Tanken på att nästan gratis få kyla i sovrummet på sommaren lockade mig starkt så fort jag läste om det vid installation av bergvärmen för snart 2 år sedan. och gratis är det ju värt att lägga pengar på... (men den diskussionen tar vi inte nu).
kopparrören med armaflex är på plats bakom väggen från källaren via två våningsplan upp på vinden där en kassett ska monteras.
jag har tittat på någon form av elektronisk termostat gärna en LCD display (för att det är ballt) som man kan knappa in tex 21 grader C så att kylan går tills det är uppnått.
Nu till frågan.
i princip alla fabrikat av fläktkonvektorer som jag sett info om finns ventiler med (bifogar tillbehor_skystar.pdf).
Behövs dess vid en frikyleinstallation motsvarande
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=47817.msg478209#msg478209Det känns ju lite dubbelt att både kunna strypa flödet i köldbäraren och ändra hastigheten på fläkten!?
Sen har jag förstått att man ska låta kassetten styra cirkulationspumpen för frikylan är det på /av eller hur har ni kopplat?
hoppas på lite klarhet i detta
sen får jag beställa en lämplig konvektor har börjat kolla lite på priser i nere i europa, det är en ganska stängd/dyr marknad i Sverige som privatperson..
/Handen