Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Avrinningen från LLVP på ett NYTT sätt...  (läst 14557 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3685
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Avrinningen från LLVP på ett NYTT sätt...
« Svar #30 skrivet: 04 november 2013, 08:56:34 »
Välkommen till forumet, och tack för att Google translate finns :) Hittade det idag, jag är alltid sist på bollen :-\

Jag själv har aldrig haft problem med isbildningen under maskinerna och orsaken till det är förmodligen dåligt isolerad yttervägg som läcker ut värme.. Jag vill ha bort vattnet för att skona källarväggen och det gjorde jag igår och hittills är jag supernöjd av första testen, måste göra koppen någon dimission större för att säkerställa att vattnet rinner ner i koppen och inte utanför..

Och eftersom nästan allt vatten hittills rinner ner genom det stora hålet så kommer jag bara focusera på det, när det sen gäller en riktig avfrostning vintertid kanske det rinner ur precis alla hål och då får marken ta hand om det, men jag ska sitta därute i vinter och spana hur avfrostningen beter sig så jag vet om jag ska göra någon förändring..

Jag kommer inte bli helt klar innan vintern med hur jag ska få ventilationsluften att blåsa på aggregaten, det var så blött, kallt och otrevligt att jobba med plåt den här årstiden, Chefen godtar nog den ursäkten eftersom det var vattnet hon ville ha bort ::)

Det jag är mest nöjd med och som känns bra är min vattenfälla som en extra säkerhet, ifall vattnet skulle ta sig in i ventilationsrören så rinner inte vattnet ner i ventilationsaggregatet..

Kostnaderna för att dra ut spirorör hela vägen och isolera alla rör gör att det är helt omöjligt att räkna hem besparingen rent ekonomiskt.. Avloppsrör och värmekabel hade varit nästintill gratis jämfört med vad jag lägger ut men jag lägger gärna många extrakronor nu om jag kan säkerställa lägre driftkostnad i framtiden sen är det kul också..

Jag funderar på att släppa ut luften på maskinens undersida riktat mot baksidan så får den två effekter för att minimera tiden då värmekabeln i utedelen jobbar.. Måste bara sätta mig in i hur den fungerar och det blir nästa sommar..


 
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.
2024:   12 228 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 1-2 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Avrinningen från LLVP på ett NYTT sätt...
« Svar #31 skrivet: 04 november 2013, 09:35:17 »
Jag skulle prova tejpa igen alla hål utom det stora, ju tätare du kan göra botten desto större luftflöde kommer du att få genom förångaren = bättre uteffekt och högre COP, och så långe din värmekabel och "luftvärme" fungerar som jag tror så kommer det inte att bli några problem med bara ett hål i botten.
Jag tror inte det är omöjligt att du tjänar in investeringen så länge du inte räknar arbetskostnader.

Torr och ren botten, och sen silvertejp.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3685
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Avrinningen från LLVP på ett NYTT sätt...
« Svar #32 skrivet: 04 november 2013, 10:01:08 »
Tejp, det borde absolut fungera då jag skickar på varmluft på plåten tummenupp
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.
2024:   12 228 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 1-2 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3685
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Avrinningen från LLVP på ett NYTT sätt...
« Svar #33 skrivet: 25 november 2013, 21:13:33 »
Fick modifiera om första avloppsdragningen behövde en 75mm uppsamlare precis under maskinen för att allt vatten ska rinna ner i avloppet..

Jag mäter tempraturen inuti ventilationsröret och även en liten bit ner i avloppsröret ca 12-15cm..
Temp ventilationsröret 9°C  "oisolerad dom sista 6 meterna"
Temp en liten bit ner i avloppsröret 5°C
Ute temp  - 1.2

Ska bli spännande och se om detta fungerar i vinter..
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.
2024:   12 228 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 1-2 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad janpeva

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Trondheim-Norge
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avrinningen från LLVP på ett NYTT sätt...
« Svar #34 skrivet: 28 november 2013, 19:28:01 »
Tejp, det borde absolut fungera då jag skickar på varmluft på plåten tummenupp

Det ble alu-tape, ja. Enkelt å feste, og det sitter godt.
Takk for tips om å tette andre hull i bunnen, utenom det som vannet skal renne ut av. Måtte borre et hull i en vegg innvendig for å få varmekabelen ut av viftehuset for å koble den til 230V. Fikk opplyst fra generalimportøren at den skal kobles på L1 og L2, som kommer fra innerdelen. Så det er vel der det skal kobles da?

