Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bromsoket slets av... behöver råd.  (läst 8286 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19387
  • Karma +15/-15
SV: Bromsoket slets av... behöver råd.
« Svar #15 skrivet: 12 september 2012, 17:27:35 »
Är det av gjutjärn skulle jag inte svetsa utan byta delen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Jawen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÅLSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Bromsoket slets av... behöver råd.
« Svar #16 skrivet: 12 september 2012, 20:05:51 »
Rumpskägg va tunt gods det var, en bromsskiva ska bytas när den är tunnare än 10 mm.......den där såg ut som 8mm utan slitage !!!.
Audi säger du.....Mm har inte tyckt Audi känts som en prisvärd bil sista 20 åren, men det här är ju katastrof.

En tanke som också slår mig är om nya bromsskivan har samma nav-djup som orginal skivan.
Hamnar skivans centrum 2 mm lägre ut så blir det ju enorma sidolaster för oket.

Fick du vålda på nya grejerna ?

I riktningen som oket ska ta upp last är det enormt starkt, alltså rakt bakåt och rakt framåt...........tvingas oket ta bryt-kraft utåt hållet inget ok, även om godstjockleken skulle vara det dubbla.

Alla bilar har ju 2-krets system, så även om detta hade hänt i farten så hade bromsverkan funnits på 3 hjul.
Att den hade låst däcket är inte sannolikt, utan då hade den roterat runt med skivan och ev gjort fula märken på insidan av fälgen.

Med detta foto råder jag dig till att byta spindeln, och kontrollera sedan en extra gång att dina nya skivor är som orginalskivorna.

Bör inte kosta mer en ca 2-2.500 kr totalt, och då vet du att du har ersatt den defekta delen.

MvH jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i Bålsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushållsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad stebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
SV: Bromsoket slets av... behöver råd.
« Svar #17 skrivet: 13 september 2012, 08:18:00 »
Tack för information Jawen!  tummenupp

När du säger det - ska jag be verkstaden kolla skivorna - de kommer från skruvat.se.
Jag kollade bara diametern på skivorna 255mm (vilket var korrekt), tänkte inte på att kontrollmäta nav-djup... ska det verkligen vara nödvändigt? Då borde man mäta allt - skulle bli absurt...
(Skivorna var specade för den modell av A6 som jag har.)
« Senast ändrad: 13 september 2012, 08:26:22 av stebo »
------------------------------------
Souterrängvilla ~210kvm, byggd 1978 i tegel, direktverkande el (avstängd) söder om STHLM .
1st LLVP Mitsubishi FD35VABH, 2st energikassetten hörn.
Beräknad konsumtion 2012: 27MWh (energideklaration).
Verklig konsumtion 12/13: 12.079kWh
Säkrad 25A, testar på 20A.
HHel: 8KWh/dygn (Juni 2013)

"Drömmer om att konvertera från direktel"

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Bromsoket slets av... behöver råd.
« Svar #18 skrivet: 13 september 2012, 11:46:35 »
bromskolven måste sruvas in i oket med tryck för att självjusteringen ska släppa, kom du ihåg att göra det? annars trycker bromsskivan oket bakåt när hjulet skruvas dit.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad stebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
SV: Bromsoket slets av... behöver råd.
« Svar #19 skrivet: 13 september 2012, 12:00:12 »
bromskolven måste sruvas in i oket med tryck för att självjusteringen ska släppa, kom du ihåg att göra det? annars trycker bromsskivan oket bakåt när hjulet skruvas dit.
Japp, kolven skruvades hela vägen in
------------------------------------
Souterrängvilla ~210kvm, byggd 1978 i tegel, direktverkande el (avstängd) söder om STHLM .
1st LLVP Mitsubishi FD35VABH, 2st energikassetten hörn.
Beräknad konsumtion 2012: 27MWh (energideklaration).
Verklig konsumtion 12/13: 12.079kWh
Säkrad 25A, testar på 20A.
HHel: 8KWh/dygn (Juni 2013)

"Drömmer om att konvertera från direktel"

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2735
  • Karma +6/-1
SV: Bromsoket slets av... behöver råd.
« Svar #20 skrivet: 13 september 2012, 15:00:58 »
Rumpskägg va tunt gods det var, en bromsskiva ska bytas när den är tunnare än 10 mm.......den där såg ut som 8mm utan slitage !!!.

