Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Volvo  (läst 51676 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Schnappi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Villaägare sedan oktober 2011
SV: Volvo
« Svar #45 skrivet: 26 september 2013, 07:45:00 »
Mazdan kan jag förklara dock, vi hade en sån när jag var liten, skräp var det.
Har en 626:a på garageuppfarten som säckade ihop (elfel?).
Strax under 300 000 km och rostig som attan undertill - den åker till skroten snart.
Men jag hittade en "ny" Mazda 626:a från '92 yutan rost som jag tänkte köpa, har bara gått 67 000 km!
Mazdan jag kan meka själv med (=ingen arbetskostnad verkstad).

En enkel sak som att ta ur bilbatteriet på Volvo V50 kräver en krok för att lossa den.
Man får inte in en hand i motorutrymmet på moderna bilar.



 
147 m2 villa 1½ plan byggt 1977, betongplatta på mark, mexitegel, träfasad övervåning.
Mitsubishi Kirigamine FD-25VABH L/L värmepump, 9 st direktverkande elradiatorer (7 st Electro Standard B 380 radiator, 1 st ADAX 7x32x39 cm, 1 st TEGO 8 x 40 x 53 cm)

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4732
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Volvo
« Svar #46 skrivet: 27 september 2013, 15:30:00 »
Skulle aldrig köpa Opel av princip...
Och generellt köper jag hellre en 3 eller 7 år gammal större bil en ny eller
nästan ny småbil.
Dacia ser ut spm dom gör... inget alternativ det heller...

Nja, så dåligt är Opel inte. Skulle jag köpa Opel igen skulle jag köpa en bil med en "vanlig" motor ... så att det sen är enkelt att få tag i en begagnad motor i fall att den går sönder.

En av företagsbilarna verkar redan ha vissa Problem. Det är en Hyundai med ca. 108 000 km (10800 mil) ....

Hoppas att Colten håller nu då den har gått mer än 100 000 km ....

Utloggad styrman

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Volvo
« Svar #47 skrivet: 27 september 2013, 21:42:18 »
Åter... Aldrig Opel eller Hujdaj...

Opel är nog bättre än förr...
" var belåten, köp en opel, se naturen genom plåten"
Men fortsatt... Nej...

:)
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4732
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Volvo
« Svar #48 skrivet: 27 september 2013, 22:06:28 »
Nja, Hyundai i 20 verar vara ett bra val. Det är en tillräckligt stor bil för lite pengar .... och kvaliteten verkar vara okej ... enl. used-car-report.

Toyota bjuder för lite för pengarna konstaterade jag ....

Ford Fiesta skulle vara ett alternativ.

Men jag skulle främst titta på Hyundai, Mitsubishi och Nissan först.

Snart kan man köpa den nya Nissan Note  ^-^

Även Volvo V 40 skulle kunna vara ett alternativ i framtiden ... om Rabatten stämmer förstås   8)
« Senast ändrad: 27 september 2013, 22:08:31 av Ewald »

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Volvo
« Svar #49 skrivet: 01 oktober 2013, 09:50:05 »
Ewald, jag förstår din inställning, men inte ett argument du hade i en annan tråd att det var låga hastigheter i stadstrafik och att det därigenom skulle vara försvarbart med mindre bilar. I stadstrafik så sker de flesta olyckorna med personskador i Sverige, Tror inte att det är annorlunda i andra länder i europa (lägre hastighet). Det spelar ingen roll hur många krockkuddar du har i en liten bil, eller vilka säkerhetssystem det finns, krockar du med bara halva fronten (förarsidan) med en tyngre bil så lär du dra det kortaste strået, även om det är en äldre, omodernare och tyngre bil du möter. Du lär kunna bli av med benen iaf. Missförstå mig inte nu, jag gillar dig och ser fram emot att få serva en bil åt dig om du håller med grejjorna som jag lovat en gång i tiden..
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1737
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Volvo
« Svar #50 skrivet: 01 oktober 2013, 10:43:46 »
Ewald, jag förstår din inställning, men inte ett argument du hade i en annan tråd att det var låga hastigheter i stadstrafik och att det därigenom skulle vara försvarbart med mindre bilar. I stadstrafik så sker de flesta olyckorna med personskador i Sverige, Tror inte att det är annorlunda i andra länder i europa (lägre hastighet). Det spelar ingen roll hur många krockkuddar du har i en liten bil, eller vilka säkerhetssystem det finns, krockar du med bara halva fronten (förarsidan) med en tyngre bil så lär du dra det kortaste strået, även om det är en äldre, omodernare och tyngre bil du möter. Du lär kunna bli av med benen iaf. Missförstå mig inte nu, jag gillar dig och ser fram emot att få serva en bil åt dig om du håller med grejjorna som jag lovat en gång i tiden..



