Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad skiljer Polar 10/13-ND och Polar 25/35 ND  (läst 10181 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad UH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Räds inte en riktig vinter!
Vad skiljer Polar 10/13-ND och Polar 25/35 ND
« skrivet: 25 september 2012, 16:08:12 »
Ska köpa ny LVP och då troligtvis en Toshiba. Är dock osäker på om jag ska ha en Polar 25 eller en Polar 13. Vilken är den senaste modellen? För och nackdelar? Några kända fel och brister på respektive modeller?
Bor i en äldre 1,5-plans villa på 120 kvadrat. Kör sedan 2003 en Panasonic CS E9 + en Camina braskamin. De senaste årens totalförbrukning har varit runt 8000 Kw/år.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Vad skiljer Polar 10/13-ND och Polar 25/35 ND
« Svar #1 skrivet: 25 september 2012, 17:46:08 »
Själv hade jag velat veta varför ventilationsutveckling inte säljer den nyare 25/35ND om jag skulle köpa en.
Var väl något större förångare i utedelen på dem och enligt specen har de tagit tillbaka den gamla typen av avfrostning som de hade före polar1 skvp/savp.
De tre sakerna räckte för att jag inte hoppade iväg o köpte en iaf.  :-\

Utloggad UH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Räds inte en riktig vinter!
SV: Vad skiljer Polar 10/13-ND och Polar 25/35 ND
« Svar #2 skrivet: 28 september 2012, 01:13:47 »
Men halllå, är det ingen som har något att skriva om angående dessa pumpar? Några som själv har 25/35ND som kan dela med sig vad de tycker om dessa?
Bor i en äldre 1,5-plans villa på 120 kvadrat. Kör sedan 2003 en Panasonic CS E9 + en Camina braskamin. De senaste årens totalförbrukning har varit runt 8000 Kw/år.

Utloggad Bensin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad skiljer Polar 10/13-ND och Polar 25/35 ND
« Svar #3 skrivet: 28 september 2012, 22:14:39 »
Jag har faktiskt en av varje sort. Den första Polar1 Ras13 installerades för 2 år sedan. Den andra Ras 25 dvs den senaste modellen av Toshibas pumpar installerades för 1 år sedan.

När jag beställde Ras25:an begärde jag av Ventilationsutveckling garantier för att denna skulle ha samma funktioner exakt som pump nr 1 Polar1 Ras13. Sådana garantier fick jag men det visade sig att pumpen vid detta tillfälle var så ny så Ventilationsutveckling visste inte att funktionaliteten inte var samma som Polar1. Ventilationsutveckling erbjöd mig då att byta till Polar2. Detta erbjudande tog jag ej därför att jag kom fram till att de avvikande  sakerna inte var till nackdel för MIN INSTALLATION. Obs. det sista.

Jag kör båda pumparna i manuell drift.

För Polar1 (och Polar2) så gäller att den inställda fläkthastigheten (gäller innedelen) ALLTID går med det manuellt inställda läget oavsett vilket temperaturbörvärde som väljs. Väljer man ett så lågt börvarde på temperaturen att den understiger rummets temperatur så fortsätter fläkten att gå men utedelen har stannat. Innedelen blåser sålunda bara runt rumsluften, dvs den håller luftcirkulationen igång ständigt.

För Ras 25 (35) gäller samma sak som ovan men bara när regleringen av utedelen är igång, dvs så länge som pumpen behöver producera värme. Om rumstemperaturen av någon anledning överstiger börvärdet så stannar innefläkten (och utedelen också förstås) och inväntar att innetemperaturen sjunker under intsällt temperaturbörvärde. Att rumstemperaturen stiger kan ske av många anledningar. Man kan ha en köksspis/ugn igång, man kan ha en braskamin som levererar värme.

Har man bara EN värmepump i huset vill jag avråda från att välja en Ras25 pga av att luftcirkulationen i huset avstannar helt och nyttan med t.ex braskaminen uteblir. Braskaminens värme sprids inte vidare. Det gör den däremot om en Polar1 eller Polar2 väljs.

