0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om den är låg- eller högtemp beror väl på storleken på rummet som den skall värma?Fabrikatet i den danska butiken verkar vara MAKTEK http://www.maktek.nl/en/paneelradiator.html Ett problem är väl att det är svårt att få en svensk rörinstallatör att köpa från någon annan än sin vanliga grossist och marknaden för "gör det själv" är ganska begränsad för vattenradiatorer.
Det beror på att vi vill vara säkra på att få hjälp om varan visar sig vara dålig, vi vill inte stå med ett gäng läckande radiatorer och en grossist som kursat.Då står jag som installatör plötsligt väldigt ensam med funktionsansvaret.Jag har en gång monterat raddar fron Kotly, dom var inte roliga, så tunn plåt så det gick inte att dra kopplet utan att hålla emot med rörtång och höll man för hårt blev gängen oval....
Vill man lägga 2000 SEK på en radiator kan man redan få en lågtemperaturradiator.En vanlig radiator kostar väl kring 400 eller 500 SEK.
Det där är väl bara ett försäljningsknep av tillverkarna. Kunderna har hört att lågtemp är bra, så om dom skriver så så verkar produkten bättre.Låg- eller högtemp handlar uteslutande om hur man dimensionerar radiatorn.
Man har en större värmeavgivande yta och en större andel strålningsvärme som uppfattas mer komfortabelt.
Det beror på att vi vill vara säkra på att få hjälp om varan visar sig vara dålig, vi vill inte stå med ett gäng läckande radiatorer och en grossist som kursat.Då står jag som installatör plötsligt väldigt ensam med funktionsansvaret.
Finns ju som sagt EN 442Sen finns det kända tillverkare som Buderus eller Viessmann och sådana radiatorer kan man få till bra priser ... om man har tur
EN442 är väl inte en kvalitetsmärkning utan bara en metod att mäta effektivitet.Det största problemet med att handla okända varor för mig är inte att dimensionera utan snarare att veta att de uppfyller samma krav på hållbarhet som de kända märkena jag är van vid.Viessmann, Purmo och Altech tex. är ju kända märken och hittar man dom billigare utomlands så kan man nog vara lugn.