0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Du kanske noterade att jag skrev "hur deltaT varierar med arbetstank och termostater" Så längre termostaterna är fullt öppna skiljer sig inte de två olika systemen åt.
En vanlig missuppfattning är att alla radiatorer skall ha samma delta-T. Precis som C-C justerar flödet beroende på rummets effektbehov och radiatorns storlek så skall man justera in delta-T efter samma premisser - Annars får man ju olika varmt i alla rum.
Ja, en radiator som avger mer värme till rummet än en annan kyls mer och deltat blir större. Vad bevisar det vad gäller projektering och grundinställning? Man räknar väl inte ut och ställer in flödet med förutsättningen att fönstret skall vara öppet i ett rum?Installatören strävar så klart efter att hitta radiatorer vars effektavgivning i förhållande till rummets behov är så rätt som möjligt, men det kan ju aldrig bli helt exakt.När systemet är i balans och man har den innetemp man vill ha så kommer det att vara olika delta-T på de olika radiatorerna (såvida man inte har lyckats bygga så att samtliga radiatorer avger avsedd effekt med exakt samma delta-T).
Men, det C-C pratar om är väl ingen dyr proffsutrustning? Vad jag har förstått så räknar man ut rummets effektbehov, väljer lämpliga radiatorer och ställer in ventilen enligt tabell.Det enda som behövs är specialverktyget för att justera radiatorventilen plus en del VVS-kunskaper.
Så tillbaks till rummen... Det ena rummet har ett effektbehov på 500w och det andra rummet 1000w. raddarna var båda på 1000w vid 55/45 delta 10K och 0,024lps flöde. Det ena rummet kommer vi ställa in på ett flöde på 0,024lps och vi kommer således plocka 1000w vid 55 i framledning och då kommer vi obönhörligen skicka tillbaks 45 grader. om vi behöver 500w vid 55 i framledning och 45 i retur, 10K så behöver flödet vara. 0,012 lps. Således tryper vi ner denna radiator till ungefär (eller ska vi säga ganska exakt) hälften.
27,5 grader på returen kom jag fram till. 22 grader ger bara 285 W enligt Lenhovdas excelark. Typen av radiator borde påverka men skillnaden verkar väl stor.