Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny luftvärmepump  (läst 4843 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fan194

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Ny luftvärmepump
« skrivet: 02 november 2005, 09:18:39 »
Hej,

Jag har lite frågor kring köpa en ny luftvärmepump. Idag har vi en gammal (Sanyo från ca 1990) som troligtvis är på G att ge upp.... Häromdagen började dioderna som lyser displayen på fjärren att blinka, undrar vad det är!?

Men min egentliga fråga är vilken värmepump jag ska satsa på?
Vi bor i en enplansvilla(130kvm, direkt-el) frÃ¥n 1972  med en relativt öppen planlösning (hall, kök, v-rum = ca 75kvm är öppna mot varandra).
Vi bor utanför Malmö i Skåne så det är ju inget superkallt klimat men det kan ju komma köldknäppar då o då..
Vi har idag luftvärmepumpen i vardagsrummet och tänkte ha den nya på samma ställe så ljudnivå är en viktig faktor pga TV mm.

Hur viktigt är COP-värdet...ska man enbart titta på detta eller spelar det ingen större roll om det är 4,0 eller 4,5 vid tex. +8,5C?
Vad innebär det egentligen med diftssäkerhet ner till -20C, fungerar då inte pumpen att värma vid temp under -20C ??
Någon som har en bra firma(auktoriserad) att rekommendera som man kan anlita i Malmö/Lund(med omnejd) för köp+installation?

Som sagt, vore tacksam om man kunde få en vägledning om vad man ska tänka på när man köper en ny luftvärmepump.

Tackar!

Mvh
Fredrik

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ny luftvärmepump
« Svar #1 skrivet: 02 november 2005, 11:44:05 »
Vad är din elförbrukning idag?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad fan194

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ny luftvärmepump
« Svar #2 skrivet: 02 november 2005, 12:35:49 »
Elförbrukningen (för den förra ägaren) var ca 22000kWh. (Vi själva har bott där för kort tid för att ha något bra mätvärde)
Bör man satsa på en pump som är kraftigare, typ 7kW? Blir de kraftigare automatiskt tystare?
Har kikat lite på Råd&Röns tester och har fastnat lite för Sanyo KRV123H/SAP-CRV....hade den passat vårat hus tror ni?

/Fredrik

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Ny luftvärmepump
« Svar #3 skrivet: 02 november 2005, 13:29:02 »
Ja, tänk bara på att inte välja en pump som stänger ner sig själv. Min t.ex. sparar sköna slantar när Sanyos testpump från 2004 stängt ner sig.
Och en med bra cop över hela registret och hög effekt vid kyla, så att inte tusentals kronor käkas upp av tvingande stödvärme varje vinter. Jag tror att det är därför jag sparat så mycket första vintern, endast en natt med stödel. Och bara den natten kostade nästan 60 kWh extra. Grannen tvingades köra sitt uppvärmningssystem parallellt i dryga 3 veckor samtidigt med nästan 1500:- i fördyrning. Men han hade ju bara en Panasonic E12, tyvärr. :'(  ;)
 / hej
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad David_Q

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny luftvärmepump
« Svar #4 skrivet: 02 november 2005, 13:52:34 »
Jag vill också tips dig om att tänka efter vid vilken normaltemperatur som pumpen oftast kommer användas. Nere i Malmö så är det klokt att välja en pump som har högt COP vid -5 till +5 grader skulle jag kunna tänka mig, det är väl vid de temperaturerna som ni oftast ligger under uppvärmningssäsongen. Skulle det smälla till och blir -20 så klarar du dej inte vilken pump du än har, det är min uppfattning a:gl

Sen är ju priset ocksÃ¥ avgörande, knappast nÃ¥n ide att lägga 5 tkr extra för att fÃ¥ nÃ¥n tiondels bättre COP.  Sc:,h
Villa i Sthlm, 1 1/2 plan 1970 125m2, Panasonic E9CKP och direktverkande el, total elförbrukning 2005, 12 200 kWh. Ca 6000 kWh till varmvatten+hushållsel och ca 6000 kWh till värme. Värmer också ett förråd på 20m2 till 10 grader med direktel under vintern.

