0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
JA det är klart att du CC gör det! Du är en på hundra! I fastighetsvärlden ser det annorlunda ut. Ofta är en konsult inkopplad i ett tidigt skede och på dom stora arkitektbyråerna finns det riktiga klippor med massor av kunskap om både värme och ventilation. Visst finns det idioter här också... men här är förhållandet i alla fall mycket bättre än de 99 mot 100 i villavärlden. I villavärlden räcker det med att det blir varmt och fungerar. Hur länge och hur bra är inte relevant i sammanhanget i normalfallet. Vilket också är anledningen till att detta eminenta forum existerar. Mörkertalet är förstås enormt. Det är en försvinnande liten del som 1. identifierar problemet. 2. väljer att göra något åt det. 3. har erfarenhet, vilja, förutsättningar och kompetens att hitta forumet gå in här och ta del av informationen.Att lösningen oftast består i samma sak som installatören gör på ett återbesök i fall det inte fungerar så bra, ökar hysteresen eller sänker antal starter mha GM för start i kombination med ökad hysteres gör kanske inte saken bättre. Men visst självklart tar man lite sämre COP mot att det i alla fall fungerar. Och det är ju därtill ganska många som i alla fall väljer att utöka vattenvolymen i syfte att ge något bättre förutsättningar. Att så pass många i alla fall klarar sig hyfsat bra har till stor del att göra med de låga effekttäckningsgraderna. De anläggningar som nu gått 10 år är i många fall väldigt lågt dimensionerade. Blir intressant att se hur de lite högre dimensioneringarna på 70% och högre kommer stå sig. Problemet är troligen att elpriset är för lågt Går man till länder med högre elpriser är också synen på en korrekt dimensionerad installation en annan. för att lvvpn ska ge adekvat effekt när den behövs som bäst måste den ha gott om pulver och då blir det jobbigt på vår och sommar om man inte möjligheten att ta hand om effekten. Kan ställa klockan efter grannens lvvp som går någon minut var femte minut (något överdrivet kanske).
Långsiktigt bör det komma prisvärda villamaskiner med 2 kompressorer eller inverterdrift.Att hålla på med tankar för att få värmen att fungera bra måste bara vara en övergångsfas till på riktigt fungerande anläggningar.En inverter garanterar iofs inte adekvata flöden vid max uteffekt, men å andra sidan är det ju bara aktuellt under några få dagar/år.
Personligen anser jag ju att det du nämner är exempel på teknik som riskerar att fördyra och försämra ekonomin både på kort och lång sikt. En tank är så många gånger mer hållbar och så mycket enklare en den teknik som du nämner. Hela värmesystemet bygger på vatten och varför då välja att motarbeta detta? Brask brask och som vanligt menar jag med detta inlägg inte att alla behöver en tank.......... det är en diskussion på ett annat plan.
Men hoppsan mina vänner som springer med tejp och IR-termometer (skräp enligt mig), vart i den flytande kondeseringen/intgralräkning/övertempereringen befinner man sig ?
och ändå säljer ju inte dessa inverterpumpar allt för bra... och ganska många tillverkare väljer att inte använda dom av lite varierande skäl. För en pellets eller vedeldare är en tank en självklarhet. Det skulle kunna vara det för oss också.
Att man kan komma längre med proffsutrustning är för oss amatörer inte riktigt relevant. Prismässigt ligger sådan bortom det ekonomiskt rimliga.
Men, det C-C pratar om är väl ingen dyr proffsutrustning? Vad jag har förstått så räknar man ut rummets effektbehov, väljer lämpliga radiatorer och ställer in ventilen enligt tabell.Det enda som behövs är specialverktyget för att justera radiatorventilen plus en del VVS-kunskaper.