0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
tråden heter " dimensioneringsproblem bergvärme" . Om det ska vara ett stort problem så jämför jag denna fråga nu med mitt eget hus och system . Olika typer både här och där tycker att jag kunde ha valt en mindre pump för att spara typ 10000SEK i investeringskostnad . Håller med att en 8a istället för 10an vi har skulle räckt men om jag nu istället strikt ser på den tekniska funktionen ser jag inga problem efter nästan ett års drift . Detta tack vare eget och VVS firmans goda planering/ dimensionering . Tillräcklig vattenvolym på varma sidan och djupt borrhål och injustering fungerar det som det ska fastän effekten är lite "overkill" !
Ber om ursäkt.Som administratör kan jag citera (som jag hade tänkt), redigera, eller radera ett inlägg.Råkade klicka på redigera istället för citera och noterade inte detta.Har raderat mitt inlägg i ditt inlägg nu.
Det är väl ungefär i linje med mina och mina bekantas erfarenheter också.Det funkar bra, utan problem med brusande radiatorkoppel, även med värmepump.
@rinnanJag har gjort ett gäng såna anläggningar du beskriver till folk , duo vp 300 vvb 300-500 l --- tankar.med termostater och allt annat. Utan brus i raddarna cc
Brusande koppel mmm Du kan prova att säga till en kund som precis betalat 200tkr för en vp installation som precis innan fått skäll av sin fru , för hon kan inte sova i oljudet att det måste va så för att vp ska fungerar... Hur kan folk acceptera det? Det är rena vvs tekniska fel och ska åtgärdas av ansvarig installation eller i värsta fall säljbolag.Egentligen Rickard , när du rekomenderar öppna upp allt , Justera in grundflödena vart /hur vill du man ska mäta då för att det ska bli "adekvat", När jag berättar hur man gör möts man av ett massivt motstånd .... IR termometer och tejp ger dig inga flöden , Det är en GROV gissningslek.Och om man tvingas trolla till det extrema med styr för att få en någerlunda balans i sitt hus Är det en misslyckad VVS tekniks installation och skall åtgärdas åt kund... (precis på samma sett som med exemplet på bredband jag skrev i tidigare inlägg)Jag har som du vet en lååååång vvs teknisk bakgrund Rickard,,, så ta inte det här fel nu.Jag tycker att du gör ett bra jobb när du åker ut och "städar" i DUC och får kompressorn att starta och gå en stund,, Men lämna inte det så , Ett fel skall rättas till, i 99 fall av 100 är det fel i balansen . Kunden är inte hjälpt, Han har bara fått ett plåster och Grundfelet kvarstår, Firman som installerat har ett funktionsansvar för sin produkt. Vi alla har ett ansvar mot försäkringsbolagen som skriver upp premierna pga maskinskador ..Det måste fram ett svar på hur vad och varför det krånglar,klarar du inte själv den VVS tekniska frågan ,rekomendera någon ,
Vi tar det i den modellen med äpplen som när man gick i skolan .huset är på 168 m2 Jag tog i som fan med 80 watt per m2. sanningen ligger troligen på 65-70watt.Okey ,,, vi har 12 element i huset på 1000 watt styck ,,, Det ger 43.06 lph Det är vi med på? 43,06 *12 =516,72 lph Den 13 kw värmepump har med 7 grader delta 1599,44 lph i flödes Behov som installatören föreslagit . ja jag va lite snabb i morse med räkningen men det blir 309% och inte 317% jag ber om ursäkt för den missen . Nu rekomenderas det från alla möjliga håll att man ska strypa in radiatorena till 10 graders delta. men ingen talar om vid vilken temp . exempel ,Rad med yta för 55/45 system 1000 watt 86 ,12 lph 0 grader ute ca 40 grader på tilloppet och ca 36 grader på returen Radiatorstorlek m22 40 cm hög och 160 bred. .. Radiatorn i det högtempade systemet m21 40 * 160 öppnas den upp för ett 55/45 system ger den radiatorn endast 503 watt .. Sen,Men hoppsan mina vänner som springer med tejp och IR-termometer (skräp enligt mig), vart i den flytande kondeseringen/intgralräkning/övertempereringen befinner man sig ? Det blir aldrig riktigt bra.Det är därför vi "överdrivet flödesfokuserade " andvänder mattematik kunskap och erfarenheter i stället flöden ska dokumenteras med ventiler och utförda beräkningar . 10 kw Rackabang i ett hus som ligger på en trolig toppeffekt på 12 med dåliga termiska avspeglingsytor .Det är inte en installation jag skulle stå för... man undrar vad alla "nogranna" advekata beräkningar tog vägen Jag ger upp den här delen . Sen jag började hänga här som privat person har jag försökt att berätta hur/vad vvs är och fungerar,,(det går inte , jag når inte fram på grund av dåliga skrivkunskaper) sen måsta jag tillägga . Kan för mitt liv inte förstå hur massor av er accepterar att era dyra investeringar som installeras knappt fungerar i bland och det är endast med styrets hjälp och med ett Nödrop som får kompressorn att starta/gå ... Jämför det med livet ni ställer till med om nya bilen går knackigt bredbandet inte levererar det ni betalar för , Grummlig bild på tvn ( oj oj oj vilket liv)Till ts.Lycka till med valet av din värmepump jag hoppas du får något som fungerar.cocacola
Ett av dom ledord jag fick av farsan redan som 12 åring va.Vet du inte hur det fungerar stoppar du inte dit det heller det fick man höra många gånger.Sen och vips så fick man börja stoppa dit grejerna själv.Tyvär är det allt för många som andvänder ordspråket. Hur svårt kan det va? sen en press maskin läsa på internet och sen kör vi .. Bygga lego kan dom flesta men att sen gå vidare till att förstå vad man ställt till med ,, Det är en helt annan sak. Kul att du är nöjd med din anläggning,en installation utförd av en som kan märker man inte av som kund , det barar fungerar.Läcker värmen från tanken i ditt termiska förlorar du ingenting cc