Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Volvo  (läst 51751 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1158
  • Karma +19/-3
SV: Volvo
« Svar #105 skrivet: 28 november 2013, 21:47:34 »
dieselmotorer anses driftsäkra av många - själv är jag inte lika säker efter 2 motorer med pajade topplockpackningar, en på 70-talet i en peugot och på 2000 talet i en MB Vito - den sistnämda kostade 40000:- att fixa.

dagens miljödieslar med commonrail och mycket höga tryck - kanske i kombination med dagens magrare dieseloljor som snarare kan kallas fotogen verkar ha en tendens att skära när bilen börja gå utanför fabriksgarantin med mycket väl tilltagen reparationsnota när det händer.

kort sagt så är det alltid en risk för en oväntad  kostsam reparation inom allt för kort tid när man köper en begagnad bil - dock vissa märken och modellserier så är denna risk  klart högre.





Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Volvo
« Svar #106 skrivet: 28 november 2013, 22:12:11 »
Det som man i allmännhet inte tänker på när man köper en ny dieselbil är förrutom de högre servicekostnaderna är att partikelfiltret har en begränsad livslängd och att bränslepumparna har en förmåga att gå i sönder pga de höga trycken. En av dessa två vänder upp och  ner på kalkylen om de  går isönder. Måste båda bytas så får man köra väldigt långt för att kalkylen skall gå ihop mot bensinalternativ.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Volvo
« Svar #107 skrivet: 29 november 2013, 07:48:44 »
Frågan man kan ställa sig är vad som händer med de nya supersnåla bensinmotorerna, kommer vi att se samma typ av problem där.
Ta t.ex. Mazdas nya motorer sky active (eller vad de nu heter), 2 litersmotorer som går på under halvlitern typ...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1737
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Volvo
« Svar #108 skrivet: 29 november 2013, 09:33:55 »
En undersökning gjord av brittiska försäkringsbolaget Warrenty Direct visar att även de som köpt tyska premiummodeller löper stor risk att drabbas av dyrbara motorskador.
Bästa och sämsta motorbyggarna, Warranty Direct


Tillförlitlighet – bästa motortillverkarna:

Bilmärke, Felprocent (%), Risk för fel (1 på xx)

1) Honda 0,29 % 1 på 344
 2) Toyota 0,58 % 1 på 171
 3) Mercedes-Benz 0,84 % 1 på 119
 4) Volvo 0,90 % 1 på 111
 5) Jaguar 0,98 % 1 på 103
 6) Lexus 0,99 % 1 på 101
 7) Fiat 1,17 % 1 på 85
 8) Ford 1,25 % 1 på 80
 9) Nissan 1,32 % 1 på 76
 10) Land Rover 1,38 % 1 på 72


Tillförlitlighet – sämsta motortillverkarna:

Bilmärke, Felprocent (%), Risk för fel (1 på xx)

 1) MG Rover 7,88 % 1 på 13
 2) Audi 3,71 % 1 på 27
 3) Mini 2,51 % 1 på 40
 4) Saab 2,49 % 1 på 40
 5) Vauxhall (Opel) 2,46 % 1 på 41
 6) Peugeot 2,26 % 1 på 44
 7) BMW 2,20 % 1 på 45
 8) Renault 2,13 % 1 på 46
 9) Volkswagen 1,91 % 1 på 52
 10) Mitsubishi 1,70 % 1 på 59
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Volvo
« Svar #109 skrivet: 29 november 2013, 09:38:13 »
Frågan man kan ställa sig är vad som händer med de nya supersnåla bensinmotorerna, kommer vi att se samma typ av problem där.
Ta t.ex. Mazdas nya motorer sky active (eller vad de nu heter), 2 litersmotorer som går på under halvlitern typ...