Anledningen till att jag själv kunde acceptera de nämnda avvikelserna är att jag har två pumpar varav den ena (polar1) alltid håller luftcirkulationen igång i huset. RAS25:an kan därför tillåtas stanna när jag befinner mig i det mellanliggande köket och har ugn och spis igång. Pump1 blåser då värmen från ugn/spis in i rummet med Ras25:an som då mycket temporärt stannar och väntar tills steken är klar i köket. Då kör den igång igen. Helt Ok för min del alltså.

Jag är MYCKET nöjd med båda mina pumpar. Elförbrukningen för värme (elvärme) har halverats och komforten är väsentligt bättre.

Men det finns dock en sak som inte är så bra med Ras25:an. Den lägsta elektriska ineffekten är ca 165 W enligt egna mätningar. Vid utetemperaturer som nu ca 5- 10 plusgrader så genererar denna effekt ca 800 - 900 W värmeeffekt. Det är alldeles för högt. Pumpen ger så mycket värme att innetemperaturen blir för hög och pumpen stannar. Man får en ON/OFF reglering i stället trots att man har en inverterstyrning tillgänglig!! Specifikationen för pumpen Ras25 säger att lägsta genererade värmeeffekt är 500 W. Det har jag aldrig uppnått. Även denna olägenhet har mindre betydelse i min installation. Resultatet blir bara att den andra pumpen Polar1 styr ner sin värmeproduktion men fortsätter med att blåsa runt luften i huset. Jag har en pågående diskussion med Ventilationsutveckling  i denna fråga. (Ej uppfylld spec).

Hoppas att denna information kan vara till nytta för nytillkommande pumpägare.

Utloggad UH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Räds inte en riktig vinter!
SV: Vad skiljer Polar 10/13-ND och Polar 25/35 ND
« Svar #4 skrivet: 29 september 2012, 00:35:27 »
Tack för upplysningarna Bensin! :) Om man har en braskamin, vilket vi har och vi använder flitigt så är kanske Polar 2 ett bättre val. Hade du köpt din 25:a genom Ventilationsutveckling? Det påstås ju här på forumet att de inte säljer dessa? Är det några andra modeller av Lvp som har denna konstantfläktfunktion som Polar 2 pumparna har? Fan, nu blev jag rådvill - trodde nästan jag bestämt mig för en Polar 25 ND..........
Bor i en äldre 1,5-plans villa på 120 kvadrat. Kör sedan 2003 en Panasonic CS E9 + en Camina braskamin. De senaste årens totalförbrukning har varit runt 8000 Kw/år.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Vad skiljer Polar 10/13-ND och Polar 25/35 ND
« Svar #5 skrivet: 29 september 2012, 04:25:39 »
Den de marknadsför på sin site är PAVP, alltså Polar2.

Vill man göra livet enkelt så tittar man hos energimydigheten och där finns inget som ger anledning till köp av en 25:a:
http://energimyndigheten.se/Templates/Public/Pages/ProductGroupPageCompare.aspx?pageId=12421&productGroupId=130&productTypeVersionID=304&productCompareList=1011,1009&extended=true

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35470
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad skiljer Polar 10/13-ND och Polar 25/35 ND
« Svar #6 skrivet: 29 september 2012, 09:13:57 »
Jag har faktiskt en av varje sort. Den första Polar1 Ras13 installerades för 2 år sedan. Den andra Ras 25 dvs den senaste modellen av Toshibas pumpar installerades för 1 år sedan.

När jag beställde Ras25:an begärde jag av Ventilationsutveckling garantier för att denna skulle ha samma funktioner exakt som pump nr 1 Polar1 Ras13. Sådana garantier fick jag men det visade sig att pumpen vid detta tillfälle var så ny så Ventilationsutveckling visste inte att funktionaliteten inte var samma som Polar1. Ventilationsutveckling erbjöd mig då att byta till Polar2. Detta erbjudande tog jag ej därför att jag kom fram till att de avvikande  sakerna inte var till nackdel för MIN INSTALLATION. Obs. det sista.

