0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tror inte jag har den möjligheten. En blandning så vitt jag kan bedöma.Nya energisnåla treglasfönster i hela huset. Isolering i övrigt: Det finns en ca 15 cm tjock äldre tilläggsisolering ovanpå kutterspånen uppe på kallvinden. På övervåningen (som har ny planlösning) finns 5 cm ny isolering i innertaket och mot yttervägg. På bottenvåningen finns bara orginal isolering. Med andra ord ingen isolering förutom en tjock tegelstomme. Golvet på BV har kvar sin orginalisolering (typ kutterspån). En ytterligare indikation på att energi/effektbehov kanske inte är så högt som jag kanske trott är att hushållselen nog är förhållandevis trots nya vitvaror och genomgående lågenergilampor. Det finns nämligen golvvärme (elektrisk) i badrummet (ca 6 m2) på övervåningen och en elektrisk handdukstork. Handdukstorken förbrukar ca 200 kW/år. Golvvärmen sannolikt betydligt mer...Så vi kanske har en hushållselförbrukning på uppemot en 8-10000 kWh per år och då är ju energibehovet som ska hanteras av pumpen kanske lite lägre även av denna anledning.Hoppas ni tycker följande verkar vettigt: Välja en 8 kW i stället för en 10 kW för att minska risken för flödesproblem om nu ebergibehovet är lite lägre än ursprunglig bedömning. Ändå välja ett borrdjup (aktivt djup 190-195m) som kan hantera en eventuell framtida 10 kW. Planera utrymmet i källaren så att en arbetstank skulle kunna få plats i framtiden om det skulle behövas eller vara lämpligt.Några andra frågor:Är det en fördel utifrån eventuell flödesproblematik att välja en modell med varvtalsstyrd cirkulationspump?Finns det någon nackdel (förutom investeringsutgiften) med ett extra djupt borrhål?I grova drag hur mycket skiljer det i pris mellan en 8 och 10 kW:s pump?PS! Tack för all kommentarer och synpunkter som ni redan har kommit med! [/list]
I ett gammalt radiatorsystem är det ju ofta grova ledningar, så jag har väldigt svårt att förstå var du skulle hitta flaskhalsen med 0.14 l/s i ett sånt system.Att man använt det flödet vid dimensionering av radiatorer kan jag tänka mig, men då för att få fram ett system med 20 graders deltaT över radiatorerna.Då en värmepump kräver lägre deltaT över radiatorsystemet så krävs även högre flöden, hur höga flöden man kan ha behöver inte styras av vilka värden man räknade med för 50 år sedan, utan av de faktiska dimensioner du har på dina rörledningar.Jag har för egen del varit engagerad i detta med värmepumpar i snart 10 år, CocaCola avsevärt mycket längre.Jag har aldrig träffat på en anläggning som inte fungerat med en "rejäl" värmepump, jag har under dessa 10 år inte heller träffat på, eller sett att det skrivits om, ett radiatorsystem som börjat läcka p.g.a. för höga flöden i systemet.Att du fått så pass många förslag med stora värmepumpar utan arbetstank beror antagligen på att inte heller de som räknat på ditt behov sett dessa problem.CocaCola anser jag vara extremt fokuserad på flöde, kanske med all rätt, jag är mer avslappnad när det gäller detta, kanske på helt felaktiga grunder.Som alltid när man får råd från olika personer så får man sålla en aning mellan de mest extrema förslagen, och försöka hitta något som kan fungera bra.I just detta fall kommer det att bli en rätt besvärlig installation om du väljer att gå på CocaColas linje, om du skall ha så låga flöden i systemet som han föreslår så kommer du att ha hög deltaT, och då räcker det troligen inte med 62 graders framledning vid -20°C, vilket i sin tur innebär att du kan ha svårt att hitta en värmepump som kan ge tillräckligt hög temperatur på framledningen.Det krävs alltså en specialmodell, eller att man byter ut köldmediat i en standardvärmepump för att det skall fungera bra, vilket i sin tur fördyrar det hela.Om du räknar med fördyringen som en specialvärmepump/köldmedia + arbetstank + extra cirkpump (som krävs om du har arbetstank) så kan det lätt kosta 20 000 kr extra jämför med en "normal" installation.För att säkrare kunna avgöra vilka flöden som kan vara acceptabla i ditt system skulle det vara bra om vi fick veta rördimensioner, och huruvida du har ett enrörs eller tvårörs system.Vet du hur stor deltaT du har/har haft mellan fram och returledningstemp kan även detta ge en indikation över hur stor pump du kan sätta in utan att FÖRSÄMRA flödesbilden i ditt system.
