0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det enda sättet som priset kan påverkas är via en generell höjning för ett helt område baserat på lönsamhetskalkyler för just det området. Det innebär att ju fler som skaffar alternativ uppvärmning desto högre kostnad per kWh om inte en ytterligare utbyggnad kompenserar. Om många som skaffar alternativ uppvärmning dessutom skaffar L/L-pump behöver allt fler stödvärme vid "svinkyla" och priserna går upp än mer.
På sikt kommer fjärrvärmen att "utrotas" om inte leverantörerna hittar ett bra sätt att pressa priserna ordentligt.
Snittpriset per kWh över ett helt år för en L/L-pump inkl. installation tror jag att de får mycket svårt att matcha om de inte börjar elda endast med ved.
Det här med fjärrvärme har verkligen spårat ur!
Citat från: drjukebox skrivet 05 november 2005, 16:49:42Det här med fjärrvärme har verkligen spårat ur! Det är synd att girighet styr annars är FJV helt oslagbar sätt att värma hus i tättbebygda område om man tänker miljövänlig.
Citat från: kyticka skrivet 05 november 2005, 17:09:10Citat från: drjukebox skrivet 05 november 2005, 16:49:42Det här med fjärrvärme har verkligen spårat ur! Det är synd att girighet styr annars är FJV helt oslagbar sätt att värma hus i tättbebygda område om man tänker miljövänlig.Girighet är väl samma sak som marknadskrafter.....problemet är när det uppstår en monopolsituation. För oss som ogillar statlig kontroll så har väl t ex tågtrafikens privatisering och fjärrvärmen varit ögonöppnare - marknadskrafterna fungerar (tyvärr) inte i alla situationer. Den lille medborgaren tar stryk.Själv skulle jag koppla in vad jag ville utan att kommunicera med Fortum. Allt är tillåtet så länge man inte bryter lagar! Överlåt till dom att försöka bevisa annorledes.
Om du däremot installerar en värmepump som använder det vattenburna systemet kan det komma i ett annat läge, men i grunden verkar det osannolikt att du har skrivit bort rätten att använda ditt vattenburna värmesystem till en annan part, det skulle i så fall behövas ett servitut. Men som sagt, jag har inte sett ditt kontrakt med Fortum.Stå på dig mot monopolet!/Mats
Dalken,ni har i alla fall mycket lägre pris i Avesta än vi i Hudik. Vi har fast avgift 5625,- och 563 kr/MWh nästa år Jag har inte sagt nåt till Fortum och tänker inte säga det heller, då jag skaffar värmeväxlarna för ventilationens skull och för att få bort radonet. Men eftersom de har enhetstaxa från och med nästa år även i Avesta, skulle jag vara lugnt. Det är som de skulle höja priset för dig för att du har tillägsisolerad taket eller väggar, eller sänkt inomhus temperatur.Tänker maila dig lite frågor om det går bra
FJV bolag eldar inte med ved, de eldat med diverse trä avfall som ingen annan vill ha - köper de för mindre än ingenting eller använder spillvärme. Åtminstone här hos oss.
Jag vet att i min hembygd så är det inte tillåtet att ha någon annan värmekälla kopplad till det vattenburna värmesystemet om man är inkopplad mot fjärrvärmenätet. Du får ha den befintliga utrustningen kvar så länge den är plomberad. Har inte hört någon som sagt att man inte får ha kamin eller L/L pump./Klasse
Citat från: Intruder@1400 skrivet 05 november 2005, 19:33:29Jag vet att i min hembygd så är det inte tillåtet att ha någon annan värmekälla kopplad till det vattenburna värmesystemet om man är inkopplad mot fjärrvärmenätet. Du får ha den befintliga utrustningen kvar så länge den är plomberad. Har inte hört någon som sagt att man inte får ha kamin eller L/L pump.Och hur kontrolleras detta? Vilka sanktioner finns? Hotar dom med att koppla bort fjärrvärmen om man har misstänkt låg förbrukning?
Jag vet att i min hembygd så är det inte tillåtet att ha någon annan värmekälla kopplad till det vattenburna värmesystemet om man är inkopplad mot fjärrvärmenätet. Du får ha den befintliga utrustningen kvar så länge den är plomberad. Har inte hört någon som sagt att man inte får ha kamin eller L/L pump.
I många fall har man en hög anslutningsavgift, och en ganska hög fast avgift, vilket gör folk obenägna att skaffa något annat. Man har så att säga köpt sig fast.
Möjligen skulle det privata monopolet vara lite mer medvetna om gränsen när det blir billigare att gå över till annan uppvärmning - för det verkar inte det offentliga monopolet ha någon susning om. Jag roade mig med att kolla lite på Fortums priser i Stockholm.Ca 85 öre/kwh. det är fett mycket dyrare än värmepump.
Om det inte vore så skulle jag absolut föredra FJV eftersom det förutom problemfrihet även ger en flexibilitet ifråga om vad man eldar för att värma och därmed bra samhällsekonomi.
vad jag kan förstå, så är väl FORTUM ett FINSKT energibolag och dom med alla dom andra energibolagen (som för några år sedan såldes ut av kommunera för en billig penning) kommer nog att mjölka sina kunder på mycket pengar som möjligt. Jag kommer att vara evigt tacksam för att utförsäljningen av vår kommuns energibolag stoppades i sista sekunden till glädje för oss som bor i centrala jämtland nu har vi nog domlägsta elpriserna i landet ( 17 öre/kwh) och fjärrvärmen kostar runt 60-65 öre/kwh
Vad jag förstått kräver fjärrvärmebolagen att man inte har andra värmekällor. Möjligen med undantag för mys-braskamin. Eller en del av bolagen iaf.När man drog fram fjärrvärme hos mina föräldrar så var ett bivillkor för att de skulle få ansluta sig att annan utrustning för uppvärmning transporterades bort.
Hoppsan vilken hög fast avgift hadde jag så hög fast avgift så vete tusan om jag inte sa upp fjärrvärmen.
CiteraFJV bolag eldar inte med ved, de eldat med diverse trä avfall som ingen annan vill ha - köper de för mindre än ingenting eller använder spillvärme. Åtminstone här hos oss.Här i Avesta eldar dom med hushållssopor + spillvärme från vårat stålverk (jobbar näligen där så jag vet) men dom tar bara hand om en liten del av spillvärmen. Eftersom ett stålverk gör av med ofantliga mängder med el och gasol så blir det en massa spillvärme den mesta värmen kyler vi bort rätt upp i luften. Som ett litet exempel så tar Motorn som driver valsverket här lika mycke energi på 1 altså EN timme som hela Avestas Bostadsel/Hushåll tar under ETT år.Så igentligen skulle jag ju kunna köpa min värme direkt av företaget jag jobbar åt om det inte vore för monopolet Fortum har.