0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har faktiskt en av varje sort. Den första Polar1 Ras13 installerades för 2 år sedan. Den andra Ras 25 dvs den senaste modellen av Toshibas pumpar installerades för 1 år sedan.När jag beställde Ras25:an begärde jag av Ventilationsutveckling garantier för att denna skulle ha samma funktioner exakt som pump nr 1 Polar1 Ras13. Sådana garantier fick jag men det visade sig att pumpen vid detta tillfälle var så ny så Ventilationsutveckling visste inte att funktionaliteten inte var samma som Polar1. Ventilationsutveckling erbjöd mig då att byta till Polar2. Detta erbjudande tog jag ej därför att jag kom fram till att de avvikande sakerna inte var till nackdel för MIN INSTALLATION. Obs. det sista.Jag kör båda pumparna i manuell drift. För Polar1 (och Polar2) så gäller att den inställda fläkthastigheten (gäller innedelen) ALLTID går med det manuellt inställda läget oavsett vilket temperaturbörvärde som väljs. Väljer man ett så lågt börvarde på temperaturen att den understiger rummets temperatur så fortsätter fläkten att gå men utedelen har stannat. Innedelen blåser sålunda bara runt rumsluften, dvs den håller luftcirkulationen igång ständigt.För Ras 25 (35) gäller samma sak som ovan men bara när regleringen av utedelen är igång, dvs så länge som pumpen behöver producera värme. Om rumstemperaturen av någon anledning överstiger börvärdet så stannar innefläkten (och utedelen också förstås) och inväntar att innetemperaturen sjunker under intsällt temperaturbörvärde. Att rumstemperaturen stiger kan ske av många anledningar. Man kan ha en köksspis/ugn igång, man kan ha en braskamin som levererar värme. Har man bara EN värmepump i huset vill jag avråda från att välja en Ras25 pga av att luftcirkulationen i huset avstannar helt och nyttan med t.ex braskaminen uteblir. Braskaminens värme sprids inte vidare. Det gör den däremot om en Polar1 eller Polar2 väljs.Anledningen till att jag själv kunde acceptera de nämnda avvikelserna är att jag har två pumpar varav den ena (polar1) alltid håller luftcirkulationen igång i huset. RAS25:an kan därför tillåtas stanna när jag befinner mig i det mellanliggande köket och har ugn och spis igång. Pump1 blåser då värmen från ugn/spis in i rummet med Ras25:an som då mycket temporärt stannar och väntar tills steken är klar i köket. Då kör den igång igen. Helt Ok för min del alltså.Jag är MYCKET nöjd med båda mina pumpar. Elförbrukningen för värme (elvärme) har halverats och komforten är väsentligt bättre. Men det finns dock en sak som inte är så bra med Ras25:an. Den lägsta elektriska ineffekten är ca 165 W enligt egna mätningar. Vid utetemperaturer som nu ca 5- 10 plusgrader så genererar denna effekt ca 800 - 900 W värmeeffekt. Det är alldeles för högt. Pumpen ger så mycket värme att innetemperaturen blir för hög och pumpen stannar. Man får en ON/OFF reglering i stället trots att man har en inverterstyrning tillgänglig!! Specifikationen för pumpen Ras25 säger att lägsta genererade värmeeffekt är 500 W. Det har jag aldrig uppnått. Även denna olägenhet har mindre betydelse i min installation. Resultatet blir bara att den andra pumpen Polar1 styr ner sin värmeproduktion men fortsätter med att blåsa runt luften i huset. Jag har en pågående diskussion med Ventilationsutveckling i denna fråga. (Ej uppfylld spec).Hoppas att denna information kan vara till nytta för nytillkommande pumpägare.
Kan du inte göra det.Anser detta vara rätt viktigt om man nu avråder från köp, funkar fläkten manuellt i underhållsläge är det ju inget jätteproblem, är man hemma och eldar kan man ju lätt ställa värmepumpen i underhållsläge.
OK.Vad händer om du ställer den i läge kyla, och drar upp börvärdet på max?Går fläkten köra manuellt då?