0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
"Då får man till svar: För att vi ska leverera värme till dej så ska uppvärmningen komma från oss. För om du installerar värmepump så förlorar vi pengar för du behöver bara värme dom kallaste dagarna och då är det dyrare för oss o tillverka värme.men du kan fortsätta få värme av oss till ett annat högre pris."
Jag har svårt att se hur Fortum skulle kunna komma någon vart med det här.Läs till att börja med avtalet noga, jämför det sedan med Konsumentköplagen: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.HTMKonsumentköplagen är tvingande till konsumentens fördel, dvs avtalsvillkor som är sämre än lagens är automatiskt ogiltiga. Och det går heller inte att skriva in att konsumentköplagen inte ska gälla, det är nämligen också automatiskt ogiltigt - även om du skrivit på pappret och godkänt det.Om du installerar en LL-pump för att ge dig kyla på sommaren och Fortum gnäller om det kan du be dem fara och flyga. Om de skulle få för sig att ge dig högre pris så är det avtalsbrott och konsumentköplagen ger dig förutom rätt till skadestånd för dina direkta förluster även rätt till skadestånd för indirekta förluster, som t ex förlorad arbetsinkomst för att du måste ta dig tid att bråka med dem.Alltså, installera din LL-pump och kör den hur mycket du vill, det har ingen som helst betydelse i förhållande till Fortum. Det finns inget som inte ger dig rätt att spara energi, vilket du kan göra även utan LL-pump.Tänk dig själv, du tycker det är för dyrt att värma ditt hus och beslutar dig för att sänka värmen i huset med 2 grader. Därefter kommer Fortum och höjer ditt pris och hävdar avtalsbrott...... De skulle inte komma så långt med den saken.Om det däremot finns avtalstariffer där en högre förbrukning ger ett lägre kilowattpris så blir det en annan sak.Om du däremot installerar en värmepump som använder det vattenburna systemet kan det komma i ett annat läge, men i grunden verkar det osannolikt att du har skrivit bort rätten att använda ditt vattenburna värmesystem till en annan part, det skulle i så fall behövas ett servitut. Men som sagt, jag har inte sett ditt kontrakt med Fortum.Stå på dig mot monopolet!/Mats
Citat från: dalken skrivet 05 november 2005, 00:00:58"Då får man till svar: För att vi ska leverera värme till dej så ska uppvärmningen komma från oss. För om du installerar värmepump så förlorar vi pengar för du behöver bara värme dom kallaste dagarna och då är det dyrare för oss o tillverka värme.men du kan fortsätta få värme av oss till ett annat högre pris."Okej, här öppnar sig en möjlighet till omförhandling av priset med Fortum.Så här skulle ett utdrag ur ett brev till dem kunna se ut:"Jag har tänkt installera en vedkamin för att elda i under den kallaste dagarna, och då kommer jag ju att behöva mycket mindre energi från er när det är som dyrast för er att tillverka den.Ni kan fortfarande få leverera energi till mig, men till ett lägre pris."Martin X
Dalken,har också Fortum som FJV leverantör och så långt jag vet, då har de enhetstaxa identisk för alla villor i ett och samma område/stad. Nåt undantag av priset gör de inte - det fick jag veta, när jag försökte få de till förhandling om mitt pris.Är på väg att installera rumsbaserade värmeväxlare - förhopningsvis sänker jag också förbrukningen.
Citat från: fogsvans skrivet 05 november 2005, 11:20:00Jag har svårt att se hur Fortum skulle kunna komma någon vart med det här.Läs till att börja med avtalet noga, jämför det sedan med Konsumentköplagen: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.HTMKonsumentköplagen är tvingande till konsumentens fördel, dvs avtalsvillkor som är sämre än lagens är automatiskt ogiltiga. Och det går heller inte att skriva in att konsumentköplagen inte ska gälla, det är nämligen också automatiskt ogiltigt - även om du skrivit på pappret och godkänt det.Om du installerar en LL-pump för att ge dig kyla på sommaren och Fortum gnäller om det kan du be dem fara och flyga. Om de skulle få för sig att ge dig högre pris så är det avtalsbrott och konsumentköplagen ger dig förutom rätt till skadestånd för dina direkta förluster även rätt till skadestånd för indirekta förluster, som t ex förlorad arbetsinkomst för att du måste ta dig tid att bråka med dem.Alltså, installera din LL-pump och kör den hur mycket du vill, det har ingen som helst betydelse i förhållande till Fortum. Det finns inget som inte ger dig rätt att spara energi, vilket du kan göra även utan LL-pump.Tänk dig själv, du tycker det är för dyrt att värma ditt hus och beslutar dig för att sänka värmen i huset med 2 grader. Därefter kommer Fortum och höjer ditt pris och hävdar avtalsbrott...... De skulle inte komma så långt med den saken.Om det däremot finns avtalstariffer där en högre förbrukning ger ett lägre kilowattpris så blir det en annan sak.Om du däremot installerar en värmepump som använder det vattenburna systemet kan det komma i ett annat läge, men i grunden verkar det osannolikt att du har skrivit bort rätten att använda ditt vattenburna värmesystem till en annan part, det skulle i så fall behövas ett servitut. Men som sagt, jag har inte sett ditt kontrakt med Fortum.Stå på dig mot monopolet!/MatsHar inget avtal fick inget med när jag köpte huset men ska försöka få tag på ett. På deras hemsida finns det iaf inget.Jag ska inte ge mej jag SKA installera en LL-pump oavsett vad dom tycker.Vi får väl se vad jag får för svar från dom först jag skrev ju bara "Värmepump" i första brevet till dom det kanske är ok med LL-pump fast det tvivlar jag att dom tycker.
men naturligtvis hamnar du in en sämre sits vid nästa avtalsförhandling om din förbrukning har gått ner markant.
Citeramen naturligtvis hamnar du in en sämre sits vid nästa avtalsförhandling om din förbrukning har gått ner markant. Mats,Fortum förhandlar inte om priset med enskillda villaägarna - de bara skickar papper med nya priser tillsammans med räkning