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?
« Svar #32 skrivet: 20 november 2012, 17:29:17 »
Hmm... Kan du klippa ut det väsentliga i bilden så att den inte krymps så mycket att man inte ser vad det står?

Om jag förstår det rätt så sitter det en extra CP mellan VP'n och volymtanken. Vad fyller den för funktion? Eller är det den enda CP'n på varma sidan?

Det är inte jag som kopplat utan det va såhär när jag köppte huset i vintras sånär som på att jag klämt imellan tanken enl bild för att bli av med knäppningar.

Vad jag funderar på att göra är att ta bort bypassen och den yttre CP (på bild) samt byta till en större tank.

MVH
Kalle

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?
« Svar #33 skrivet: 20 november 2012, 18:10:10 »
Ja en större tank borde göra så att knäppningarna försvinner men tycker det borde räcka med 50 liter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Kalle LKPG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…tvidaberg
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?
« Svar #34 skrivet: 20 november 2012, 20:09:48 »
Ja en större tank borde göra så att knäppningarna försvinner men tycker det borde räcka med 50 liter.

Tyvärr verkar det ej göra så. Är en radiator (el rör i golvet) på ovanvåning ganska nära VP våningen under som knäpper. Har även strypt den ganska hårt men trots det förekommer det knäppningar. Skall testa att smörja konsollerna med lite spray. Tror faktiskt problemet skulle försvinna om jag byter till en modern radiator. Har en lämplig som ligger men latmasken har gjort sig lite påmind på sistonde...

MVH
Kalle

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?
« Svar #35 skrivet: 20 november 2012, 20:15:46 »
en bypass, extern CP och en volymtank.

Det är typ en arbetstank det. :)
fast lite smartare.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Kalle LKPG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…tvidaberg
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?
« Svar #36 skrivet: 20 november 2012, 20:36:26 »
en bypass, extern CP och en volymtank.

Det är typ en arbetstank det. :)
fast lite smartare.

Du tycker mao inte jag skall ta bort bypass och yttre pump?
Måste köra yttre pump på läge 2 annars går det värme genom bypass då kompressorn går.

MVH
Kalle

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?
« Svar #37 skrivet: 20 november 2012, 21:25:19 »
Jag tycker du kan ta bort yttre cp och bypass och jag tycker att arbetstanken är smartare än bypass men det är för lite med 50 liter till arbetstank. Har du ingen strypning på bypassen du kan stänga vore ju enkelt också bara stänga av yttre cp fast låta den sitta kvar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?
« Svar #38 skrivet: 20 november 2012, 21:27:32 »
Du tycker mao inte jag skall ta bort bypass och yttre pump?
Måste köra yttre pump på läge 2 annars går det värme genom bypass då kompressorn går.

MVH
Kalle

Jag menar att arbetstanken är smartare än din nuvarande lösning.
Dvs bort med bypass och bort med 50l "tank".
Dit med en större som ersätter bypassen.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Kalle LKPG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…tvidaberg
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?
« Svar #39 skrivet: 20 november 2012, 22:06:52 »
Men frågan är hur det blir med mina knäppningar i radiatorerna med en arbetstank. Troligtvis inte bättre iaf enligt mina teorier utan det kommer då krävas en volymtank på framledningen till rad med. Eller?

/Kalle

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?
« Svar #40 skrivet: 20 november 2012, 22:15:06 »
Bra fråga ? Jag hade en knäpptank på 175 liter installerad tidigare och kör numera med arbetstank på 500+750+750 men vp jobbar i stort sett endast mot 500 liters tanken och märker egentligen ingen skillnad. Är rätt säker på att framledningen smyger upp lika bra som tidigare men jag har in ut på tanken en bra bit ifrån varandra så vattnet ska blandas om lite innan det går ut till rad. Har du plats skaffa en beg 500 liters acktank brukar ju finnas rätt bra med anslutningar på dom.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?
« Svar #41 skrivet: 20 november 2012, 22:26:24 »
har du konstaterat att dina knäppningar är av den karaktär att de bara sker i samband med att växelventilen går från VV till värme?


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Kalle LKPG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…tvidaberg
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?
« Svar #42 skrivet: 21 november 2012, 14:28:12 »
Hej!
Har varit ganska svårt att konstatera när det knäpper men jag tror typ att det är när det kommer ut värme på radiatorkretsen helt enkelt. vare sig det är när växelventilen slår om el värmedriften startar. Det är under de första minutrarna pumpen går då det blir en stor tempdiff.

Jag kommer till att börja med fälla in en ventil på bypassen nu och köra utan den men samtidigt ha kvar möjligheten att öppna den om det av någon anledning inte skulle fungera bra att köra direkt. Detta gör jag för att det är ett väldigt lätt ingrepp och inte kräver några nya grejer sånär som på ventilen och en skjutmuff som jag redan har.

Vad skulle fördelarna med att ha en arbetstank enligt ditt förslag på inkoppling vara? Principerna förstår jag men jag ser inte riktigt vinningen med det hela förutom längre gångtider på kompressorn samt att man skulle kunna ha termostater etc. (om vi nu bortser från ev förvärmning av vv)

MVH
Kalle

Utloggad heat-peak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?
« Svar #43 skrivet: 27 november 2012, 17:30:53 »
Hej,
har nu installerat en arbetstank (UKV300) samt en ny golvvärmeshunt och lite av Rickards loggningsgrejor.
 
Schema kommer så småningom men principen är samma som diskuterats ovan;
- T-koppling för returer i tankbotten
- Framledning extern CP i tanktopp
- Framledning från VP strax under tanktopp
 
Systemet blir ganska komplext med olika flöden så jag kan kanske förstå att NIBE inte rekommenderar detta
standardmässigt. Den enda ändringen jag gjort i VP setup så här långt (förutom ECS installation) är att minska farten på VPn CP från 70% till 40%.
Ja - flödet är då oftast lägre ur VPn än ur tanken! Annars så trycker man ut varmare vatten ur tankbotten och in i VPn = lägre COP.
SÃ¥ fungerar det i alla fall i mitt system.
 
Måste erkänna att jag var orolig ett tag men nu fungerar det ganska bra.
Antalet starter har gått ner från ca 25 st/dygn till ca 10 st/dygn (det är ingen vinter ännu).
 
COP är också nästan för bra för att vara sant - men då är inte FLM och externa CP med i el-förbrukningen.
 
Skall posta lite grafer så småningom men ni kan även titta på graferna i min publika e-logger sida.
 
Lagt till två loggar - före/efter arbetstank
« Senast ändrad: 27 november 2012, 19:27:53 av heat-peak »
Nibe F1145-8 + VPB300 + FLM + UKV300 + ECS41 + 200 m borrhål (ca 190 aktivt)
Trähus byggt 1929 boyta 165 m2
http://e-logger.se/pub?Hemett
http://e-logger.se/pub?Hemtva

sm6hoc

  • Gäst
sm6hoc
SV: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?
« Svar #44 skrivet: 08 oktober 2020, 18:19:22 »
Vill ha en Volymtank.
Enl. bild ta bort yttre CP och Bypass
Byt tank till Nibe 100 liter. Blir det
rätt koppling då ? Tanken kommer
att placeras på framledningen enl.
bild.

Bilden nedan kommer från ett inlägg ovan.



Lars

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!