Volvo 940 vs liten skit bil..
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 390
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Volvo
« Svar #51 skrivet: 01 oktober 2013, 11:01:30 »
Förutom att man inte vill krocka alls är nog äldre bilar mer eller mindre livsfarliga att krocka med.
Men även lite nyare, som denna:
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4732
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Volvo
« Svar #52 skrivet: 01 oktober 2013, 18:10:43 »
Ewald, jag förstår din inställning, men inte ett argument du hade i en annan tråd att det var låga hastigheter i stadstrafik och att det därigenom skulle vara försvarbart med mindre bilar. I stadstrafik så sker de flesta olyckorna med personskador i Sverige, Tror inte att det är annorlunda i andra länder i europa (lägre hastighet). Det spelar ingen roll hur många krockkuddar du har i en liten bil, eller vilka säkerhetssystem det finns, krockar du med bara halva fronten (förarsidan) med en tyngre bil så lär du dra det kortaste strået, även om det är en äldre, omodernare och tyngre bil du möter. Du lär kunna bli av med benen iaf. Missförstå mig inte nu, jag gillar dig och ser fram emot att få serva en bil åt dig om du håller med grejjorna som jag lovat en gång i tiden..

Jag kör ganska mycket motorväg ... självklart också på vanliga vägar ... egentligen överallt.

Jag har inte råd med en dyr bil och begagnade bilar vill jag inte köpa ... hittills har jag alltid köpt bilar som kostar kring 100 000 SEK ...

sen är det så att det är mindre vanligt med tunga bilar i Österrike och Ungern (jämfört med Sverige) ... om man t.ex. krockar med en lastbil är det alltid ett problem.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4732
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Volvo
« Svar #53 skrivet: 10 oktober 2013, 13:41:34 »
Ewald, jag förstår din inställning, men inte ett argument du hade i en annan tråd att det var låga hastigheter i stadstrafik och att det därigenom skulle vara försvarbart med mindre bilar. I stadstrafik så sker de flesta olyckorna med personskador i Sverige, Tror inte att det är annorlunda i andra länder i europa (lägre hastighet). Det spelar ingen roll hur många krockkuddar du har i en liten bil, eller vilka säkerhetssystem det finns, krockar du med bara halva fronten (förarsidan) med en tyngre bil så lär du dra det kortaste strået, även om det är en äldre, omodernare och tyngre bil du möter. Du lär kunna bli av med benen iaf. Missförstå mig inte nu, jag gillar dig och ser fram emot att få serva en bil åt dig om du håller med grejjorna som jag lovat en gång i tiden..

Små bilar är enklare att kontrollera .... tycker jag ... en "svårare" bil är också svårare att kontrollera .... när man t.ex. får sladd ....

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Volvo
« Svar #54 skrivet: 10 oktober 2013, 15:47:21 »

vs


Notera vindrutan på båda bilarna.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4732
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Volvo
« Svar #55 skrivet: 10 oktober 2013, 16:36:42 »

vs


Notera vindrutan på båda bilarna.

