Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Så trimmar du in din bergvärmepump  (läst 58614 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Denfrusne

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #105 skrivet: 09 januari 2018, 09:25:51 »
Ja, justera på returen, kan vara lite svårare att komma rätt då de oftast är lite "grövre".
Börja med att medan du stänger dem helt räkna hur många varv de var öppna innan du börjar justera, sedan kan du motionera ventilerna för att "göra rent dem" genom att öppna och stänga några varv ett par gånger, räkna sedan från helt stängd hur mycket du öppnar dem så har du lite koll på hur mycket du kan behöva öppna eller stänga om det behövs ytterligare justeringar.

Tack för svaren. Har lånat en ir-mätare av svågern och ska försöka göra justeringen med delta-t på varje radiator. Mitt problem har egentligen varit att jag inte fått nån värme på dom elementen längst bort i mitt värmesystem. Jag började med att justera in returerna för ca en månad tillbaka men tänkte bara fråga så att det var "korrekt" att göra så. Justering av flöden på returen i kombination med att jag ökade från 80 % till 90 % på cirk. pumpen gjorde att jag nu har flöde genom hela systemet. Problemet med att jag inte fått värme längst bort i systemet har egentligen varit sen jag installerade bergvärmepumpen 2011 men blev än värre när jag kopplade in golvvärmen i den nyrenoverade tvättstugan i källaren hösten 2016.
IVT Greenline HT/CE9 installerad 2011. 1-planshus med källare byggt -74. 114+100 kvm uppvärmt varav 16 kvm är vattenburen golvvärme med minishunt LK M60

Utloggad Burinkumaru

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #106 skrivet: 06 november 2019, 23:25:31 »
Tack för guiden, ska låna hem en IR-mätare från jobbet och gå igenom DeltaT på alla mina radiatorer och golvvärmeslingor.

Jag har dock ett annat dilemma; jag bor i ett enplanshus med inredd källare och varmgarage. Det är varmare i källaren än på övervåningen. Jag fick tipset av kylteknikern som installerade vp'n att strypa alla element i källaren lite   grann och ha alla fullt öppna på övervåningen. Detta har jag gjort men jag märker ingen större skillnad i temperaturerna. Garaget har jag också strypt lite då jag inte behöver ha det så varmt där ute, samma med radiatorn i sovrummet. Badrummen och halva källaren sitter på golvvärme med en termostat innan centralen och värmeslingorna strypta lite hipp som happ. Som du skriver i guiden så oroar jag mig nu för att flödet från vp'n ska bli dåligt. Överlag så är det lite ojämn temperatur i huset, men största skillnaden är som sagt mellan övervåning och källare.

Hur ska jag tänka?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 29774
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #107 skrivet: 07 november 2019, 06:56:52 »
Jag skulle fortsätta strypa tills jag fick lagom varmt i källaren, eller i vart fall lika varmt som uppe.
Har du tillräckligt flöde i markplan så skall ju deltaT över de radiatorerna eller golvvärmefördelarna ligga i intervallet 4-6 grader vid riktig kall väderlek (eller om du tvångskör värmepumpen så att temperaturen på framledningen börjar plana ut på en hög och jämn nivå)
Du kan vara i en situation som betyder att du har en lite för låg kurva, och att det i sin tur gör att du har lite kallare än du vill uppe, samtidigt som du har för varmt nere.
Att du har för varmt nere kan bero på att man dimensionerat för samma uteffekt/m2 i källaren som man gjort i markplan, och då en källare normalt har mycket lägre effektbehov/m2 kan det lätt bli för varmt där, och detta accentueras allt mer ju kallare det blir ute.
Det lite tråkiga i allt detta är att källaren är lite svårreglerad så tillvida att man på sommaren faktiskt kan behöva lite värme även i källaren, så det är inte helt lätt att få till en perfekt balans mellan energibehov och kurvlutning just i källaren.

I princip skulle man kunna säga att det är "omöjligt" att få ett perfekt klimat i en källare utan att styra med termostater p.g.a. dessa fakta:
1. Sommartid kan det finnas värmebehov i källaren samtidigt som markplanet egentligen behöver kylas.
2. Vår och höst är energibehovet rätt lika i markplan och källare.
3. När det är som kallast ute så klarar sig källaren ofta med kanske så lite som hälften av effekten/m2 som behovet är i markplan.

Med detta sagt så kan man väl i princip säga att de skall strypa in flödet i källaren så pass mycket att du inte "stjäl" flöde som krävs för att få bra deltaT i markplan oavsett utetemp.
När du klargjort detta (T.ex genom att strypa så mycket i källaren att det börjar bli svalt där, och sedan öka flödet så pass att det blir lite varmare än vad som krävs) så kan du justera in kurva och grundflöde så att det fungerar så optimalt som möjligt i markplan - i ditt fall är det alltså effektbehovet i markplan som är styrande för vilken kurvlutning du behöver för att ha lagom varmt i huset.

