0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Finns det ett tillägg i bbr som tillåter legionella körning ? Måste bbr följas vid ombyggnad gäller inte den endast vid nybyggnad.
Ett litet tillägg till det cougar skriver är att jag vid många tillfällenefterlyst någon slags vetenskapligt stöd för hur ofta, hur länge och till hurhög temperatur en eventuell s.k. legoinellabränning skall köras för att blilikvärdig med att hålla 60 °C hela tiden. Jag har läst ganska mångarapporter i ämnet, men hittills inte sett någon sådan information.
Detta innebär t.ex. att man inte får tidsstyra VVC.
Men om man också kollar informationen om hur pass tillväxten är, i tid etc, vid temperaturer kring 50 grader så inser man ju ganska snabbt att man under dessa förutsättningar inte har skapat en bra grogrund för bakterierna. Det krävs väl lägre temperaturer för detta. Nu har man ju förvisso lägre temperaturer längre ner i tanken normalt sett. Men normalt sett förbrukar man ju VV samt att i takt med att tempen går ner så närmar man sig ju en ny körning som ökar temperaturen igen. Här kan jag ju då tycka att VVC kanske är en fördel, snarare än en nackdel som det väl oftast målas upp i legionellasammanhang. Dvs att jag har en konstant rörelse på varmvattnet samt att jag ju även när jag inte är hemma får mer frekventa körningar än utan VVC. Det är ju ganska lätt att kontrollera att man på VVC slingan inte varaktigt skickar ut vatten som är optimalt utifrån ett tillväxtperspektiv. Samtidigt går det ju aldrig att säga emot att ju oftare och högre man bränner desto bättre utifrån ett legionellaperspektiv.
Går det bra att låta vattnet stå still i ledningar som saknar VVC, eller måste tappkran stå öppen?
50 °C är den temperatur där man kan börja detektera en minskning i enlegionellapopulation, D.v.s. det dör något fler än vad som kommer till nya.50 °C utgör en lägsta gräns som man får ha framme vid tappstället och ialla delar av en VVC. Observera att reglerna har skärpts så att om man har VVC såskall den omfatta HELA varmvatteninstallationen.Detta innebär t.ex. att man inte får tidsstyra VVC. Det innebär också att tempenpå utgående vatten från beredarens blandningsventil måste vara högre än 50 °C
risk för självcirkulation?