Det är flödes hastigheten /exponeringstiden mot växlande ytor, ska vi nu köra en 13 kw värmepump är flöde 317% större . för att säkerställa flödet måste radiatorn ha 136 lh..... Det är ingen radiator längre,Det är en förstoring av röret,,,, Kortslutningsproblem elpannesyndrom vp som bryter på hysteres mm.dom går gryyymt dåligt...
Det ska vara som en del skriver avekata beräkningar av borrhål mm. Men när man kommer till det viktigaste då faller allt, Då blir det helt plötsligt "Redneck" style. Gissa tro och hoppas Inställningen kompressorn snurrar då går den behöver ses över ..
Det har ingen betydelse alls om det är ett en/två rörs system . det är samma avspeglingsyta på Radiatorerna. KV beräknad injustering sen är det klart.Flakshalsen,,, mmm det va ett bra ord,, och för oss som är extremt fokuserade på flöden´och förstår att det har med dom termiska avspeglingsyterna att göra, Vi tar ett exempel,, en rad i ett utrymme är räknad på 1000watt (domkunde räkna förr i tiden) med 20 graders delta har ett flöde på 43,06 lper H, Det är flödes hastigheten /exponeringstiden mot växlande ytor, ska vi nu köra en 13 kw värmepump är flöde 317% större . för att säkerställa flödet måste radiatorn ha 136 lh..... Det är ingen radiator längre,Det är en förstoring av röret,,,, Kortslutningsproblem elpannesyndrom vp som bryter på hysteres mm.dom går gryyymt dåligt...Det är en sak jag tycker är lite konstig,,, En vp kan man tydligen acceptera riktigt dåliga förhållnaden till . Men vi säger att folk köper 100mb i bredband av något bolag , vid egna kontroller mäter ni upp tex 75mb..vilket liv det blir , bredbandet funkar inte och det ska fixas direkt.. lika så med om TVn lägger ner.. Mobiltelefon krånglar.... Nya Bilen har ett Ynkapynka fel då står folk på verkstaden .Det ska vara som en del skriver avekata beräkningar av borrhål mm. Men när man kommer till det viktigaste då faller allt, Då blir det helt plötsligt "Redneck" style. Gissa tro och hoppas Inställningen kompressorn snurrar då går den behöver ses över ..Då jag är en dålig skribent/författare och inte lyckas med att förklara i text Hur vad och varför man verkligen ska göra som jag skriver .. så jag får nog lägga ner råden och fixa dom på fältet i ställetvet inte hur jag ska skriva det här utan att det blir fel men tolka det inte fel nu!Har du verkligen Jobbat/projekterat ritat installerat vp Praktiskt i 10 år Rickard?32 år konternueligt +4 år till och från när man börja sin karriär som 12 åring (vvs e kul)Och jag har träffat på vp installationer där värmesystemet Inte tålde en "rejäl" värmepump.(flertalet gånger) Då hjälper det inte att "knappa" i DUC för att få grejerna att fungerar.Det måste fram en VVSare som förstår det viktigaste av allt i en VP Installation, Flöden/termiska avspeglingsytor.Tack för migcocacola
ju mer effekt du bombar på med desto högre måste flödet vara för att bibehålla samma delta. Ska du därtill minska deltat måste du öka flödet ännu mer. Visst, men C-C har väl inte jämför med en lägre effekt?Huset behöver ju inte mer effekt för att man sätter in en värmepump?Sen tänkte jag fel, 10 graders deltaT kan kräva ett nästan dubblerat flöde.Om man går från 10 till 20°C deltaT så minskar man däremot flödet med 50%.Jag har fortfarande extremt svårt att se hur det kan bli 317%
ehh nu fattar jag ingenting. rickard ändrar mitt inlägg och lägger in sin egen text? blir lite paff måste jag säga. Så vitt jag kan minnas är bara första stycket mitt. Resten är rickards text i mitt inlägg.