Ja, när olyckan inträffar skulle jag förvänta mig att ha fördelar i en Volvo ... men jag menar att mindre och lättare bilar är enklare att kontrollera ...

vi pratar här ju om bilar där den ena kostar kring 100 000 SEK och den andra kring 200 000 SEK .... eller mer ...
« Senast ändrad: 10 oktober 2013, 18:33:43 av Ewald »

Utloggad Tompamannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
SV: Volvo
« Svar #56 skrivet: 10 oktober 2013, 18:59:06 »
Har en 626:a på garageuppfarten som säckade ihop (elfel?).
Strax under 300 000 km och rostig som attan undertill - den åker till skroten snart.
Men jag hittade en "ny" Mazda 626:a från '92 yutan rost som jag tänkte köpa, har bara gått 67 000 km!
Mazdan jag kan meka själv med (=ingen arbetskostnad verkstad).

En enkel sak som att ta ur bilbatteriet på Volvo V50 kräver en krok för att lossa den.
Man får inte in en hand i motorutrymmet på moderna bilar.
Det låter som ett resonemang från en 70-åring :)
Vi har en Honda CR-V-2008 och jag kan nog krypa in och lägga mig under motorhuven och stänga huven på den. När något går sönder (vilket bara skett 1 gång på 3,5 år) så är den inte värre att laga än vilken annan bil som hellst. Den har skivbromsar, ser precis likadant ut som på mina 80-tals bilar jag haft. Motorn har olja,tändstift osv. Enda skillnaden är att den är betydligt enklare att felsöka då den har ett OBD-uttag där jag kan ansluta laptopen.
När folk säger att dagens bilar innehåller så mycket elektronik att man inte kan göra något själv så är det bara brist på intresse. Slutar samma människor att använda tvättmaskinen, micron, spisen osv. bara för där inte finns något vred längre utan bara knappar att trycka på?
Enplans villa med källare.
Uppvärmd yta plan 1: 115m2
Uppvärmd yta källare : 70m2
Värme : Vattenburet med radiatorer
Värmekällor : Nibe alpha kombi som eldas med ved, 2x500L acc-tankar, Anslut 6kw L/V värmepump, Zibro 3,3kw L/L värmepump, Handöl 10T 10kw täljstenskamin

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4732
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Volvo
« Svar #57 skrivet: 13 oktober 2013, 12:49:58 »
Undrar om det löner sig att restaurera den ? ... han har ju mycket detaljerade bilder ...

http://www.willhaben.at/iad/viewimage?adId=66842916#8

vad tycks? ...

men dessa går inte på vanlig blyfri bensin .... tror det krävs några tillägg ...

« Senast ändrad: 13 oktober 2013, 12:58:04 av Ewald »

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Volvo
« Svar #58 skrivet: 14 oktober 2013, 18:57:43 »
Små bilar är enklare att kontrollera .... tycker jag ... en "svårare" bil är också svårare att kontrollera .... när man t.ex. får sladd ....

Små bilar är lättare att kontrollera i stadstrafik, fickparkeringar osv. Det håller jag med om. Vad menar du med en "svårare" bil? Du nämner när man får sladd. Små bilar har kortare hjulbas än tex 9-5:an, 850:in osv. Det kräver mera av föraren när man får sladd tex skulle jag vilja påstå, att småbilarna kan tillhöra de "svårare" bilarna, om det var det du menade. En bil med lite längre hjulbas (större bil) är lite lugnare när det gäller sladd, inte lika rapp i svängarna och det gör att det blir lite stabilare. wave
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4732
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Volvo
« Svar #59 skrivet: 15 oktober 2013, 10:59:13 »
@ leifa.k

Jag menade en tyngre bil. Tycker att en tyngre bil är svårare att kontrollera.

Nja, jag tycker att denna Hyundai i 30 som vi har i företaget inte är så "handig" som min Mitsubishi Colt.

Men Colten har lika mycket plats för lite längre personer ... :)
« Senast ändrad: 15 oktober 2013, 11:03:15 av Ewald »

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 683
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!