0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Frågan man kan ställa sig är vad som händer med de nya supersnåla bensinmotorerna, kommer vi att se samma typ av problem där.Ta t.ex. Mazdas nya motorer sky active (eller vad de nu heter), 2 litersmotorer som går på under halvlitern typ...
Vill inte köpa begagnade bilar ....men skulle jag köpa en ny dyr bil skulle jag välja Volvo (t.ex. V40) eller Audi.Mercedes har allt sämre kvalitet och en del missnöjda köpare, men idag är en Mercedes ungefär lika dyr som en VW ...Missnöjda Mercedes A-klass ägare rekommenderar inte köpet:http://www.autoplenum.at/Auto/MERCEDES-BENZ/A+160/Test-MERCEDES-BENZ-A-160-Autotronic-2010-2010-id22298.html
dieselmotorer anses driftsäkra av många - själv är jag inte lika säker efter 2 motorer med pajade topplockpackningar, en på 70-talet i en peugot och på 2000 talet i en MB Vito - den sistnämda kostade 40000:- att fixa.dagens miljödieslar med commonrail och mycket höga tryck - kanske i kombination med dagens magrare dieseloljor som snarare kan kallas fotogen verkar ha en tendens att skära när bilen börja gå utanför fabriksgarantin med mycket väl tilltagen reparationsnota när det händer.kort sagt så är det alltid en risk för en oväntad kostsam reparation inom allt för kort tid när man köper en begagnad bil - dock vissa märken och modellserier så är denna risk klart högre.
Om du bara vill köpa nytt tycker jag vi ska glömma ekonomiaspekten...Gällande Audi så är det nog det sämsta alternativet, där kan det lätt bli mkt dyrt, det är mkt mekaniska problem med Audi.Visst A-klasse är och var en katastrof, men de framhjulsdrivna "Mercedeserna" är troligen konstruerade av annat folk än de traditionella vagnarna från Stuttgart. Nåt fel är det med dem, kanske konstruktörer och provare kommer från Ingolstadt...Man kan inta dra så mkt slutsatser från dem om man är intresserad av en bakhjulsdriven modell.Tyvärr har Mercedes en del kvar att bevisa att man är tillbaka på banan igen med dessa också... Och tyvärr finns det nog idag ingen europatillverkad bil öht med bakhjulsdrift som jag skulle våga köpa, ny eller begagnad, om jag var tvungen att tänka på kostnader. Audi, BMW går ju bort direkt pga mekaniska problem och höga reservdelspriser och tidigare kunde man som sagt iaf köpa en M-B, men icke idag Möjligen kan man kanske köpa en Lexus..men de har troligen också problem Så det blir till att spara till en Koenigsegg eller Ferrarri..
En undersökning gjord av brittiska försäkringsbolaget Warrenty Direct visar att även de som köpt tyska premiummodeller löper stor risk att drabbas av dyrbara motorskador.Bästa och sämsta motorbyggarna, Warranty Direct Tillförlitlighet – bästa motortillverkarna:Bilmärke, Felprocent (%), Risk för fel (1 på xx)1) Honda 0,29 % 1 på 344 2) Toyota 0,58 % 1 på 171 3) Mercedes-Benz 0,84 % 1 på 119 4) Volvo 0,90 % 1 på 111 5) Jaguar 0,98 % 1 på 103 6) Lexus 0,99 % 1 på 101 7) Fiat 1,17 % 1 på 85 Ford 1,25 % 1 på 80 9) Nissan 1,32 % 1 på 76 10) Land Rover 1,38 % 1 på 72Tillförlitlighet – sämsta motortillverkarna:Bilmärke, Felprocent (%), Risk för fel (1 på xx) 1) MG Rover 7,88 % 1 på 13 2) Audi 3,71 % 1 på 27 3) Mini 2,51 % 1 på 40 4) Saab 2,49 % 1 på 40 5) Vauxhall (Opel) 2,46 % 1 på 41 6) Peugeot 2,26 % 1 på 44 7) BMW 2,20 % 1 på 45 Renault 2,13 % 1 på 46 9) Volkswagen 1,91 % 1 på 52 10) Mitsubishi 1,70 % 1 på 59
Mitsubishis GDI motorer har väl haft jätte problem.Skulle aldrig köpa en Mitsubishi. Märket känns litet i sverige och ett osäkert kort