Et lite ekstraspørsmål, litt off-topic, har disse ekstrahullene noen funksjon?
NB: Gjelder ikke min Fujitsu, men det er flere på begge sider av avrenningshullet på Mitsubishi FH35.
« Senast ändrad: 28 november 2013, 19:36:28 av janpeva »
Bor i 3.plans villa-240 m2 boflate. Totalt 280m2. 3 L/L varmepumper:
-MB FH35 VEHZ (2013) Kirigamine 6,6kW, varmer opp ca 60 m2 i 1. og 60 m2 i 2. etg
-Toshiba RAS 10 Polar (2007) varmer opp ca. 40m2 stue, med 4 meter takhöjd
-Fujitsu ASY 12 Classic (2008) som varmer opp ca. 60 m2 i bottenvåningen

-Strømforbruk 2002 -2012: 11800 - 13900kwt/år
-Annen oppvarming: Täljstenskamin Contura 470. Bruker ca 3m3 björkved/år.

-4 rom, ca. 28 m2, med elektrisk gulvvarme.

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Avrinningen från LLVP på ett NYTT sätt...
« Svar #35 skrivet: 06 december 2013, 15:32:47 »
Jag roade mig med att sätta dit en ny pump idag som ersätter ena Toshiban som flyttas till en sadelkammare, den monterade jag på stativ och testar nu ett L-tråg med inbyggd värme som jag tänkte styra i samband med avfrostningarna.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3685
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Avrinningen från LLVP på ett NYTT sätt...
« Svar #36 skrivet: 07 december 2013, 17:38:50 »
Nu har vi haft kallt en stund, just nu -5 och ingen isbildning och fortfarande ingen isolering dom sista sex meterna på ventilationsröret..
Temp inuti ventilationsröret +6
Inuti avloppsröret +4

Just nu är jag nöjd.
Supernöjd blir jag först då jag släpper ut den varma ventilationsluften på maskinernas undersida och allt är isolerat, jag måste avvakta så jag ser att allt fungerar när det blir riktigt kallt innan jag bygger nästa steg..

Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.
2024:   12 228 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 1-2 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad janpeva

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Trondheim-Norge
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avrinningen från LLVP på ett NYTT sätt...
« Svar #37 skrivet: 14 december 2013, 16:49:31 »

Jeg kan legge inn et bilde av 2 av mine LLVP, og hvordan jeg monterte de. Har laget en isolert kasse av 5 cm styrofoam samt 3 cm isopor utenpå.
Stativet skal lukkes med trepanel og senare skal alt bli målad, men jeg vil se om oppvarmingen av rørene funger ved sterk kulde etter nyttår før jeg gjør alt ferdig. Om vannet som dannes etter avfrosting inte fryser under varmepumpene så lukkes denne kassen istyrofoam/isopor, det blir lite snyggare då.

 Det er brukt 50mm rør fra Jula, og det er brukt et 45 gr grenrør, art 430149 slik at rørene fra begge pumpene går sammen og ned i bakken. Jeg har brukt varmekabel fra Raychem, selges vel også på Clas Ohlson. De er på 20 watt hver (2 meter), eller 10W/meter. De er foreløpig ikke koblet til termostat, men den kommer etter hvert.

[/quote]
Bor i 3.plans villa-240 m2 boflate. Totalt 280m2. 3 L/L varmepumper:
-MB FH35 VEHZ (2013) Kirigamine 6,6kW, varmer opp ca 60 m2 i 1. og 60 m2 i 2. etg
-Toshiba RAS 10 Polar (2007) varmer opp ca. 40m2 stue, med 4 meter takhöjd
-Fujitsu ASY 12 Classic (2008) som varmer opp ca. 60 m2 i bottenvåningen

-Strømforbruk 2002 -2012: 11800 - 13900kwt/år
-Annen oppvarming: Täljstenskamin Contura 470. Bruker ca 3m3 björkved/år.

-4 rom, ca. 28 m2, med elektrisk gulvvarme.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!