0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Elförbrukningen (för den förra ägaren) var ca 22000kWh. (Vi själva har bott där för kort tid för att ha något bra mätvärde)Bör man satsa på en pump som är kraftigare, typ 7kW? Blir de kraftigare automatiskt tystare?Har kikat lite på Råd&Röns tester och har fastnat lite för Sanyo KRV123H/SAP-CRV....hade den passat vårat hus tror ni?/Fredrik
Citat från: fan194 skrivet 02 november 2005, 12:35:49Elförbrukningen (för den förra ägaren) var ca 22000kWh. (Vi själva har bott där för kort tid för att ha något bra mätvärde)Bör man satsa på en pump som är kraftigare, typ 7kW? Blir de kraftigare automatiskt tystare?Har kikat lite på Råd&Röns tester och har fastnat lite för Sanyo KRV123H/SAP-CRV....hade den passat vårat hus tror ni?/FredrikDet är jättelätt att dra svepande slutsatser på dåligt underlag, men jag får det till att endera bor du i ett dåligt isolerat/jättestort hus eller oxå har inte värmepumpen funkat bra på senare år. Om den senare slutsatsen är korrekt och eftersom du bor i Skåne, så skulle jag själv raskt byta till en ny pump. Billigaste kvalitetspump! Storlek och COP tror jag har mindre betydelse för dig. Dom få dagar det är riktigt kallt i Malmö kan inte pumpen hjälpa dig mycket iallafall.Jag kör själv med E9DKE och tycker subjektivt att den funkar bra. Den skiljer sig inte nämvärt från andra R410 pumpar från kända tillverkare. Fördelen är väl snarast att den är mycket vanlig (som Volvo och Saab) och därför kan man anta att kunnande och resevdelar kommer att finnas. Det förlänger ju livslängden. Om det nu överhuvudtaget kommer att löna sig att reparera L/L efter garantitidens utgång.
Hej "gäst"!Vid -21 grader ger Toshiba Ras10 ett överskott på 950w = 85 öre/h.Det är vinsten. Förlusten får man uppskatta själv.