0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ni som har EcoHeat 300 pumpar. Hur klarar den av att leverera varmvatten?Jag har nämligen en riktigt gammal IVT pump som ska bort och ersättas av en ny pump och till saken hör att jag nyss har installerat ett massagebadkar på 370 liter och som det är nu måste det fyllas i 2 steg vilket inte är så roligt direkt.Jag blev dock informerad av en säljare (märkesoberoende) att nya CTC skulle funka bra och att de värmde vattnet kontinuerligt och det låter ju onekligen lockande men å andra sidan så är han ju säljare också så det skulle va kul att höra hur de funkar av någon användare också.Är det några nackdelar med dem?
Vi har ett ~200L-badkar, och det fylls just nu via duschslang, så det går inte så fortigt.. Vet ej hur vår 308:a skulle orka om det spolas tokfort. En bugg (tycker jag iaf) är att den har tidsgränser hur länge den ska fortsätta hålla på att producera varmvatten/värme ifall den andra sorten behövs och det är minst 10 minuter.. Börjar jag få kallvatten och den har fått för sig att den ska värma golvet (betongplatta, 50 ton? reaktionstiden där mäts i dygn, inte sekunder) så vill jag att den ska byta över till att göra varmvatten direkt, inte köra vidare med golvvärme i 10 minuter till..Har inte hunnit ha den under riktig vinter än, under sommaren så hjälper ju värmedelen till att göra varmvatten också, men när värmebehov finns så kommer den delen vara svalare och därmed sämre varmvattenmängd..Den har en "extra varmvatten"-funktion som man antingen kan schedulera enligt veckoschema eller säga "nu!", då kämpar den mer att göra mer varmvatten under tiden man sagt, både med VP och el.Sätter man pumpen i varmvatten-eco-läge så hålls värmedelen (som hjälper till att göra varmvatten oxo) lägre än om man har i normal eller "mycket vv"-läge.
Vårt badkar fyll upp ganska långsamt också oavsett om man använder "vattenfallet, jetmunstyckena eller duschen. Det sitter säker någon begränsning i väljaren eller kranen för personligen tycker jag att det är helkasst tryck/flöde och det hade vi inte innan och ledningarna är marginellt större än innan (16mm nu 15 mm innan) så det borde inte bli någon dramatisk skillnad. Fördelen kan ju vara just det att en värmepump hinner värma vattnet under tiden kanske, åtminstone om man trycker igång extra varmvatten funktionen.
Sen skulle jag inte rekomendera CTCs nya 300 serie. Läs den stora tråden "Ny Bergvärme från CTC!" här i CTC forumet där vi tittade på hur den egentligen arbetar....
I jämförelse med andra märkens pumpar av samma storlek och under likvärdiga förhållande ligger mina kostnader för driften i underkant.Förresten, vem bryr sig om cop-beräkningar som görs någon gång under pumpens gång. Det är kostnaden för hela driften som är det viktigaste. Och där ligger CTC-300 serie, i förhållande till övriga märken mycket bra till.