Ja, dessa motorer och t.ex. Mercedes CGI visar på framtiden och att det snart inte är ngn fördel med dieselrasslet längre.
Emissionskraven kommer att skärpas ytterligare och det kan som sagt bli mkt dyrt att äga en begagnad diesel med några mil på mätaren.
Detta kommer tyvärr att bli en smärtsam lärdom för dem som alltid kört diesel.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Volvo
« Svar #110 skrivet: 29 november 2013, 09:47:08 »
Vill inte köpa begagnade bilar ....men skulle jag köpa en ny dyr bil skulle jag välja Volvo (t.ex. V40) eller Audi.
Mercedes har allt sämre kvalitet och en del missnöjda köpare, men idag är en Mercedes ungefär lika dyr som en VW ...

Missnöjda Mercedes A-klass ägare rekommenderar inte köpet:

http://www.autoplenum.at/Auto/MERCEDES-BENZ/A+160/Test-MERCEDES-BENZ-A-160-Autotronic-2010-2010-id22298.html

Om du bara vill köpa nytt tycker jag vi ska glömma ekonomiaspekten...
Gällande Audi så är det nog det sämsta alternativet, där kan det lätt bli mkt dyrt, det är mkt mekaniska problem med Audi.
Visst A-klasse är och var en katastrof, men de framhjulsdrivna "Mercedeserna" är troligen konstruerade av annat folk än de traditionella vagnarna från Stuttgart. Nåt fel är det med dem, kanske konstruktörer och provare kommer från Ingolstadt...
Man kan inta dra så mkt slutsatser från dem om man är intresserad av en bakhjulsdriven modell.
Tyvärr har Mercedes en del kvar att bevisa att man är tillbaka på banan igen med dessa också... >:(
Och tyvärr finns det nog idag ingen europatillverkad bil öht med bakhjulsdrift som jag skulle våga köpa, ny eller begagnad, om jag var tvungen att tänka på kostnader. Audi, BMW går ju bort direkt pga mekaniska problem och höga reservdelspriser och tidigare kunde man som sagt iaf köpa en M-B, men icke idag  :'(
Möjligen kan man kanske köpa en Lexus..men de har troligen också problem  dontknow
Så det blir till att spara till en Koenigsegg eller Ferrarri..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4732
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Volvo
« Svar #111 skrivet: 29 november 2013, 14:04:40 »
dieselmotorer anses driftsäkra av många - själv är jag inte lika säker efter 2 motorer med pajade topplockpackningar, en på 70-talet i en peugot och på 2000 talet i en MB Vito - den sistnämda kostade 40000:- att fixa.

dagens miljödieslar med commonrail och mycket höga tryck - kanske i kombination med dagens magrare dieseloljor som snarare kan kallas fotogen verkar ha en tendens att skära när bilen börja gå utanför fabriksgarantin med mycket väl tilltagen reparationsnota när det händer.

kort sagt så är det alltid en risk för en oväntad  kostsam reparation inom allt för kort tid när man köper en begagnad bil - dock vissa märken och modellserier så är denna risk  klart högre.

Jag kör inte heller diesel.

Men en t.ex. 1,2 l besinmotor eller en 1,4 l bensinmotor har i stor sett en längre livslängd jämfört med en 1,1 l bensinmotor eller en 1,0 l bensinmotor.

När motorn på Opel Corsan gick sönder skulle jag utan problem ha fått en 1,2 l Motor för 300 EUR, men en begagnad 1,0 l motor hade ingen. Bra att ha vanliga bilmodeller eller motoriseringar.

Men slutligen skulle det ändå aldrig ha lönat sig att reparera bilen .... fick ju ett rel. bra pris ändå jämfört med det vad bilen var värd enl. listan.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4732
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Volvo
« Svar #112 skrivet: 29 november 2013, 14:20:02 »
Om du bara vill köpa nytt tycker jag vi ska glömma ekonomiaspekten...
Gällande Audi så är det nog det sämsta alternativet, där kan det lätt bli mkt dyrt, det är mkt mekaniska problem med Audi.
Visst A-klasse är och var en katastrof, men de framhjulsdrivna "Mercedeserna" är troligen konstruerade av annat folk än de traditionella vagnarna från Stuttgart. Nåt fel är det med dem, kanske konstruktörer och provare kommer från Ingolstadt...
Man kan inta dra så mkt slutsatser från dem om man är intresserad av en bakhjulsdriven modell.
Tyvärr har Mercedes en del kvar att bevisa att man är tillbaka på banan igen med dessa också... >:(
Och tyvärr finns det nog idag ingen europatillverkad bil öht med bakhjulsdrift som jag skulle våga köpa, ny eller begagnad, om jag var tvungen att tänka på kostnader. Audi, BMW går ju bort direkt pga mekaniska problem och höga reservdelspriser och tidigare kunde man som sagt iaf köpa en M-B, men icke idag  :'(
Möjligen kan man kanske köpa en Lexus..men de har troligen också problem  dontknow
Så det blir till att spara till en Koenigsegg eller Ferrarri..

