0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mazdan kan jag förklara dock, vi hade en sån när jag var liten, skräp var det.
Skulle aldrig köpa Opel av princip...Och generellt köper jag hellre en 3 eller 7 år gammal större bil en ny ellernästan ny småbil. Dacia ser ut spm dom gör... inget alternativ det heller...
Ewald, jag förstår din inställning, men inte ett argument du hade i en annan tråd att det var låga hastigheter i stadstrafik och att det därigenom skulle vara försvarbart med mindre bilar. I stadstrafik så sker de flesta olyckorna med personskador i Sverige, Tror inte att det är annorlunda i andra länder i europa (lägre hastighet). Det spelar ingen roll hur många krockkuddar du har i en liten bil, eller vilka säkerhetssystem det finns, krockar du med bara halva fronten (förarsidan) med en tyngre bil så lär du dra det kortaste strået, även om det är en äldre, omodernare och tyngre bil du möter. Du lär kunna bli av med benen iaf. Missförstå mig inte nu, jag gillar dig och ser fram emot att få serva en bil åt dig om du håller med grejjorna som jag lovat en gång i tiden..
vsNotera vindrutan på båda bilarna.
Har en 626:a på garageuppfarten som säckade ihop (elfel?).Strax under 300 000 km och rostig som attan undertill - den åker till skroten snart.Men jag hittade en "ny" Mazda 626:a från '92 yutan rost som jag tänkte köpa, har bara gått 67 000 km!Mazdan jag kan meka själv med (=ingen arbetskostnad verkstad).En enkel sak som att ta ur bilbatteriet på Volvo V50 kräver en krok för att lossa den.Man får inte in en hand i motorutrymmet på moderna bilar.
Små bilar är enklare att kontrollera .... tycker jag ... en "svårare" bil är också svårare att kontrollera .... när man t.ex. får sladd ....