0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja, justera på returen, kan vara lite svårare att komma rätt då de oftast är lite "grövre".Börja med att medan du stänger dem helt räkna hur många varv de var öppna innan du börjar justera, sedan kan du motionera ventilerna för att "göra rent dem" genom att öppna och stänga några varv ett par gånger, räkna sedan från helt stängd hur mycket du öppnar dem så har du lite koll på hur mycket du kan behöva öppna eller stänga om det behövs ytterligare justeringar.
DeltaT skall helst vara 5-10 grader över varje enskild radiator (när kompressorn är i drift), och på de flesta moderna radiatorer, och på alla golvvärmesystem, finns det justeringsmöjligheter. På radiatorerna sitter det ofta en grundflödesjustering dold bakom termostaten, du måste alltså demontera termostaten för att kunna justera grundflödet.På golvvärmefördelarnas returledning finns som regel en trimventil som man kan justera på.
Jag skulle fortsätta strypa tills jag fick lagom varmt i källaren, eller i vart fall lika varmt som uppe.Har du tillräckligt flöde i markplan så skall ju deltaT över de radiatorerna eller golvvärmefördelarna ligga i intervallet 4-6 grader vid riktig kall väderlek (eller om du tvångskör värmepumpen så att temperaturen på framledningen börjar plana ut på en hög och jämn nivå)Du kan vara i en situation som betyder att du har en lite för låg kurva, och att det i sin tur gör att du har lite kallare än du vill uppe, samtidigt som du har för varmt nere.Att du har för varmt nere kan bero på att man dimensionerat för samma uteffekt/m2 i källaren som man gjort i markplan, och då en källare normalt har mycket lägre effektbehov/m2 kan det lätt bli för varmt där, och detta accentueras allt mer ju kallare det blir ute.Det lite tråkiga i allt detta är att källaren är lite svårreglerad så tillvida att man på sommaren faktiskt kan behöva lite värme även i källaren, så det är inte helt lätt att få till en perfekt balans mellan energibehov och kurvlutning just i källaren.I princip skulle man kunna säga att det är "omöjligt" att få ett perfekt klimat i en källare utan att styra med termostater p.g.a. dessa fakta:1. Sommartid kan det finnas värmebehov i källaren samtidigt som markplanet egentligen behöver kylas.2. Vår och höst är energibehovet rätt lika i markplan och källare.3. När det är som kallast ute så klarar sig källaren ofta med kanske så lite som hälften av effekten/m2 som behovet är i markplan.Med detta sagt så kan man väl i princip säga att de skall strypa in flödet i källaren så pass mycket att du inte "stjäl" flöde som krävs för att få bra deltaT i markplan oavsett utetemp.När du klargjort detta (T.ex genom att strypa så mycket i källaren att det börjar bli svalt där, och sedan öka flödet så pass att det blir lite varmare än vad som krävs) så kan du justera in kurva och grundflöde så att det fungerar så optimalt som möjligt i markplan - i ditt fall är det alltså effektbehovet i markplan som är styrande för vilken kurvlutning du behöver för att ha lagom varmt i huset.När du har en bra inställning på kurva och parallellförskjutning kan du aktivera termostater i källaren som ser till att hålla ned temperaturen på den önskade nivån där.