0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är det som är så svårt. Man vet inte i förväg vad politikerna hittar på. Funderade faktist ett tag på pumpen, en dag stod plötslig borrmaskin i grannens trädgård - helt utan förvarning. Skulle jag borra också, så att jag få skaplig nära till panrummet, då hamnar mitt hål max 10 meter från deras. Ny hög investeringskostnad.
Är de inte skyldiga att få grannarnas godkännande innan de borrar så nära? Så var det hos oss iaf. Våra hål ligger femton meter från varann.
Vad gäller nyckfulla politiker - varför måste alla borrhål registreras?Den enda trovärdiga anledning jag hört är att man vill ha möjligheten att ta ut skatt i framtiden. Per meter borra kanske?
Oxelösund lär värmas med spillvärme från stålverket.Borde vara något att affischera med för en kommun: "Vi värmer våra hus med egen energi till lägsta kostnad för medborgarnas bästa!"Istället för att behandla dom som suckers och mjölkkossor.
Funderade faktist ett tag på pumpen, en dag stod plötslig borrmaskin i grannens trädgård - helt utan förvarning. Skulle jag borra också, så att jag få skaplig nära till panrummet, då hamnar mitt hål max 10 meter från deras. Ny hög investeringskostnad.
Undrar om grannen har anmält till kommunen och fått tillstånd att borra på det stället. På många ställen är det minst 20 meter mellan borrhålen som gäller vilket i normalfallet blir 10 meter från tomtgräns. Det är för att förhindra att borrhålen kommer för nära varandra som man måste anmäla till kommunen att man tänker borra.
Det enda sättet som priset kan påverkas är via en generell höjning för ett helt område baserat på lönsamhetskalkyler för just det området. Det innebär att ju fler som skaffar alternativ uppvärmning desto högre kostnad per kWh om inte en ytterligare utbyggnad kompenserar. Om många som skaffar alternativ uppvärmning dessutom skaffar L/L-pump behöver allt fler stödvärme vid "svinkyla" och priserna går upp än mer. På sikt kommer fjärrvärmen att "utrotas" om inte leverantörerna hittar ett bra sätt att pressa priserna ordentligt. Snittpriset per kWh över ett helt år för en L/L-pump inkl. installation tror jag att de får mycket svårt att matcha om de inte börjar elda endast med ved.
Tyvärr tror jag inte att de kommer att bry sig om att matcha det. Har sett tecken att deras räknenissar och marknadsförare laborerar med fördelningen mellan fast pris och rörligt så att värmepumpar blir olönsamma. Tyvärr styker även pellets och ved med på köpet.
Ni har väl sett vad det står i regeringens promemoria om det nya stödet för som skall gälla från nyår?"Där fjärrvärmeanslutning inte kan ske bör hel- eller delkonvertering till individuell uppvärmning med energi från biobränslen eller berg-, sjö- eller jordvärmepump främjas. Stöd för sådan individuell uppvärmning får således inte lämnas för åtgärder i byggnader belägna i områden där fjärrvärme distribueras eller avses bli distribuerad."Sid 6 från denna länk http://www.regeringen.se/content/1/c6/04/74/32/b542946c.pdfLåt mig gissa att fjärrvärme kommer att "..avses bli distribuerad." i varenda tätort i landet.
I propositionen från den 13 oktober om "Stöd för konvertering av oljeuppvärmning i bostadshus" står det misstänkt likt som iden tidigare promemorian." I propositionen föreslås att riksdagen godkänner att stöd ges för konvertering i bostadshus från oljeuppvärmningssystem till fjärrvärme eller individuell uppvärmning med biobränsle, berg-, sjö- eller jordvärmepump eller solvärme."Kollektiva lösningar som fjärrvärme är väl hela regeringens grundidé?
CiteraTyvärr tror jag inte att de kommer att bry sig om att matcha det. Har sett tecken att deras räknenissar och marknadsförare laborerar med fördelningen mellan fast pris och rörligt så att värmepumpar blir olönsamma. Tyvärr styker även pellets och ved med på köpet.Var har du sett det? Hur menar du att värmepumpar blir olänsamma?Har mer känsla att flerbostadshus få priser jämförbara med pumpar, medan villaägarna få ännu högre priser. FJV bolag bryr sig inte så mycket om småkunder , däremot stora kunder vill de inte förlora
Vad har du sett det? Prisutvecklingen på fjärrvärme i Göteborgsområdet. Hur menar du att värmepumpar blir olönsamma? Den enklaste beskrivningen är att man höjer den fasta månadsavgiften och sänker den rörliga kWh avgiften.Vid ungefär 60 öre/kWh blir L/L olönsamt. Och vid möjligen 45 öre stryker pellets/ved med. Möjligheten att spetsa V/V med FJV kalla dagar försvinner någonstans däremellan.