0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kan du inte bara erkänna att du har fel, ska det vara så svårt Vad gäller in och utlåningsränta så är de rätt lika ja.Detta handlar om en långsiktig placering uppemot 20 år och då kan man få samma ränta vid inlåning som när du lånar till en bostad.
Först trodde jag du gjorde dig till, men trots att så många förklarat bra så trillade aldrig poletten ned. Därför var jag övertydlig och skrev som till ett barn. Men du förstår fortfarande inte.Jag kan inte dra någon annan slutsats än att du vägrar ta in vad folk upplyser dig om, och vill helst fortsätta att leva i oupplysthet. Har du aldrig fundert pån var alla dessa tusenlappar du sparar enligt dina beräkningar verkligen är i plånboken?
ja en kalkylränta ska användas som bas för kapitalkostnad oavsett om man cashar eller inte. Tänk om det visar sig att du sitter och genatar med cash till att och så hade man kunnat tagit ett lån och skaffat en värmepump och även efter amortering och ränta sparat mer pengar än om man suttit o gnetat. Dåligt exempel.. iofs. Det korrekta är ju redan nämnt i tråden. Om man inte investerar sina cash i sak A så kan man investera dom i sak B, det kan vara en investering i en annan besparing eller en investering av annan karaktär. En person som cashar tillägsisolering och inte har värmepump hade tjänat på att investera i värmepump med lånade pengar och tilläggisolera. Osv. Alltså rätt investering öppnar bara upp sig för investeraren i fall man kalkylerar på rätt sätt. Om jag kan spara 10 000 kr el i rörliga avgifter så är det 10 000kr i fickan. Oavsett om den fasta avgiften för elen är 1kr eller 1 000 000kr.
Jag har 4 led-lampor som jag aldrig släcker utomhus..Elpris på 1.20kr/kwh är det inte många som har, snarare mellan 1.45-1.95kr/kwh.
Alla utom tågråttan fattar, helt ok , jag ger upp också
Titta på räntan på bolån respektive sparande:http://www.ikanobank.se/Du är knappast ekonom till yrket...
Om jag har 1.3 i elkostnad drar 13 000 kwh per år och har en abonnemangskostnad på 4000 per år så har jag en total elkostnad om 20 900kr. Om jag sänker min elförbrukning genom att göra någon typ av energibesparande åtgärd med 1000kwh så har jag 1.3 i elkostnad och drar 12 000kwh per år och har en abonnemangskostnad på 4000 per år med en total kostnad om 19 600kr. I det första fallet är enligt tågråttans perspektiv mitt pris per kwh 1,60kr och i det andra 1,63kr. Eftersom elpriset är dyrare i det andra fallet så avstår han så klart detta alternativ... vem vill ha ett högre elpris??? Jag som räknar annorlunda väljer i stället besparingen på 1 300kr per år!!!