0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Oj vad fel du har i detta ämne Rickard..Det finns dom som VET, så finns det dom som tror dom vet..
@ RickardOkej.Kan du ta reda på om hur man skulle göra i detta fall:Tänk dig en man och en kvinna i Kiruna som är föräldrar till ett barn. Mamman har ensam vårdnad för barnet och pappan har en "besöksrätt", alltså rätt till samvaro med barnet.Vad händer nu om mamman som har ensam vårdnad plötsligen flytter till Trelleborg?Det är ju mycket krångligt för pappan att se barnet och kunna hälsa på barnet regelbunden och dessutom är det också förknippat med resor/kostnader.Hur skulle rätten avgöra då? Ska nu mamman relgelbunden resa till Kiruna med barnet så att pappan kan hålla kontakt med sitt barn? Ska nu mannan stå för reskostnaden? Har pappan rätt till ersättning för resorna om han väljer att resa till Trelleborg? Skulle han kunna ansöka om ensam vårdnad? ...
Jag har nära kontakt med en enhetschef på socialförvaltningens utredningsenhet, som har hand om bland annat vårdnadstvister, så jag är nog rätt väl insatt.Tingsrätten avgör vem som får vårdnaden, och där sitter ju vanligt folk som rimligen tar hänsyn till vikten av att barnet har tillgång till båda sina föräldrar.Som jag ser det finns det några saker som är viktigt om man som pappa vill ha maximal chans att få delad vårdnad:Att man är gift, eller har skrivit under på faderskapet. (Då är vårdnaden normalt delad)Att mamman, soc, och tingsrätten anser att det är bäst för barnet att vårdnaden skall vara delad.De som avgör är INTE kvinnan, utan tingsrätten.Tingsrätten har att ta ställning till vad som är bäst för barnet, och tillgång till båda föräldrarna anses vara viktigt för barnets bästa. Är man inte registrerad far till barnet så ligger man naturligtvis avsevärt sämre till, men faderskapet torde väl antagligen gå fastställa om man nu verkligen vill det.
och tillgång till båda föräldrarna anses vara viktigt för barnets bästa.