0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
...men har förstått/tror mig förstå att det INTE är energisnålt att skruva ner termostaterna i ett par rum...t.ex. 17 grader i rum A och B medan det är 21 grader i rum C. Som jag förstått det så är det då bättre att ha 21 grader i alla rum, för att värmepumpen skall vara så effektiv som möjligt?
Att sänka tempen på 25% av bostadsutrymmet med 4 grader ger en bruttobesparing på ca 5%.Om din värmepump har COP 3, så blir nettobesparingen ca 1,6 %.Låt oss leka med tanken att din värmepump förbrukar 6000 kW för varmvatten och värme, ca 5000 kWh för värme, så innebär hennes rännande med termostaterna, och ditt lidande, att ni sparar ca 80 kWh/år.(Om jag räknat rätt)Jag tycker inte att det är något att bråka om.
Det är säkert rätt räknat. Men räknar du på helåret? Vi kör väl bara värme 1/3 av året, skulle väl bli ca 25-30kW eller hur? Skall man sen vara petig ökar ju värmeförlusten från de rummen också med högre temp, men nu är vi för petiga, det går ändå inte att säga exakt hur det blir. Ett alternativ är ju att köra med alla ventiler öppna och sedan ventilera så man kommer ned i 17 grader. Hur det kan bli mer ekonomiskt än att stänga radiatorerna lite är för mig en gåta. Ser fram emot förklaringar. Man kommer osökt att tänka på norgehistorien, norrmannen som läste att man kunde spara mycket energi och pengar genom att sänka temp några grader, han öppnade dörren till frys-skåpet.
Det ska jag säga till dig rickard när du sänker tempen för att slippa spets! Nej men ärligt så är ju alla kommentarer mycket relevanta i denna tråd. Ett Värmepumpsbaserat värmesystem skall i grundfallet klara sig utan termostat och innegivare. Dessa kan dock kompletteras med i syfte att öka besparing och öka komfort. En termostat är inte en manick man använder för att ändra temperaturen i sitt hus. Den begränsar övertemperatur och kan därutöver användas på en mindre andel av ytan som en permanent lösning för att hantera varierande temperaturbehov. Detta anges då i normalfallet. Om man har en arbetstank finns som nämnts tidigare möjligheten att vara mycket mer frikostig i sitt användande av termostater. Men tidigare sanningar gäller ju ändå. Alltså utifrån ett rent dimensionerings och effektivitetsperspektiv för att uppnå effektivast drift. Forumets attityd till termostater är som socialstyrelsens inställning till Vin och amning. Båda dessa instanser har på senare tid gjort en del förändringar i sin attityd men fortfarande är det en mycket tight hållning som gäller. I fallet med vin är det ju inte av de direkta hälsoriskerna för ett barn utan för att man vill undvika fulla föräldrar till ammande barn.
Jag har ju räknat på själva energin som går åt till att värma, totalt ca 5000 kWh, och utgått från myndigheternas råd om att 1 grad kallare sparar ca 5%.5% X 4°C = 20%20% delat på 4 (25% av bostadsytan) = 1.661.66% av totala behovet för värme (5000 kWh) är ca 80 kWh/år.
Jag ser det mer som sport än som snålhet, andra kanske kallar det mental härdsmälta.