När du har en bra inställning på kurva och parallellförskjutning kan du aktivera termostater i källaren som ser till att hålla ned temperaturen på den önskade nivån där.
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Solveit

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #108 skrivet: 07 november 2019, 14:54:24 »
Citera
DeltaT skall helst vara 5-10 grader över varje enskild radiator (när kompressorn är i drift), och på de flesta moderna radiatorer, och på alla golvvärmesystem, finns det justeringsmöjligheter. På radiatorerna sitter det ofta en grundflödesjustering dold bakom termostaten, du måste alltså demontera termostaten för att kunna justera grundflödet.
På golvvärmefördelarnas returledning finns som regel en trimventil som man kan justera på.

Är det skillnad att strypa på termostaten jämfört med trimventilen?
Blir inte det samma sak?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 29774
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #109 skrivet: 07 november 2019, 16:27:51 »
Nej, termostaten öppnar och stänger och det ger varierande flöden, bäst är det att justera in systemet med helt öppna termostater innan man aktiverar (så få som möjligt) termostaterna. Det ger stabilast möjliga flöde.
Speciellt viktigt är det att justera in grundflödet om man vill ha termostater aktiva så att flödet inte blir väldigt stort på en enskild radiator om/när termostaten öppnar för fullt.
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Solveit

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #110 skrivet: 07 november 2019, 17:51:37 »
Ok, jag ligger på kurva 40 och nu när det är -1 så går den nästan konstant med RUM på +23.
Stannar i 10 minuter och kör igång igen och går 1,5 timme.
Tycker den går lite för mycket?
Fast det är ett dragigt hus med tvåglasfönster så man kanske får leva med det?
Vi har krypgrund i huset ifrån 1927 155kvm tvåvåningar med golvärme i pannrum och halva köket, två separata system.
Gissar på att returrören kyls ned i trossbotten därav av täta starter?
Lite hemmabygge vad jag kan se.
Thermia Optimum G2 8kwh.

KURVA 40

UTE -1
FRAMLEDNING 54(51)
RETURLEDNING 46(47)
VARMVATTEN 63
INTEGRAL -62
BRINE IN 0
BRINE UT -3

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 29774
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #111 skrivet: 08 november 2019, 07:41:55 »
Mycket hänger ju på var du bor, hur mycket kallare det blir helt enkelt.
Det du kan göra är ju att isolera rören i krypgrunden, men det är nog inte dit majoriteten av värmen tar vägen...
Andra saker du kan göra är att kontrollera och byta/komplettera med tätningslister där sådana saknas eller är trasiga.
En sak som förbättrade vår situation en hel del var när vi satte in tätningslister (typ skummgummi) mellan bågarna i våra kopplade tvåglasfönster, det gjorde en märkbar skillnad i huset, man upplevde helt enkelt mindre kallras från fönstren.
Har ni tvåglasfönster utan lister mellan bågarna så är det definitivt ett billigt och bra sätt att få ned energiförbrukningen att täta dessa, dock inte med helt tät silikonlist, för då kan du få kondensproblem mellan rutorna.
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Solveit

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #112 skrivet: 08 november 2019, 09:31:30 »
Tack ska prova dammlister!
För kallras har jag.
Var hittar man rätt sort lämpligast?
Bor i Nässjö och kan krypa ned till -15 vissa dagar och då kämpar pumpen hårt
med brinen.
« Senast ändrad: 08 november 2019, 09:48:53 av Solveit »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 29774
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Solveit

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #114 skrivet: 08 november 2019, 17:44:26 »
Tack Rickard! tummenupp

Pappi Lindvall

  • Gäst
Pappi Lindvall
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #115 skrivet: Idag kl. 08:47:31 »
Jag kan ingenting om bergvärmepumpar. Jag tog bort en radiator. Jag tror att felet dök upp efter dett.  Det här är en lång historia men jag skriver den inte. Jag tänkte ha en handukstork istället. Nu ska jag montera tillbaka radiatorn eftersom kompressorn slår av hela tiden. Displayen säger att fel på Elanoden. Inbyggd varmvattenberedare. Det finns ingen Elanod om inte Elanod är en varmvatten beredare. Det finns inget Elanodkort eller någon Anod. Varmvattenberedaren är koppar invändigt. Jag köpte aldrig någon handukstork jag hade en slang mellan radiatorrören men det jag tror hände var att då blev det fel cirkulation. Det började med att Displayen gick sönder fyra kablar är av inne i plastremsan och den remsan går inte att byta ut. Kanske med våld ena änden sitter  under den limmade fronten. Jag försökte brygga över kablarna men hade för stor lödkolv och skiten smälte sönder. IVT greenline HE C7. Om inte kompressorn börjar fungera då tänkte jag byta termostat till kompressorn. Men inte av IVT eftersom dom som säljer reservdelar vill inte ha med mig att göra. Jag blev arg och menade på att dom har sålt fel display. Och jag hävdar det fortfarande eftersom den nya displayen säger fel på Elanoden och reservdelsfirman som verkar ha monopol säger att det inte finns någon Elanod. Det kostar 4500 kr för en felsökning. Jag betalar hellre 20 000 kr för delar än blir lurad efter felsökningen på någon svindyr grej som dom ändå inte byter. Är jag på rätt spår med att det handlar om saknad radiator?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8201
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #116 skrivet: Idag kl. 09:16:55 »
Om det är ett tvårörssystem blir det kortslutning av cirkulationen om man tar bort en radiator och ersätter den med en slang. Helt normalt att pumpen stannar då.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient
 


Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme