Verkningsgraden sett över RPM och belastning kan variera något men en god design har en ganska rak kurva.
Förlusterna i en motor utgörs av två komponenter, nämligen NoLoad current + I2xR förlusten.
NoLoad mäts när motorn går vid max RPM utan axelbelastning och detta representerar den samlade förlusten
från virvelströmmar och hysteres i kärnmaterialet samt trögheten i kullager, packningar och rotorns luftmotstånd.
NoLoad är oberoende från axelbelastning och alltid som högst vid max RPM samt sjunker i takt med att motorns
RPM sjunker vid belastning.
I2xR förlusten är helt enkelt det som går förlorat i motorns kopparlindning. Detta hålls på en låg nivå genom
att använda kraftiga NdFEB på grade N50M som möjligör en lågresistiv lindning genom sitt starka magnetfält.
Kärnmaterialet att föredra är
Höganäs Somaloy med bra hållfasthet och låga förluster.
Med ovanstående i åtanke kan en BLDC motor med minst 96% verkningsgrad konstrueras.
Men jag kan inte tänka mig att Panasonic väljer en bra motor då det kostar mer än en som precis klarar jobbet.
Företag är överlag dumsnåla och ser bara framåt ett kvartal rent ekonomiskt.