Jag har nu kopplat in min EcoAir 107 V3 i Basicläge, dvs jag använder pumpens inbyggda styrning och kör mot fast returtemperatur (fast kondensering).
Oshuntat system.
Värmepumpens vatten körs genom en fd acktank på 150L vattenmantel innehållande en numera oanvänd förrådsberedare på 160L (som är vattenfylld) och är dockad mot en oanvändved/oljepanna på ca 210L (vet inte hur stor del av detta som är dess varmvattenberedare, som även den är urkopplad) som i sin tur hänger på radiatorsystemet. Acktanken används alltså bara för att utöka systemets vattenvolym och pannan för att blanda värmepumpsvatten med radiatorvatten.
Spetsvärme till radiatorsystemet kan fås med separat elkasett som sitter direkt efter pannan på radiatorsidan.
Separat VVB för tappvarmvatten som inte är sammankopplad med värmesystemet.
Blir lite förvirrad när jag läser installationsanvisningarna till min 107:a, men visst måste framledning vara utgående (varmt vatten) och returledning inkommande (kallt vatten)?
Nåväl, slog på strömmen till värmepumpen som snällt startade, den enda inställning som jag ändrat var under Meny 1 där jag ställt in returtemperaturen till 35 grader.
Det var ca 15 grader ute
Efter ett par minuter gjorde jag följande avläsningar
Jag har termometrar som sitter på ledningarna till och från värmepumpen
Värme tillopp till huset dvs ut från värmepumpen 35 grader
Retur från huset dvs in i värmepumpen 21 grader (jag har alltså ca 21 grader i systemet när jag startar)
I värmepumpens display står 21 (Returtemperaturen, samma värde som jag avläste på termometer) och i menyerna:
Meny 1: 35 (Önskad returtemperatur där VP stannar, vilket måste betyda att pumpen producerar varmt vatten tills returvattnet in i pumpen når detta värde - då stannar den)
Meny 2: 5 (hur mycket returtemperaturen tillåts sjunka innan VP startar igen, defaultvärde)
Meny 3: 60 (hetgastemperaturen)
Meny 4: 16 (utetemperatur)
Meny 8: 36 (framledningstemperaturen, alltså det jag avläste på termometer till 35 grader)
Meny 9: 5 (temp för avfrostningsgivare 1)
Meny 10: 6 (temp för avfrostningsgivare 2)
Efter ca 1 h när jag tittade till värmepumpen igen så stod den stilla, vattnet i tanken var varmt.
Termometrarna som sitter på ledningarna till värmepumpen visade
Värme tillopp 35 grader
Retur 32 grader
I värmepumpens display visas 35 (Returtemperaturen)
Meny 1: 35 (Önskad returtemperatur)
Meny 2: 5 (hur mycket returtemperaturen tillåts sjunka innan VP startar igen)
Meny 3: 51 (hetgastemperaturen)
Meny 4: 16 (utetemperatur)
Meny 8: 35 (framledningstemperaturen, som jag nu läser av till 32)
Meny 9: 11 (temp för avfrostningsgivare 1)
Meny 10: 12 (temp för avfrostningsgivare 2)
Jag rätt nöjd med att allt verkar fungera, plus minus lite felavläsningar och givaronoggrannhet, men nu behöver jag en strategi för att ställa in de tre parametrarna jag kan justera.
1, Önskad returtemperatur, kan ställas 20-48 grader.
Jag gissar att jag vill ha den på 40-45 grader, jag producerar inget tappvarmvatten med pumpen.
Ska jag ändra önskad returtemperatur till ett högre värde när det blir kallare ute?
Hur väljer jag ett bra värde?
2. Hur mycket returtemperaturen tillåts sjunka innan VP startar igen, kan ställas 5-10 grader.
Default är 5 grader, men jag tror mig förstått att 7 grader kan vara ett bra värde, så att inte pumpen startar och stannar för ofta.
3. Hastigheten/flödet på laddpumpen.
Nu körde jag på lägsta hastigheten
I installationsmanualen finns en anvisning på s 24
http://www.ctcvarme.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=30fa6479-395a-455c-a05c-bbd3b44e678e&MediaArchive_ForceDownload=trueEnligt tabellen skall jag på 107:an, vid en utetemperatur på 10 grader och en framledningstemperatur på 35 grader ställa in hastigheten på laddpumpen så att temperaturdifferensen blir 7,5 grader dvs så att returtemperaturen blir 27,5 grader. Eller så nära man nu kan komma med tre hastigheter på laddpumpen.
Det jag inte begriper är
Meny 1: 35
Önskad returtemperatur där VP stannar, betyda detta att VP producerar ungefär 35 gradigt vatten tills returvattnet in i VP når detta värde - då stannar den ELLER är det så att pumpen producerar så varmt vatten den klarar av, oberoende av inställd önskad returtemperatur?
Om nu VP producerar ungefär 35 gradigt vatten, är det så att inställningarna enligt 2 och 3 betyder att VP stannar vid 35 grader returtemperatur och startar igen vid 35-7=28 grader?
Hur ska man kunna ställa in laddpumpen enligt 3? Jag kan ju inte ställa in framledningstemperaturen och returtemperaturen kommer väl alltid att öka, eller bygger det på att det är tillräckligt kallt för att kyla ned radiatorvattnet så mycket att man får en jämnvikt?
Behöver jag ändra laddpumpens hastighet om jag vill ha en annan framledningstemperatur?
Behöver jag ändra laddpumpens hastighet om temperaturen ute ändras?
Många frågor blev det
jag blir mycket tacksam om ni kan svara på någon av dem