0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jo, om man tar med den fasta kostnaden i beräkningen av kostnaden per kWh. Då blir varje kWh dyrare om man installerar bergvärme...
Visst kan man jämföra bensinpriser också men det är inte den faktiska kostnaden för att framföra en bil.. Samma sak med elpriser, man kan ta en del av kostnaden och sen uppge det men det är inte den faktiska kostnaden per förbrukad kilowatt och således inte ditt totala elpris.. Men även om jag räknar in sparräntan på inköpet av vindandelar så är den summan försumbar i jämförelse mot att HOPPA ÖVER elöverföringsavgifter och mätarsäkringskostnader..
Nu är du verkligen ute och cyklar faktiskt.Om jag köper 1kWh från Vattenfall kostar den väl ca 95öre/kWh inklusive alla skatter osv men utan fast kostnad och elöverföringOm du är delägare i ett vindkraftkooperativ så hamnar du på ca 60-65 öre/kWh för samma sak MEN du har satt in 7000:- för rätten att handla 1000kWh till detta pris.Räntekostnaden för detta med ett bolån efter skatteavdrag är runt 2,5% vilket betyder 17, 5 öre till per kWh. Vindelen kostar alltså 77,5-82,5öre/kWh.Vilket alternativ du än väljer så är tilläggskostnaden för anläggningen och elöverföringen detsamma och kan inte påverkas!Samma sak med bilen, om man ändå anser sig behöva ha en bil så är kostnaden för en extra resa endast bensin, service, däck, tvätt, och rörlig värdeminskning. Den rörliga värdeminskningen är i allmänhet ganska låg (skillnaden per mil i inbyte för exakt likadan bil men olika miltal), oftast inte mer än 3:- per mil. Kostnaden för en extra resa med en bil som man ändå måste ha är således oftast runt 15-20:- per mil.Detta stämmer även väl med vad skattemyndigheten har för uppfattning.Många gör denna tankevurpa när de använder den privata bilen i tjänsten, om du ändå måste ha en bil så kostar tjänstemilen dig 15-20:- per mil och oftast blir du ersatt av arbetsgivaren med en högre summa än så.Däremot om man räknar in alla kostnader en bil har så är självklart milkostnaden ofta över 30:- per mil.
Okej då ska alltså abonnemangskostnaden ligga på semesterkontot..Ni verkar vara helt övertygande att ni har rätt.. Den totala kostnaden är den totala kostnaden, att plocka bort lite här å där för att det ska se bra ut är att lura sig själv...Abonnemanget ska man ju ändå ha, hur dumt är inte det påståendet..Man kan räkna in besparingen på att släcka en lampa, helt rätt.. Om du ska jämföra kan man göra som du skriver David men den totala elkostnaden är den totala och inte vissa delar av elkostnaderna..
Men då är vi överens den totala elkostnaden är den totala och då ska den delen man betalar vindkraften för att få rabatt på elen med och även el abonnemanget om man nu ska räkna totala elkostnaden av nån anledning.
Det spelar ingen roll om du lånar eller inte till dina vindandelar, det är liknande kostnad ändå.Hade du inte köpt vindandelar så hade du fått ränta på pengarna.Vem är det egentligen som blundar för verkligheten...Jag har förövrigt ägt vindandelar 7-8 år själv men har dem inte kvar längre.
Tågråttan. För att förenkla frågeställningen säger vi såhär.Jag har en kostnad för förbrukad el på 1000:- om året, samt ett abonnemang som också kostar 1000:-, denna tusenlapp är fast och kan inte påverkas annat än vid säkringsbyte.Nu har jag hittat en onödig strömförbrukare som tar hela 10% av min totala förbrukning, så jag kopplar helt enkelt bort den.Med ditt resonemang så sparar du då 10% av strömkostnaden, samt 10% av abonnemangsavgiften, rigth? Alltså sparar du enligt dig 200:-?Då kan vi kolla på vad som är kvar:Du har nu en förbrukning som motsvarar 90% av den tidigare, alltså en kostnad på 900:- om året. Abonnemanget är som sagt fast och du får ge 1000:- även fortsättningsvis 900+1000= 1900:-Istället för den ursprungliga kostnaden på tvåtusen kronor så är det nu nittonhundra istället. Besparingen är endast den hundralappen som kommer sig av förbrukad el. Detta måste du väl ändå inse?