0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ok, jag förstår era inlägg som att värmepumpen arbetar binärt - antingen går den 100 % eller inte alls. Det jag fortfarande inte blir klok på är att här i söder har vi ju betydligt oftare +7 grader än -7 grader. Vid +7 grader räcker båda pumparna till gott och väl men 110:an skulle dra 3,2-2,1=1,1 kW mer likväl... aha, men utifrån det binära resonemanget skulle de då vid ett hypotetiskt effektbehov på 3,5 kW köra enligt:- EcoAir 107: Ger typ 7 kW när man tillför 2,1 kW: Måste då köra 3,5/7=50 % av tiden med tillförd effekt i snitt på 2,1*0,5=1 kW- EcoAir 110: Ger typ 11 kW när man tillför 3,2 kW: Måste då köra 3,5/11=32 % av tiden med tillförd effekt i snitt på 3,2*0,32= 1 kWSlutsats: För att få ut en effekt på 3,5 kW vid +7 grader måste man tillföra cirka 1 kW för både EcoAir 107 och EcoAir 110.Sista frågan: Utifrån mina förutsättningar angivna i två inlägg upp: Vilken värmepump skulle ni rekommendera? (precis som hur värmepumpen arbetar önskas binära svar, inget "det beror på"... )
Bra sammanfattat! Vintertid har vi inte problem med duschkapaciteten, för då ligger ju tanktempen ändå så högt, utan det är mer under vår och höst när framledningen är så låg att tanktempen är låg. Då blir det ju övre delen som måste stå för varmvattnet, dvs elpatronen. Men om man ska tro alla som skriver här inne så är alla nöjda hursomhelst, oavsett vad de installerar...
Det finns en faktor till att ta hänsyn till vid valet av storlek på VP och det är hur den kommer att arbeta vid minusgrader om man har EcoEl. När VPn är igång så går vatten från botten av EcoEl:s tank ut till EcoAir, värms 5-6 grader och returneras till toppen av tanken. Vattnet till radiatorerna går från toppen av tanken och kommer tillbaka i botten. Inga konstigheter alls. När det är plusgrader...När det är kallare än +2 går laddpumpen konstant, för att hindra att det fryser ute i VPn, oavsett om VPn är igång eller ej. Då går alltså vattnet från botten av EcoEl ut i EcoAir, värms ingenting och returneras till toppen av tanken. Det här gör att EcoEl upplever det som att temperaturen i tanken har sjunkit och vill starta kompressorn igen, men startfördröjningen gör att det tar 10 min. Vid det laget är skiktningen i tanken kaputt.När VPn startar så kommer en 110:a ganska snabbt få tillbaka skiktningen och uppnå börvärdet (framledningen +6 grader) och stanna igen. En 107:a får kämpa på ett bra tag och om effektbehovet är tillräckligt stort så kommer den inte nå hela vägen innan det är dags för avfrostning. Tempen i tanken går ner några grader i samband med detta och VPn får börja om igen. När jag insåg att det är såhär det fungerar ställde jag upp start/stoppdiffen en grad, från 5 till 6 grader, och det har gjort att nu går min EcoAir i princip dygnet runt från ca noll grader ute. Från ca 2-3 minus måste elpatronen börja hjälpa till för att hålla framledningen, och från -10 är EcoAir spärrad. Om jag hade haft en 110:a hade den kanske klarat sig utan elpatron till låt säga -5, men den hade å andra sidan dragit mer el när jag "lurat" den att gå dygnet runt, alternativt hade den gjort en massa extra start och stopp helt i onödan, mellan avfrostningarna. Och då är ju frågan hur det påverkar livslängden. Så då måste man väga ihop prisskillnaden vid inköp, elförukning under gång, och förväntad livslängd beroende på antal start-stopp och total gångtid, för att kunna beräkna vilken storlek som är bäst. Min 107:a har inga problem med att hålla värmen i vårt gamla timmerhus på 220 kvadrat. Hade en 110:a klarat det bättre? Förmodligen, men inte nödvändigtvis till lägre totalkostnad.
Både en 107 och en 110 stoppar vid samma VPin så det är framledningen som avglr hur kallt dom klarar, inte vilken effekt dom kan leverera.