Tjockleksgränsen varierar för olika bilmodeller och brukar alltid stå i verkstadshandboken. Jag har stött på allt möjligt mellan 5 och 20 mm. Ofta är uppgiften instansad någonstans på bromsskivan också men den texten brukar ju inte vara läslig när det har gått några år och bromsskivan börjar vara sliten.

Jag har också många gånger råkat ut för bromsskivor som inte har passat, och det till bilar av alla möjliga märken. Jag brukar kolla hos flera olika piratdelshandlare om de är överens om vilka utföranden, årsmodeller osv som ska ha en viss bromsskiva innan jag slår till. Ofta har de ju måttritningar på skivorna så man kan lätt jämföra alla viktiga mått med den gamla skivan innan man beställer.

bromskolven måste sruvas in i oket med tryck för att självjusteringen ska släppa, kom du ihåg att göra det? annars trycker bromsskivan oket bakåt när hjulet skruvas dit.
Ibland kan det krävas mycket kraft för att skruva/trycka in kolven, i synnerhet om bilen har ABS. Då brukar det gå lättare om man öppnar luftnippeln på bromsoket och låter bromsvätskan tryckas ut där istället för att den ska gå tillbaka genom ABS-ventilblock och huvudcylinder. Tänk på risken att bromsvätskebehållaren svämmar över när man trycker tillbaks kolven, om den redan innan är nästan full.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13360
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bromsoket slets av... behöver råd.
« Svar #21 skrivet: 13 september 2012, 15:10:36 »
Rumpskägg va tunt gods det var, en bromsskiva ska bytas när den är tunnare än 10 mm.......den där såg ut som 8mm utan slitage !!!.
Tjockleksgränsen varierar för olika bilmodeller och brukar alltid stå i verkstadshandboken. Jag har stött på allt möjligt mellan 5 och 20 mm. Ofta är uppgiften instansad någonstans på bromsskivan också men den texten brukar ju inte vara läslig när det har gått några år och bromsskivan börjar vara sliten.

Det är inte bromsskivans godstjocklek vi reagerade på (finns det nån bild på den?), utan infästningen för själva oket. På bilden ser det inte ut att vara mer än 5mm tjocka öron som sticker ut (gjutgods?).
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad stebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
SV: Bromsoket slets av... behöver råd.
« Svar #22 skrivet: 19 november 2012, 11:38:12 »
Hej,

tänkte avsluta den den här historien med en liten rapport om vad som hände och vad som var fel.

Anledningen till att bromsoken bröts från sina fästen var att bromsskivan var för hög (läs djup). Alla mått som leverantören enligt spec. skulle kontrolleras stämde - d.v.s. höjden var ej med på denna listan (däremot diameter och bultcirkel).
Differansen på 5mm, och det höga tryck som bromsarna utvecklar, knäckte därför öronen på hjulnaven. En verkstad löste detta genom ganska omfattande reparationer.

Det positiva i detta är att:
försäljaren stod för merparten av den extra kostnad som uppstod (de betalade fakturan minus en ABS-givare). Kostnaden för mig blev sålunda mycket måttlig. Skruvat.se hanterade detta fall synnerligen bra och proffessionellt.

Tack till alla som bidragit i denna tråd
//Stebo
« Senast ändrad: 20 november 2012, 07:53:17 av stebo »
------------------------------------
Souterrängvilla ~210kvm, byggd 1978 i tegel, direktverkande el (avstängd) söder om STHLM .
1st LLVP Mitsubishi FD35VABH, 2st energikassetten hörn.
Beräknad konsumtion 2012: 27MWh (energideklaration).
Verklig konsumtion 12/13: 12.079kWh
Säkrad 25A, testar på 20A.
HHel: 8KWh/dygn (Juni 2013)

"Drömmer om att konvertera från direktel"

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1839
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
SV: Bromsoket slets av... behöver råd.
« Svar #23 skrivet: 19 november 2012, 16:41:36 »
stebo

Tack för informationen. Det visar sig (själv har jag läst om 4 fall) att ibland säljer SKRUVAT dåliga delar. Dock i samtliga fall, löste de problemen.
Tur. Då jag själv handlar där med. Man kan tydligen fortsätta med det.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Bromsoket slets av... behöver råd.
« Svar #24 skrivet: 19 november 2012, 16:49:01 »
Beställde vanliga servicedetaljer såsom filter och tänddelar. Var inget som stämde. Dumsnålt, blir mekonomen på direkten i fortsättningen.  :(
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2735
  • Karma +6/-1
SV: Bromsoket slets av... behöver råd.
« Svar #25 skrivet: 20 november 2012, 15:00:39 »
Om man överväger att handla på Mekonomen (och inte har något bra rabattavtal med dem) så är sannolikheten stor att delarna blir billigare hos märkesverkstaden.

