0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Den här årstiden, när luften är fuktig, så ökar ju effekten från fasomvandlingen ånga/vatten på förångaren, jag är inte säker på hur det påverkar kompressoreffekten, men jag kan tänka mig att både driveffekt och uteffekt ökar när luftfuktigheten är hög.
Ja, men om vi räknar med att värmepumpen bara gör tappvarmvatten nu, och då går på fast frekvens, vad händer då med effektförbrukningen?
vad händer då med effektförbrukningen?
Både tillförd och avgiven effekt blir högre, men total energiförbrukning blir lägre i förhållande till förbrukning.Verkningsgraden blir högre, när avfrostningen ingår i den normala stilleståndstiden d.v.s. avgiven kWh/h i förhållande till tillförd kWh/h och värmeenergiförbrukning/värmeenergiförluster.
Strömmen kan man mäta med en tångamperemeter.Man måste mäta på varje fas separat.
Det beror ju hur man ser på det.I detta fall så förbrukar man elenergi, och genererar värmeenergi.Elenergin mäts med en elmätare som registrerar energi, men vi vill ju veta effekten som åtgår momentant, och jag väljer därför att använda mig av ordet effekt, istället för energi.Man kan även skriva "hur stor är den uppmätta momentana effekten till kompressorn", eller hur mycket elenergi omvandlas till värme i processen.Men jag tror nog de flesta förstår vad jag menar när jag förenklar det och skriver effektförbrukningen.