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Ny luftvärmepump
« Svar #5 skrivet: 02 november 2005, 13:53:04 »
Hej "gäst"!
Vid -21 grader ger Toshiba Ras10 ett överskott på 950w = 85 öre/h.
Det är vinsten. Förlusten får man uppskatta själv.
« Senast ändrad: 02 november 2005, 14:44:32 av Sparare »

Utloggad fan194

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ny luftvärmepump
« Svar #6 skrivet: 02 november 2005, 14:18:38 »
Panasonic E9DKE 5,0 kW är detta en luftvärmepump som är värd att investera i?
Den har ju bra COP-värde samt verkar ha en tyst innerdel(som är viktigt för oss) + att den är lite billigare än tex. Sanyo's motsvarande pumpar.
Synd bara att det inte finns tester där Panasonics pumpar är med, så att man tex. kan se hur COP-värdet egentligen är.... Råd&Rön's tester har ju inte med dessa....
Någon som har erfarenheter av just denna modell eller Panasonic luftvärmepump i allmänhet?

/Fredrik

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ny luftvärmepump
« Svar #7 skrivet: 02 november 2005, 15:27:34 »
Elförbrukningen (för den förra ägaren) var ca 22000kWh. (Vi själva har bott där för kort tid för att ha något bra mätvärde)
Bör man satsa på en pump som är kraftigare, typ 7kW? Blir de kraftigare automatiskt tystare?
Har kikat lite på Råd&Röns tester och har fastnat lite för Sanyo KRV123H/SAP-CRV....hade den passat vårat hus tror ni?

/Fredrik

Det är jättelätt att dra svepande slutsatser på dåligt underlag, men jag får det till att endera bor du i ett  dåligt isolerat/jättestort hus eller oxå har inte värmepumpen funkat bra på senare år. Om den senare slutsatsen är korrekt och eftersom du bor i Skåne, så skulle jag själv raskt byta till en ny pump. Billigaste kvalitetspump! Storlek och COP tror jag har mindre betydelse för dig. Dom få dagar det är riktigt kallt i Malmö kan inte pumpen hjälpa dig mycket iallafall.

Jag kör själv med E9DKE och tycker subjektivt att den funkar bra. Den skiljer sig inte nämvärt från andra R410 pumpar från kända tillverkare. Fördelen är väl snarast att den är mycket vanlig (som Volvo och Saab) och därför kan man anta att kunnande och resevdelar kommer att finnas. Det förlänger ju livslängden. Om det nu överhuvudtaget kommer att löna sig att reparera L/L efter garantitidens utgång.
« Senast ändrad: 02 november 2005, 15:32:01 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad fan194

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ny luftvärmepump
« Svar #8 skrivet: 02 november 2005, 21:05:03 »
Elförbrukningen (för den förra ägaren) var ca 22000kWh. (Vi själva har bott där för kort tid för att ha något bra mätvärde)
Bör man satsa på en pump som är kraftigare, typ 7kW? Blir de kraftigare automatiskt tystare?
Har kikat lite på Råd&Röns tester och har fastnat lite för Sanyo KRV123H/SAP-CRV....hade den passat vårat hus tror ni?

/Fredrik

Det är jättelätt att dra svepande slutsatser på dåligt underlag, men jag får det till att endera bor du i ett  dåligt isolerat/jättestort hus eller oxå har inte värmepumpen funkat bra på senare år. Om den senare slutsatsen är korrekt och eftersom du bor i Skåne, så skulle jag själv raskt byta till en ny pump. Billigaste kvalitetspump! Storlek och COP tror jag har mindre betydelse för dig. Dom få dagar det är riktigt kallt i Malmö kan inte pumpen hjälpa dig mycket iallafall.

Jag kör själv med E9DKE och tycker subjektivt att den funkar bra. Den skiljer sig inte nämvärt från andra R410 pumpar från kända tillverkare. Fördelen är väl snarast att den är mycket vanlig (som Volvo och Saab) och därför kan man anta att kunnande och resevdelar kommer att finnas. Det förlänger ju livslängden. Om det nu överhuvudtaget kommer att löna sig att reparera L/L efter garantitidens utgång.