För övrigt är jag ytterst  misstänksam mot de här sökfunktionerna via registreringsnummer som biltillbehörsfirmorna har (flera av dem verkar för övrigt använda exakt samma databas). Det brukar aldrig stämma om det är någon lite mer udda bil, eller bara ett udda utförande av en vanlig modell.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Bromsoket slets av... behöver råd.
« Svar #26 skrivet: 21 november 2012, 07:31:11 »
Skulle ha kamremssatsen till husbilen och knallade in på en konkurrerande firma. Regnummer sa han. Bilen finns inte med i databasen, du får söka manuellt och det är (och så sa jag bil och motorbeteckningen). Han skulle promt ha regnr att söka på, då suckade jag lite o gav han det. BMW DUCATO, sa han bestämt och tittade på mig.. Sen när faan har har BMW en modell som heter DUCATO undrade jag irriterat. Han blev inte lite generad när han fattade vad han påstått. Ska vi börja om frågade jag, det kan vi göra svarade han och så tog han gladeligen emot mina uppgifter och kunde sälja rätt kamremsats. 
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Bromsoket slets av... behöver råd.
« Svar #27 skrivet: 22 november 2012, 08:16:23 »
Mekonomen har blivit rejält dyra dom senaste åren. Ett exempel för några veckor sen då jag skulle ha en spolarvätske pump till en BMW. Mekonomen ville ha 430 kronor och då passade inte kontakten då det var en gammal BMW. En original pump på BMW kostade 330 kr. Och den passade utan att klippa i kontakterna.
Tror nog man ska kolla oftare vad det kostar original. Men man tar för vana och tror att det givetvis måste vara billigare på tex mekonomen.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Jawen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÅLSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Bromsoket slets av... behöver råd.
« Svar #28 skrivet: 26 november 2012, 03:09:51 »
Hej,

tänkte avsluta den den här historien med en liten rapport om vad som hände och vad som var fel.

Anledningen till att bromsoken bröts från sina fästen var att bromsskivan var för hög (läs djup). Alla mått som leverantören enligt spec. skulle kontrolleras stämde - d.v.s. höjden var ej med på denna listan (däremot diameter och bultcirkel).
Differansen på 5mm, och det höga tryck som bromsarna utvecklar, knäckte därför öronen på hjulnaven. En verkstad löste detta genom ganska omfattande reparationer.

Det positiva i detta är att:
försäljaren stod för merparten av den extra kostnad som uppstod (de betalade fakturan minus en ABS-givare). Kostnaden för mig blev sålunda mycket måttlig. Skruvat.se hanterade detta fall synnerligen bra och proffessionellt.

Tack till alla som bidragit i denna tråd
//Stebo

Vad var det ja sa ;-)

MvH Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i Bålsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushållsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad stebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
SV: Bromsoket slets av... behöver råd.
« Svar #29 skrivet: 26 november 2012, 08:58:21 »
Vad var det ja sa ;-)

MvH Jawen
Jupp du hade rätt hela vägen!
Vill dock tillägga att jag inte behövde bruka våld för att få dit grejerna.
Skivan trycker på oket först när man monterar fälgen och drar bultarna.
Görs detta för hand kanske man hade märkt något - in med "mutter-picka".
------------------------------------
Souterrängvilla ~210kvm, byggd 1978 i tegel, direktverkande el (avstängd) söder om STHLM .
1st LLVP Mitsubishi FD35VABH, 2st energikassetten hörn.
Beräknad konsumtion 2012: 27MWh (energideklaration).
Verklig konsumtion 12/13: 12.079kWh
Säkrad 25A, testar på 20A.
HHel: 8KWh/dygn (Juni 2013)

"Drömmer om att konvertera från direktel"

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!