Jag tycker du behöver mer volym.
Om jag räknat rätt har du inte mer än ca 93,5 liter i ditt system (rör+radiatorer) som pumpen skall jobba mot.
Det betyder att du endast har ca 8,5liter per kW
Visserligen rekomenderar IVT/Bosch ca 10liter per kW som värmepumpen levererar
Nibe rekomenderar 20-25liter per kW
Samma rekomendation har jag sett på IVT visserligen på bergvärme(Greenline F) men de är lite tvetydigt då de i samma dockument har rekomendationen 10L/kW.
En 6kW IVT pump har 35liter att jobba mot när den gör varmvatten och det brukar jag rekomendera.
Själv har jag 137liter per kW

Så du skulle behöva en tank runt 300-400liter att montera i systemet, kanske montera en acktank som både värmepumpen och radiatorsystemt kan jobba separat mot.
För att svara på dina frågor
"Frågan är om Optima 1100 är för stor för vårt hus??"NEJ en Optima 1100 är inte för stor utan helt rätt pump när man har en förbrukning på 38000kWh
"En annan fråga är om det finns ett grundvärde på hur mycket vatten i liter det skall finnas i systemet för en Optima 1100?"Har svarat på den frågan ovan
Problemet är att det varma vattnet kommer tillbaka till värmepumpen för fort så den slår av.
Nu vet vi inte hur dina radiatorkretsar är kopplade men det kan vara att du har sk. kortslutning på någon slinga.
"Är det normalt med 968 kompressor starter på 30 dagar ??"En aningen många starter men man får ha i åtanke att även vid avfrostning så räknas starter upp i detta system (andra VP fabrikat räknar inte avfrostningar som kompressorstarter) så upp till var tredje start kan vara en avfrostning.
"Tidigare var 38000kw innan vi bytte till VP och första året var det 22000kw!
Efter stam byte så i fjor blev 33000kw!!"
Ett gammalt hus formligen äter värme och en anledning till att elpatronen går in så tidigt är att ni inte vill frysa.
Har man hög värmekurva kan man hamna i en dålig spiral som gör att elpatronen slår ut värmepumpen så den inte kan starta pga för hög vattentemperatur (från elpatronen).
Vi behöver så mycket input som möjligt för att kunna ge bra svar
Så försök att beskriva/rita upp systemet och som "värmeslösaren" sa kan kurvan vara av intresse.