Dyra bilar som Audi, Mercedes eller BMW är ingeting för mig.
Skulle troligtvis köpa Volvo .... men de som kör Audi verkar vara i stort sett nöjda (det verkar i alla fall så). BMW skulle jag inte köpa ...

Själv undvikar jag VW bilar och VW - gruppen allmänt sett ....

.... det är främst asiatiska märken eller Opel/Ford jag tittar på. Det varierar ju hela tiden ... beror ju på vad man kann få billigt.

Jag kör ganska mycket och även en del bergvägar osv. (i fjällen hur man kanske skulle säga i Sverige) ... även mycket motorvägar/Autobahn .... bilen måste hålla och får ändå inte vara för dyr.

Hos Mitsubishi ingår ju även en 3-års mobilitetsgaranti vilket innebär att man inte betalar ngt om bilen måste släppas till en verkstad t.ex. efter att en däck har gått sönder.

En bärgningsbil kostar ju en del och försäkringen jag t.ex. hade på Opeln ville bara betala när bilen går sönder utanför hemorten  >:( ...

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4732
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Volvo
« Svar #113 skrivet: 30 november 2013, 09:47:00 »
En undersökning gjord av brittiska försäkringsbolaget Warrenty Direct visar att även de som köpt tyska premiummodeller löper stor risk att drabbas av dyrbara motorskador.
Bästa och sämsta motorbyggarna, Warranty Direct


Tillförlitlighet – bästa motortillverkarna:

Bilmärke, Felprocent (%), Risk för fel (1 på xx)

1) Honda 0,29 % 1 på 344
 2) Toyota 0,58 % 1 på 171
 3) Mercedes-Benz 0,84 % 1 på 119
 4) Volvo 0,90 % 1 på 111
 5) Jaguar 0,98 % 1 på 103
 6) Lexus 0,99 % 1 på 101
 7) Fiat 1,17 % 1 på 85
 8) Ford 1,25 % 1 på 80
 9) Nissan 1,32 % 1 på 76
 10) Land Rover 1,38 % 1 på 72


Tillförlitlighet – sämsta motortillverkarna:

Bilmärke, Felprocent (%), Risk för fel (1 på xx)

 1) MG Rover 7,88 % 1 på 13
 2) Audi 3,71 % 1 på 27
 3) Mini 2,51 % 1 på 40
 4) Saab 2,49 % 1 på 40
 5) Vauxhall (Opel) 2,46 % 1 på 41
 6) Peugeot 2,26 % 1 på 44
 7) BMW 2,20 % 1 på 45
 8) Renault 2,13 % 1 på 46
 9) Volkswagen 1,91 % 1 på 52
 10) Mitsubishi 1,70 % 1 på 59

Så enkelt är det egentligen inte, men Ford har blivit allt bättre. Skulle idag köpa Ford!!

Mitsubishi Colt är och var alltid ett problemfri fordon, men känner till folk som hade Mitsubishi Space Star (gamla modeller) och inte var nöjd. Han kör Suzuki nu och är nöjd.

