0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Varför skulle det vara larvigt med en offert på 4 dagar?förmodligen har han gjort tusentals offerter och vet precis vad den lösningen kostar, du kunde säkert fått den när han var på plats.
Jag måste nog invända mot ditt första påstående Värmelösaren. Vi hade ungefär samma totalförbrukning som Honey innan vi bytte ut vår gamla panna mot en CZ, och vår nuvarande förbrukning ser ut att landa på runt 11-12 MWh vilket skulle innebära en besparing inklusive överföring på 15-16 TKR per år eller en inbesparingstid på 5-6 år.
Jag förstår ditt resonemang men med en besparing på exempelvis 9500 kWh och med ett tvåårigt bundet avtal handlar det idag inte om 15-16kkr utan 11kkr (om jag räknar rätt... ). Payback på denna är ju uppåt 8 år (glöm inte kapitalkostnaden) om inte en enda oförutsedd händelse inträffar och VP kanske klarar 10 år. Allt hänger på elprisets utveckling, denna kalkylen kan se hur bra eller illa ut som helst. Lägg till sedan att VP behöver tittas över med ett par års mellanrum etc etc och det kan bli väldigt lite pengar över.Om däremot den befintliga pannan ändå ska bytas blir ekonomin klart mer positiv./Marcus