0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Jag tror att du missuffattat det hela en del Rinnan.Visst blir det större deltaT på en radiator som sitter i ett kallt rum, men varför ens dra till med ett sånt exempel.I 99% av fallen så har man ju "samma" temp i alla rum, och då ger två lika stora radiatorer som matas med samma flöde också samma deltaT.Även om ett av rummen har ett högre effektbehov, d.v.s. om ett av rummen har stora fönsterytor, dåligt isolerade väggar, eller kanske fler ytterväggar än det andra rummet så kommer deltaT att vara samma om rumstemperaturen är densamma.Visst kan man överdriva, och ge som exempel att det i ett av rummen finns en friskluftsventil med inlopp bakom radiatorn, vilket skulle kunna öka deltaT, men rent generellt så ger två lika stora radiatorer, med samma flöde, i lika varma rum samma deltaT - även om ena rummets effektbehov/m2 är större.
Exempelvis att vid 0 grader ute och framledning 40 så ska deltat vara 4 grader. Och vid -20 och framledning 50 så ska deltat vara 10 grader.
Exempelvis att vid 0 grader ute och framledning 40 så ska deltat vara 4 grader. Och vid -20 och framledning 50 så ska deltat vara 10 grader. Och att om person X oavsett övriga faktorer springer runt med IR pickan och hela tiden försöker mäta upp delta 7 så blir det inte nödvändigtvis rätt.
Så fungerar det inte med en on/offvärmepump som är den vanliga varianten. Tänk fallet med en värmepump som matar ett antal identiska radiatorer i rum med samma temperatur och där rörens volym kan försummas. I varje ögonblick kommer deltaT över pumpen och radiatorerna att vara detsamma. Deltat över radiatorn är ingen variabel som kan väljas fritt.
Exemplet syftade bara till att påvisa att effektbehovet i rummet är en påverkande faktor som går att mäta i deltat över radiatorn. Om vi i ett givet läge skickar ut 40 och tillbaks 30 men rummet bara behövde 35 så kommer rummet bli varmare. Deltat över radiatorn kommer minska, högre returvatten går till värmepumpen som lyfter sina 8, i exemplet, och integralen är hemräknad körningen avslutas. Om i det läget alla fönster hade stått öppna säger vi (likna detta vid att det var kallare ute snarare än att fönstret var öppet) så hade värmepumpen fortsatt för att effektbehovet var större. Detta har vi också då kunnat inspektera genom att mäta deltat över radiatorn. Hela den här omvägen i tråden handlade väl om det faktum att det delta man strävar efter över en radiator är ett utifrån effektbehovet känt värde vid en given framledning och ute-temperatur. Exempelvis att vid 0 grader ute och framledning 40 så ska deltat vara 4 grader. Och vid -20 och framledning 50 så ska deltat vara 10 grader. Och att om person X oavsett övriga faktorer springer runt med IR pickan och hela tiden försöker mäta upp delta 7 så blir det inte nödvändigtvis rätt. Får jag fram min poäng nu då? Exemplet kanske är lite mer givande än de jag skrev i går?
Nja, i så fall får du ju aldrig tillbaka en högre returtemp och framledningen skulle aldrig stiga.När jämvikt nåtts mellan vp och radiatoreffekt stämmer det.
Nja, det där stämmer inte.Vid varmt väder krävs låg framledningstemp, och on/off-värmepumpen tillför ju alltid sin maximala effekt.Då den maximala effekten är hög vid låg framledningstemp blir deltaT större när energibehovet är mindre.Detta syns tydligt på min graf från i morse.Radiatorns uteffekt blir låg vid låg vbf, och värmepumpens uteffekt är hög, detta gör att deltaT blir hög över radiatorn.Rimligen borde värmeavgivningen öka med hög framledningstemp, och detta borde göra att deltaT ökar, men i mitt exempel från i morse kan man se att deltaT tvärt om minskar ju varmare vatten jag kör ut...Riktigt varför kan jag inte förklara. Kanske tänker du att någon sorts medeldeltaT bara skulle behöva vara 4 grader vid 0 grader ute?Kl 06.20 har jag ca 7 graders deltaT, och kl 06.38 har jag ca 6 graders deltaT...Men skall man generalisera kan man säga att Roland har rätt (som vanligt) - deltaT är stabil över mer eller mindre hela arbetsområdet om man kör med en on/off-värmepump mot ett system med stabila flöden.
Att deltat blir stabilt över värmepumpen råder det väl inga tvivel om. Oavsett vad du skickar in i den, grovt talat, så skickar den i ditt exempel ut ca7 grader högre temp. Frågan är huruvida din radiator alltid har samma delta. Det var väl detta frågan handlade om. I takt med att radiatorn avger mer effekt, vilket den gör med stigande framledningstemperatur givet att innetemperaturen är den samma i alla exempel, så bör ju även ditt delta över radiatorn förändras. Ditt ungefärliga delta över värmepumpen bör dock vara det samma, givet att din värmepump ger samma effekt vid denna framledning, vilket vi för enkelhetens skull bör antaga.
Nja, det har inget samband med utetempen, däremot, om rumstempen sjunker så kommer returtempen att sjunka.
vad är det som gör att framledningen inte ökar i fall värmepumpen inte orkar med. Temperaturen som kommer tillbaks kommer inte längre öka såsom du beskriver det. Den kommer ligga helt still eller om ute-tempen minskar ännu mer kommer den till och med minska och framledningen också.