Jag kör båda pumparna i manuell drift.

För Polar1 (och Polar2) så gäller att den inställda fläkthastigheten (gäller innedelen) ALLTID går med det manuellt inställda läget oavsett vilket temperaturbörvärde som väljs. Väljer man ett så lågt börvarde på temperaturen att den understiger rummets temperatur så fortsätter fläkten att gå men utedelen har stannat. Innedelen blåser sålunda bara runt rumsluften, dvs den håller luftcirkulationen igång ständigt.

För Ras 25 (35) gäller samma sak som ovan men bara när regleringen av utedelen är igång, dvs så länge som pumpen behöver producera värme. Om rumstemperaturen av någon anledning överstiger börvärdet så stannar innefläkten (och utedelen också förstås) och inväntar att innetemperaturen sjunker under intsällt temperaturbörvärde. Att rumstemperaturen stiger kan ske av många anledningar. Man kan ha en köksspis/ugn igång, man kan ha en braskamin som levererar värme.

Har man bara EN värmepump i huset vill jag avråda från att välja en Ras25 pga av att luftcirkulationen i huset avstannar helt och nyttan med t.ex braskaminen uteblir. Braskaminens värme sprids inte vidare. Det gör den däremot om en Polar1 eller Polar2 väljs.

Anledningen till att jag själv kunde acceptera de nämnda avvikelserna är att jag har två pumpar varav den ena (polar1) alltid håller luftcirkulationen igång i huset. RAS25:an kan därför tillåtas stanna när jag befinner mig i det mellanliggande köket och har ugn och spis igång. Pump1 blåser då värmen från ugn/spis in i rummet med Ras25:an som då mycket temporärt stannar och väntar tills steken är klar i köket. Då kör den igång igen. Helt Ok för min del alltså.

Jag är MYCKET nöjd med båda mina pumpar. Elförbrukningen för värme (elvärme) har halverats och komforten är väsentligt bättre.

Men det finns dock en sak som inte är så bra med Ras25:an. Den lägsta elektriska ineffekten är ca 165 W enligt egna mätningar. Vid utetemperaturer som nu ca 5- 10 plusgrader så genererar denna effekt ca 800 - 900 W värmeeffekt. Det är alldeles för högt. Pumpen ger så mycket värme att innetemperaturen blir för hög och pumpen stannar. Man får en ON/OFF reglering i stället trots att man har en inverterstyrning tillgänglig!! Specifikationen för pumpen Ras25 säger att lägsta genererade värmeeffekt är 500 W. Det har jag aldrig uppnått. Även denna olägenhet har mindre betydelse i min installation. Resultatet blir bara att den andra pumpen Polar1 styr ner sin värmeproduktion men fortsätter med att blåsa runt luften i huset. Jag har en pågående diskussion med Ventilationsutveckling  i denna fråga. (Ej uppfylld spec).

Hoppas att denna information kan vara till nytta för nytillkommande pumpägare.

Fungerar det likadant om du väljer läget för underhållsvärme?
Har för mig att jag läst att fläkten går på inställt värde då  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bensin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad skiljer Polar 10/13-ND och Polar 25/35 ND
« Svar #7 skrivet: 29 september 2012, 09:17:00 »
Svar till UH.
Upprepar vad jag skrev i tidigare inlägg: Om din pump är den första så avråder jag att köpa Ras25. Luftcirkulationen avstannar när fläkten stannar. Polar 2 är en bra rekommendation.

Ras25 kan dock fungera om pumpen är så placerad att luftern blåses MOT din braskamin. Då blir det bara returluften i huset som pumpen känner av vilket kan vara OK.

