0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tänk på att inomhus måste du gå över till kopparrör. Du får ej dra slang inomhus.(Brandskyddsregler)mvh Gnagaren
Citat från: Gnagaren skrivet 03 november 2005, 22:27:54Tänk på att inomhus måste du gå över till kopparrör. Du får ej dra slang inomhus.(Brandskyddsregler)mvh GnagarenHmm, hur kan då vissa tillverkare få leverera expansionskärl av plast?Jag undrar hur "stenhård" den reglen är som du hänvisar till Gnagaren.Kan du länka till eller infoga den "lagtext" som pekar på detta faktum?(OBS, jag är inte ute för att reta upp någon, ej heller att ifrågasätta kompetens, jag tycker bara att det är konstigt att man kan ha kärl av plast, men inte slangar. Dessutom är mina pex-slangar för frikylan olagliga om du har rätt!)
Och brine brinner, (lärde jag mig när jag lödde ihop en läcka på kopparrör med brine i)
Jag omformulerar mitt svar. Man bör inte dra slang inomhus. Det är nog ingen lag utan mer en rekomendation. Växlingen sker innanför vägg. Jag skulle inte dra slang pga både praktiska som estetiska skäl. Det gäller ju att inte få luftfickor och då är ju hårda cu-rör att föredra. Isolerade 28 cu-rör är ju betydligt snyggare än svängande 40mm slang.Det är min högst personliga åsikt och det har med min yrkesstolhet att göra. Min gamle lärare sa ofta att "man aldrig ska lämna ett jobb om man inte tycker att det var bra". Jag som Installatör ser nog på saker på ett annorlunda sätt än en Gör- det -självare. Mycket av det jag säger är nog många gånger saker som man bara gör av hävd, och för att man vet att det fungerar, men det betyder inte att det är fel. Jag har lärt mig att det inte lönar sig att "cut corners". Dom allra flesta Rörisar är duktiga och värda att lyssna på. Problemet är att det inte finns en Röris som gör samma jobb likadant.Man tänker annorlunda pga vi är olika som individer, därför blir svaren så olika. Vi försöker ge enkla och förståeliga svar och inte krångla till det bara för att visa oss på styva linan. Det skulle vara intressant att veta hur många medlemmar som är i VVS-branschen, så skulle vi kunna testa min tes.mvh Gnagaren