Ok, då får det bli billigaste märkespumpen som man kommer över.
Men, larryd, en fråga...upplever du din Panasonic E9DKE som tyst? Som nämnt tidigare kommer vi ha värmepumpen i v-rummet i närheten av TVn och då vill man inte ha något större brummande. Det står i spec:en att den ska ligga på 50db och det är bland de bättre på marknaden har jag förstått.

/Fredrik

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ny luftvärmepump
« Svar #9 skrivet: 02 november 2005, 21:24:58 »
Jag försökte göra lite amatörmässiga lyssningsprov
 pÃ¥ flera L/L innan jag slog till. Men det var jättesvÃ¥rt. Tror att E9DKE är minst lika tyst som nÃ¥gon annan. Men pÃ¥ högsta (5) nivÃ¥n brusar den rejält. Ã… andra sidan är den rätt tyst pÃ¥ 1 och 2. Den har ett speciellt Quiet-läge, där den försöker att alltid ha lÃ¥gt fläktvarvtal, men varvtalet är ju oxÃ¥ beroende av hur mycket effekt som erfordras.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Ny luftvärmepump
« Svar #10 skrivet: 03 november 2005, 20:52:54 »
Hej "gäst"!
Vid -21 grader ger Toshiba Ras10 ett överskott på 950w = 85 öre/h.
Det är vinsten. Förlusten får man uppskatta själv.

Hej
Jag räknar (som dom flesta andra skulle jag tro) med 1kr/kWh.
95 öre*24*30=knappt 700 skattade kronor per månad, och det vid -21 grader, vari ligger förlusten?
Om du räknar på problem med livslängd, så anger Toshiba att den både får/kan/skall köras åtminstonde ner till -25, och att den ger + ner till -28/-29.
Då borde det även ligga till grund för livslängden som dom själva anger till 15 år (jag tror inte att dom menar att den bara skall köras på 25% vid +7, för att gå i 15 år, och knappast du heller??).
Ju effektivare pump, med hög COP vid kyla men framförallt effekt, kan aldrig vara fel.
Vid varmare väder ännu större besparing, framförallt relativt en pump som skulle krävt stödel vid temperaturer där "en annan" orkat försörja hela huset. Räkna in den besparingen i pumpens COP vid kyla, relativt den svagare/avstängda.  ;)  Du kan ju räkna mot en som stänger av sig vid -20 och återstartar vid -15/-16. Skulle tro att det landar på någon dryg tusenlapp, kanske 2 i vinst per vinter där vintrarna är bistra, kontra en "sämre"/avstängd vid vissa temperaturer.
 /hej dÃ¥
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Ny luftvärmepump
« Svar #11 skrivet: 03 november 2005, 21:12:22 »
Skall bara tillägga att 2 exakt lika pumpar i exakt likadana hus, ändå kommer föra med sig att den ena av olika skäl inte ger lika mycket, pga t.ex. placering så att värmen inte "räcker ut" lika bra. Eller placering som skapar "otrivsel" vilket gör att man sätter in dyrt stöd och stänger ner pumpen ibland/ofta.
 / hej dÃ¥
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ny luftvärmepump
« Svar #12 skrivet: 03 november 2005, 23:24:50 »
Det är vid sådana temperaturer, som vi har haft i Stockholm senaste veckorna som L/L pumpar verkligen visar vad dom är konstruerade för.

Att fixa uppvärmningen av mitt gamla kråkslott för en femma om dan. Och med utmärkt temperaturfördelning! Tyvärr kommer säkert bistrare tider.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Ny luftvärmepump
« Svar #13 skrivet: 04 november 2005, 00:20:41 »
Jag betalar 90 öre/kwh. 700kr/mÃ¥nad tjänar man vid  konstant temp -21grader. Sen kan man kanske tänka sig att en kompressor har en begränsad livslängd i ett visst antal timmar (vid genomsnittligt varvtal). Kör man den dÃ¥ pÃ¥ full effekt kontinuerligt utan avbrott under en mÃ¥nad i -20 - -25 grader sÃ¥ blir det ju i slutändan en kostnad som är större än medel för slitage och som ska dras frÃ¥n förtjänsten pÃ¥ 700kr vilket medför att förtjänsten inte blir sÃ¥ stor i praktiken.

Men jag bor i Stockholm så för mig är det viktigare att tänka på att inte välja en pump som behöver värmekabel!


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!