Utloggad Bensin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad skiljer Polar 10/13-ND och Polar 25/35 ND
« Svar #8 skrivet: 29 september 2012, 09:19:47 »
Svar till Rickard:

Har aldrig provat underhållsfunktionen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35470
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad skiljer Polar 10/13-ND och Polar 25/35 ND
« Svar #9 skrivet: 29 september 2012, 09:23:10 »
Kan du inte göra det.
Anser detta vara rätt viktigt om man nu avråder från köp, funkar fläkten manuellt i underhållsläge är det ju inget jätteproblem, är man hemma och eldar kan man ju lätt ställa värmepumpen i underhållsläge.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bensin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad skiljer Polar 10/13-ND och Polar 25/35 ND
« Svar #10 skrivet: 29 september 2012, 10:51:46 »
Kan du inte göra det.
Anser detta vara rätt viktigt om man nu avråder från köp, funkar fläkten manuellt i underhållsläge är det ju inget jätteproblem, är man hemma och eldar kan man ju lätt ställa värmepumpen i underhållsläge.

Har ställt pumpen i läge "8 gr" samt ställt fläkten i manuellt läge 2. i läge "8 gr" kan man ställa underhållstemp. mellan 5 och 13 gr. Har ställt in 13 gr. Rumstemperatur 22 gr.

Pumpen stannar dvs fläkten stoppar. Har inte lust att vänta tills innetemperaturen sjunker till 13 gr.

mvh Bensin

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35470
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad skiljer Polar 10/13-ND och Polar 25/35 ND
« Svar #11 skrivet: 29 september 2012, 10:56:25 »
OK.

Vad händer om du ställer den i läge kyla, och drar upp börvärdet på max?
Går fläkten köra manuellt då?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nikitalord

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
SV: Vad skiljer Polar 10/13-ND och Polar 25/35 ND
« Svar #12 skrivet: 29 september 2012, 11:25:35 »
Ventilationsutveckling har ju en snikvariant av polar pumparna utan underhållsvärme i deras utställning kan det inte vara ett bättre och billigare alternativ än 25/35

ang äldre p1 så har min sen i höstas börjat med en märklig funktion, den slår av innerdelen likt autoläge trots att den går manuellt och håller sen inneredelen avslagen oftas några timmar, ex idag på morgon vid 7 tiden blev det lite frukostbak pumpen stod på 22 grader slog av sen efter någon timme höjde jag börsvärdet någon grad ingen återstart och nu 11:20 har den ännu inte startat.  service har gjorts under sommaren eftersom kyleffekten kändes lite dålig och när de mätte den tryck mm hittades inga fel däremot spelar det ingen roll hur fläkten går den går bara ner till knappt 9-10 grader på utblåsluften borde klara av att kyla till runt 5 grader.   
Märkligt att funktionen med konternuelig fläkt verkar ha försvunnet. Någon annan som har fått detta beteende?

Utloggad Bensin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad skiljer Polar 10/13-ND och Polar 25/35 ND
« Svar #13 skrivet: 29 september 2012, 14:11:53 »
OK.

Vad händer om du ställer den i läge kyla, och drar upp börvärdet på max?
Går fläkten köra manuellt då?

Med kyla inställd manuell fläkt läge 2 samt tempbörvärde 28 gr genomför pumpen en kylning med utblåstemperatur på 13 gr. dock med rätt fläkthastighet.

Den extremt kortfattade användarmanualen (= dålig) så sägs att vid kylning så är minimitemp 17 gr. Jag tror att detta i själva verket skall vara MAXIMITEMP = 17 gr?? Vid kyla kan man inte få högre temp. än 17 gr.??????? Har aldrig haft anledning att testa detta.

Men jag är inte alls klar över vad du är ute efter Rickard?

MVH

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Vad skiljer Polar 10/13-ND och Polar 25/35 ND
« Svar #14 skrivet: 29 september 2012, 14:52:58 »
Min "gamle RAS 13" lurte jeg igang manuell viftestyring på ved å ha børverdi så høy at varmepumpa startet varmeprodusjon i heat-modus . Å når varmeumpa hadde gått igang kunne børverdi senkes til minimum å fortsatt kunne vifta styres manuellt da   ;) Selv uten varmeproduksjon. Knepet er å lure den igang   tummenupp Trolig samme knep på din nye også .  :)

Raptus   
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!