tråden heter " dimensioneringsproblem bergvärme" . Om det ska vara ett stort problem så jämför jag denna fråga nu med mitt eget hus och system . Olika typer både här och där tycker att jag kunde ha valt en mindre pump för att spara typ 10000SEK i investeringskostnad . Håller med att en 8a istället för 10an vi har skulle räckt men om jag nu istället strikt ser på den tekniska funktionen ser jag inga problem efter nästan ett års drift . Detta tack vare eget och VVS firmans goda planering/ dimensionering . Tillräcklig vattenvolym på varma sidan och djupt borrhål och injustering fungerar det som det ska fastän effekten är lite "overkill" !
Vi tar det i den modellen med äpplen som när man gick i skolan .huset är på 168 m2 Jag tog i som fan med 80 watt per m2. sanningen ligger troligen på 65-70watt.Okey ,,, vi har 12 element i huset på 1000 watt styck ,,, Det ger 43.06 lph Det är vi med på? 43,06 *12 =516,72 lph Den 13 kw värmepump har med 7 grader delta 1599,44 lph i flödes Behov som installatören föreslagit . ja jag va lite snabb i morse med räkningen men det blir 309% och inte 317% jag ber om ursäkt för den missen . Nu rekomenderas det från alla möjliga håll att man ska strypa in radiatorena till 10 graders delta. men ingen talar om vid vilken temp . exempel ,Rad med yta för 55/45 system 1000 watt 86 ,12 lph 0 grader ute ca 40 grader på tilloppet och ca 36 grader på returen Radiatorstorlek m22 40 cm hög och 160 bred. .. Radiatorn i det högtempade systemet m21 40 * 160 öppnas den upp för ett 55/45 system ger den radiatorn endast 503 watt .. Sen,Men hoppsan mina vänner som springer med tejp och IR-termometer (skräp enligt mig), vart i den flytande kondeseringen/intgralräkning/övertempereringen befinner man sig ? Det blir aldrig riktigt bra.Det är därför vi "överdrivet flödesfokuserade " andvänder mattematik kunskap och erfarenheter i stället flöden ska dokumenteras med ventiler och utförda beräkningar . 10 kw Rackabang i ett hus som ligger på en trolig toppeffekt på 12 med dåliga termiska avspeglingsytor .Det är inte en installation jag skulle stå för... man undrar vad alla "nogranna" advekata beräkningar tog vägen Jag ger upp den här delen . Sen jag började hänga här som privat person har jag försökt att berätta hur/vad vvs är och fungerar,,(det går inte , jag når inte fram på grund av dåliga skrivkunskaper) sen måsta jag tillägga . Kan för mitt liv inte förstå hur massor av er accepterar att era dyra investeringar som installeras knappt fungerar i bland och det är endast med styrets hjälp och med ett Nödrop som får kompressorn att starta/gå ... Jämför det med livet ni ställer till med om nya bilen går knackigt bredbandet inte levererar det ni betalar för , Grummlig bild på tvn ( oj oj oj vilket liv)Till ts.Lycka till med valet av din värmepump jag hoppas du får något som fungerar.cocacola