Jag litar mer på denna sida. Där visas också vad är de vanligaste felen hos bilarna/ de olika modellerna.

http://www.used-car-report.com/index.php?L=7

Här en förklaring om hur de testar:

Måttstock för utvärderingen: Fordonsklass
 Alla utvärderade fordon tilldelas en fordonsklass, vars medelvärde används som en jämförelse för fordonet. Fördel: Resultaten i en fordonsklass, som t.ex. småbilar, påverkas inte av felandelarna hos icke jämförbara fordonsklasser såsom stadsjeepar eller sportbilar.
 Vi har utvärderat fordon från åtta fordonsklasser och dessutom kategorin "Klassiska storsäljare":
•mini/småbil
•kompaktklass
•mellanklass
•el. mellanklass/storbilsklass
•sportbil
•SUV
•MPV
•transportbil
•NY: Klassiska storsäljare

DEKRA Biltest - Felrapport 2013. Ny fordonsklass: Klassiska storsäljare

I den nya fordonsklassen "Klassiska storsäljare" hittar man ett urval fordon som inte  tillverkas längre men som trots detta finns i stort antal på våra vägar. Dessa fordon har ofta redan ett varierande liv bakom sig och står därför inte längre i konkurrens med nya eller nästan nya begagnade bilar. I denna klass görs ingen åtskillnad efter fordonstyp som t.ex. småbil eller van.

Kvalitet i korthet: DEKRAs felindex (DMI)
 Om man vid en huvudbesiktning inte bara konstaterar mindre utan även betydande fel på ett fordon, medför detta ofta en större tidsmässig och ekonomisk kostnad eftersom fordonet på grund av säkerhets- eller miljöskäl inte kan tilldelas något godkännande. Krävande och dyra reparationer blir ofta följden innan fordonet kan visas upp igen. För att ta hänsyn till andelen betydande fel i förhållande till alla fel har vi infört DEKRAs felindex (DMI) som riktvärde. DMI räknas ut enligt följande:

 DMI = värde "utan relevanta fel" – värde för "betydande fel"

 DMI visas som kompletterande information i form av en symbol för varje fordon och anger hur fordonet klarar sig inom sin fordonsklass.

 Med denna lättbegripliga sifferkod vill vi utvärdera fordonen ytterligare för intresserade köpare. Indelningen som grundas på DMI visas med 5 bedömningssymboler:

 ++  de bästa 10% av fordonen baserat på DMI för fordon i klassen
 +    de 20% av fordonen som ligger över genomsnittet
 o    de 40% av fordonen som ligger i genomsnittet
 -     de 20% av fordonen som ligger under genomsnittet
 --    de sämsta 10% av fordonen


http://www.used-car-report.com/index.php?id=11&L=7
« Senast ändrad: 30 november 2013, 10:01:30 av Ewald »

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1737
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Volvo
« Svar #114 skrivet: 02 december 2013, 10:22:45 »
Mitsubishis GDI motorer har väl haft jätte problem.
Skulle aldrig köpa en Mitsubishi. Märket känns litet i sverige och ett osäkert kort
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4732
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Volvo
« Svar #115 skrivet: 02 december 2013, 19:22:41 »
Mitsubishis GDI motorer har väl haft jätte problem.
Skulle aldrig köpa en Mitsubishi. Märket känns litet i sverige och ett osäkert kort

Ah, okej.

Nja, idag säljs inte längre många Mitsubishi bilar i Österrike heller.

Mitsubishi är mer känt som ett pålitligt märke, fram för allt Colten. Mitsubishi har alltid haft ett 3 års/ 100.000 km Garantie, även på 80-talet.

Jag valde Colten eftersom det är en mycket flexibel bil, man kan t.ex. lägga om framsätet (passagerare) så att man har en rak area i bilen (när man t.ex. vilar i bilen). Även backsäten kan läggas om så att man får en rak area.

Sen hade dom ett jättebra pris på bilarna.

... och som sagt, Colten har ju en bra plats i DEKRA´s statistik.
« Senast ändrad: 02 december 2013, 19:39:25 av Ewald »

Inloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2710
  • Karma +5/-1
SV: Volvo
« Svar #116 skrivet: 02 december 2013, 19:59:31 »
Mitsubishis GDI motorer har väl haft jätte problem.
Skulle aldrig köpa en Mitsubishi. Märket känns litet i sverige och ett osäkert kort

GDI-motorerna har väl haft ungefär samma slags problem som direktinsprutade bensinmotorer hos andra biltillverkare (t ex VW's FSI-motorer).

