0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
bromskolven måste sruvas in i oket med tryck för att självjusteringen ska släppa, kom du ihåg att göra det? annars trycker bromsskivan oket bakåt när hjulet skruvas dit.
Rumpskägg va tunt gods det var, en bromsskiva ska bytas när den är tunnare än 10 mm.......den där såg ut som 8mm utan slitage !!!.
Tjockleksgränsen varierar för olika bilmodeller och brukar alltid stå i verkstadshandboken. Jag har stött på allt möjligt mellan 5 och 20 mm. Ofta är uppgiften instansad någonstans på bromsskivan också men den texten brukar ju inte vara läslig när det har gått några år och bromsskivan börjar vara sliten.
Hej,tänkte avsluta den den här historien med en liten rapport om vad som hände och vad som var fel.Anledningen till att bromsoken bröts från sina fästen var att bromsskivan var för hög (läs djup). Alla mått som leverantören enligt spec. skulle kontrolleras stämde - d.v.s. höjden var ej med på denna listan (däremot diameter och bultcirkel).Differansen på 5mm, och det höga tryck som bromsarna utvecklar, knäckte därför öronen på hjulnaven. En verkstad löste detta genom ganska omfattande reparationer.Det positiva i detta är att: försäljaren stod för merparten av den extra kostnad som uppstod (de betalade fakturan minus en ABS-givare). Kostnaden för mig blev sålunda mycket måttlig. Skruvat.se hanterade detta fall synnerligen bra och proffessionellt.Tack till alla som bidragit i denna tråd//Stebo
Vad var det ja sa ;-)MvH Jawen