0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
@ leifa.kJag menade en tyngre bil. Tycker att en tyngre bil är svårare att kontrollera.Nja, jag tycker att denna Hyundai i 30 som vi har i företaget inte är så "handig" som min Mitsubishi Colt.Men Colten har lika mycket plats för lite längre personer ...
Undrar om det löner sig att restaurera den ? ... han har ju mycket detaljerade bilder ...http://www.willhaben.at/iad/viewimage?adId=66842916#8vad tycks? ... men dessa går inte på vanlig blyfri bensin .... tror det krävs några tillägg ...
Om motorn är bytt mot en fabriksrenoverad motor från 1979 eller senare, så ska den klara blyfri bensin. Likaså om det är en äldre motor som har fått topplocken bytta eller fabriksrenoverade på senare år.Man känner igen fabriksrenoverade VW-motorer på att en symbol som ser ut ungefär som ett VW-märke med "återvinningspilar" runt omkring är instansad före och efter motornumret.Luftkylda VW-motorer höll sällan längre än 100000-150000 km, så de flesta äldre VW som finns kvar idag har fått motorn bytt eller renoverad minst en gång. Det var också, åtminstone fram till början av 80-talet, relativt billigt att få en fabriksrenoverad motor monterad.Ska man köra en äldre VW-motor på blyfri bensin så måste man blanda i blyersättningsmedel, annars dröjer det inte länge förrän avgasventiler och ventilsäten är nedslitna.
Ewald, jag förstår din inställning, men inte ett argument du hade i en annan tråd att det var låga hastigheter i stadstrafik och att det därigenom skulle vara försvarbart med mindre bilar. I stadstrafik så sker de flesta olyckorna med personskador i Sverige, Tror inte att det är annorlunda i andra länder i europa (lägre hastighet). Det spelar ingen roll hur många krockkuddar du har i en liten bil, eller vilka säkerhetssystem det finns, krockar du med bara halva fronten (förarsidan) med en tyngre bil så lär du dra det kortaste strået, även om det är en äldre, omodernare och tyngre bil du möter. Du lär kunna bli av med benen iaf. Missförstå mig inte nu, jag gillar dig och ser fram emot att få serva en bil åt dig om du håller med grejjorna som jag lovat en gång i tiden..
Nya Colt blev totalt sågad av Vi bilägare i deras test.Dyr, dålig väghållning, lite säkerhetssystem, bullrig var de allvarligaste bristerna."Har inget på Svenska marknaden att göra" var deras slutsats.ALLVARLIGT...
Jag säger det bara en gång och det är ska man ha billig, bra bil så köper man Dacia
4 inlägg i rad, nytt rekord?