De enda direkta problemen jag har upplevt med Mitsubishi (jag har iofs aldrig själv ägt någon) är att de gärna använder lite udda konstruktionslösningar som ställer till problem när någon som hellre chansar än läser på i verkstadshandbok ska försöka meka med bilen. Man kan säga att om en sak går precis lika bra att göra på två olika sätt, så gör Mitsubishi tvärt emot övriga japanska biltillverkare.
Personbilarna kanske kan upplevas som något ömtåliga och mer tänkta för finåkning än som bruksbilar, precis som t ex Honda. Men tyngre transportbilar (t ex L200 pickuper) har mycket gott rykte bland bönder och entreprenadfirmor.

På den tiden jag reparerade hemelektronik (slutet av 80-talet) så hade Mitsubishiapparater ett rykte om sig att vara extremt driftsäkra men inte särskilt servicevänliga. När det slutligen hände något kunde man t ex bli tvungen att riva en video fullständigt för att komma åt att byta ett litet gummihjul, när det på andra märken hade räckt med att lossa fyra skruvar för att lyfta bort en kassetthiss som var i vägen. Många Mitsubishiprylar såldes även under andra namn, t ex var de flesta Luxor och Salora video under många år tillverkade av Mitsubishi. Likaså låg Mitsubishi bakom många av Knutssons bilstereo samt praktiskt taget alla Volvos originalstereo på 70- 80 och 90-talet.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Volvo
« Svar #117 skrivet: 02 december 2013, 21:17:46 »
Mitsubishis gdi motor är samma motor som fanns i v40 i slutet på -90 talet. L200 är den sämsta bilen jag någonsin kört, trafikfarligt slö och kraftlös i hela motorregistret utom precis innan den nådde varvstopp. Automatlåda som hörde hemma i en 80 tals bil och dessutom gick den i sönder stup i kvarten. Automatlådan, 4hjulsdriften och mer som jag glömt.
Körde frugans Honda CR-V (2003) till jobbet i morse när check engine lampan tändes. Lämnade in bilen på aukt honda verkstad och hämtade ut den i em. Visade sig att ventilerna behövde justeras, inget jätte akut. Samtidigt så åtgärdades 2 st garanti åtgärder som Honda har tjatat i snart 2 år på att jag skulle åtgärda. Vilka andra bilmärken åtgärdar fel på garanti 10 år efter tillverkningsdatumet och 7-8 år efter att garantin gått ut.
Annat var det med min Saab 9-5 jag hade i 2 år. Den kostade 30 000:- på den korta tiden sen tröttnade och sålde s#&ten. Ena felet efter det andra och det på en 6 år gammal bil som gått 10 000 mil . Inte så konstigt att Saab parts var den delen av Saab som gick bäst, förmodligen den enda som gick med vinst.
Stor skillnad i företagskultur och hur man ser på sina kunder, sen är den ena ett av de största tillverkarna och den andra har kursat.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Volvo
« Svar #118 skrivet: 03 december 2013, 17:23:50 »
Misubishis GDI-motorer (inklusive de i Volvo S/V40) kan inte köras på dagens blyfria 95-oktaniga bensin eftersom den innehåller 10% Etanol, så egentligen borde dom inte gå att sälja över huvud taget.
Iofs är det väl säkert mest en formalitet - Motorn tar säkert ingen skada, men tillverkaren vill inte lämna några garantier...

http://www.bilsweden.se/publikationer/aktuellt/vilka-bilar-kan-koras-pa-e10
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Volvo
« Svar #119 skrivet: 05 december 2013, 10:59:50 »
Problemet med GDI-motorn är väl att klumpar med sot släpper vid etanolkörning och sabbar ventilerna? Etanol gör motorn kliniskt ren invändigt, men ser man till att sota ur sin GDI manuellt innan så borde det vara lugnt.
Bäst för den motorn är förmodligen att byta bränsle till E85 och skippa smutsig och sotande bensin helt.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!