0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Hur mäter jag hur mycket ström enbart kompressorn drar? Någon som kan hjälpa?Anledningen är att den verkar gå tyngre än förut (tror jag), effektmässigt förbrukar den mer än förut enligt separat mätare.Det är en CE50 det handlar om.Mvh Daniel
Och vad kallar du då effekt som krävs för att driva en kompressor, om mina försök misstämmer, alltså, det är INTE:EffektförbrukningEffektbehovDriveffektSå erp, vad kallas det?
Det som krävs för att driva en kompressor eller vilken annan apparat som helst, kallar jag för energi. Hur mycket energi som går åt per tidsenhet, kallar jag för effekt. Men märk väl att effekt är något som inte kan förbrukas, det är energi som förbrukas. Någon effektförbrukning förekommer inte. Det är väl sällan man hör talas om hur många hästkrafter en bil förbrukar, den förbrukar energi som alla andra maskiner, men några hästkrafter förbrukas inte.Det är väl bättre att lära sig att uttrycka sig korrekt så att alla förstår vad som menas, än att hålla på med spydigheter och bortförklaringar. Vill man att folk ska förstå vad man menar, gäller det att uttrycka sig så klart som möjligt.