0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är väl det man brukar kalla för troll.Att medvetet underhålla bråk i forumet.Jag fattar ingenting.
Förstår inte du att det du precis säger kan vändas precis rätt om 180 grader? Du kan aldrig få den där typen av tjafs utan två inblandade
Cocacola, Kan du intyga/"skriva under på" att om man mäter deltat över en radiator momentant i en VP anläggning med onoff VP som går direkt mot ett radsystem så kommer deltat vara i det närmaste stabilt under hela körningen. och att när värmepumpen stänger av igen så kommer det delta man observerar/mäter över radiatorn att bli i det närmaste noll. Vad vi mäter är inte så relevant i frågan (det är effekt som tillförs) men att vi får detta resultat i en sådan anläggning det kan du väl tillstryka?
David . eftersom temperatur differansen /flödet är ställd som beskriven och blir samma temperaturer så är den densamma , efter som det är svaret på lyftet över kondensorn i dom driftfallen ,,, Och inte Deltat/avspeglingen över radiatorn. (Värmesystemet specifika avspeglingsyta i ett hus) läs min tråd , där står en så bra förklaring jag klarar att ge.så ja det håller jag med och har heller inte sagt något annat,cc
eftersom temperatur differansen /flödet är ställd som beskriven och blir samma temperaturer så är den densamma
Jag vill på intet sätt verka bråkigt, men kan du förklara vad det är du håller med om, är det:Ett uppmätt deltaT är ett deltaT, och man kan i vissa situationer säga att deltaT över radiatorn är 10 grader, även om det är ett uppmätt deltaT och alltså inte avser avspeglad deltaT?Eller håller du med om det du skrivit i ditt tvåtimmarsmastodontinlägg, för där kan i vart fall jag inte se att du accepterar uppmätt deltaT som ett deltaT som man kan använda sig av.Och jag har verkligen lusläst det inlägget.
Jsen kallar du mig för troll mm i inlägg på inlägg och att jag vill ställa till bråk? här har du helt fel igense den delen jag skriver om under vilka förhållanden Man kan mäta som du gör och inte.alltså när din uppmätta temp blir referens värde i kondensor kretsen och när den blir samma som delta över radiator . Den växlande yta som linjärt efter framledningens stigande temp ska växla mot det termiska skalet. Så länge du i driftcykeln får differensierade temperaturer som referensvärden tappar du möjligheten att ställa in det exakta flödet radiatorn ska ha för att lämna sin del av den effekt som krävsDet är därför jag skriver att man måste ha koll på i vilket typ av system man jobbar i .shuntat system mot utegivare tex ,,, är det -5 ute du ser att automatiken justerat in framledningen till fasta 50 grader , I 20 graders delta system vet jag tex att returen ska vara 40 grader om dom termiska yterna stämmer vilket man måste räkna fram för att detta ska bli rätt .Nu har vi deltat som du räknar och jag med över Radiator... I shuntade system !!! med fasta mätbara temeraturer...själv andvänder jag mattematik för beräkning som jag skrivit.Det är då ett värmesystem blir nogrant och balanserat . rätt driftförutsättningar bygger bort Hysteres problem , Ingen risk att en vp stannar på hög retur,,,,Hacka på mig som dålig skribent bara det är ok.cc