Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...  (läst 34991 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VVS-novis

  • Nybliven och vilsen ägare till en luft/vattenvärmepump
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...
« skrivet: 02 juni 2012, 18:49:33 »
På min auktoriserade CTC-partner och rörmokares bestämda inrådan beslutade jag mig för att välja EcoAir 110-modellen framför den mindre 107-modellen, trots att CTC:s eget beräkningsprogram föreslog 107:an till mitt hus. Husets specifikationer finns angivna här nedan. Tilläggas kan att vi är tre vuxna personer som bor i huset. Med tidigare uppvärmningssystem - oljepanna från mitten av sextiotalet - förbrukade vi 3,5-4 kbm olja/år.

Enligt rörmokarens kalkyler skulle 110:an sänka energikostnaderna med ytterligare ca 1.500 kronor/år jämfört med 107:an. Dessutom skulle 110:an vara dubbelt så snabb med att producera tappvarmvatten jämfört med 107:an.

Ju mer jag tänker på det, desto mer konfunderad blir jag. Är det verkligen möjligt? Det absolut vanligaste felet folk gör, lär ju vara att skaffa en överdimensionerad värmepump.

Den aktuelle rörmokaren har jag blivit rekommenderad från två av varandra oberoende referenskällor. Han ska enligt uppgift vara seriös och pålitlig samt göra snygga och prydliga jobb (det sistnämnda kan jag konstatera är med sanningen överensstämmande). Frågan är om jag har blivit påprackad en större värmepump än vad jag egentligen borde ha?

Jag vore innerligt tacksam för kunniga och initierade svar på mina frågor och farhågor.

Mvh /VVS-novis
« Senast ändrad: 02 juni 2012, 19:04:25 av VVS-novis »
CTC EcoAir 110 + CTC EcoEl 1550. Nyinstallerad i april 2012. 1½-plansvilla väster om Ulricehamn, byggår 1966. 126 kvm boyta + uppvärmd källare samt två separata garage. Ingen tilläggsisolering eller andra energibesparande åtgärder förutom enstaka treglasfönster.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...
« Svar #1 skrivet: 02 juni 2012, 19:03:42 »
Det kan nog vara läge för 110:an, jag gjorde av med strax under 3m³ olja med oljepanna och min 107:a är lagom för det. Har du gjort av med upp mot 4m³ olja, kan nog 110:an vara rätt. Skulle du få problem med korta gångtider och många starter behöver du bara öka värdet på "diff start/stopp" ett par grader, så borde det ordna sig.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...
« Svar #2 skrivet: 02 juni 2012, 20:14:58 »
Det är inget ovanligt att folk skaffar för stor pump men det är ju mest ett problem om VP är kopplad rakt på framledningen (för liten volym, för lågt flöde etc etc). Men större än en 110 ska man inte ha på en EcoEl.

Skulle det mot förmodan inte fungera tillräckligt bra kan du ju alltid sätta en liten bufferttank mellan EcoEl och VPin.

Dubbelt så snabb är ju en kraftigt förenkling. Med om en 107 ger 7 och en 110 ger 10 och huset drar 3 kW (nu ger de nog inte dessa effekter när det är den förbrukningen; det är bara ett illustrerande exempel) så ökar ju temp i pannan 7/4=1.75 -> 75% fortare. Detta blir mer accentuerat ju kallare det är ute.

Eftersom du sparar genom ökad täckningsgrad så kan du faktiskt offra lite på att höja temp lite i undre del och på så vis använda mindre elpatron och så sparar du lite på det istället. Men den ekvationen är inte lätt att sätta upp och handlar också om vilken varmvattenkomfort du eftersträvar.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...
« Svar #3 skrivet: 02 juni 2012, 20:29:41 »
Enligt omräkningstabell på nätet skulle 1 m3 olja motsvara ca 7 000 kWh el. 4 m3 skulle alltså bli ca 28 000 kWh.
Vi låg på ca 35 MWh innan vi installerade en 107:a PolarEdition. Jag föreslog själv en 110:a men säljaren hävdade bestämt att en 107:a skulle räcka och såhär långt ser det ut som han hade rätt. För vår del har begränsningen suttit i radiatorerna, som varit för få och små, vilket gjort att vi behöver hög framledning, vilket gör att pumpen bara kan gå till -10. Om vi sätter in fler och större radiatorer kan vi kanske köra till -15, och i det läget kanske en 107:a inte räcker till. Nästa vinter lär ge svar på den frågan.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...
« Svar #4 skrivet: 02 juni 2012, 20:37:38 »

Ju mer jag tänker på det, desto mer konfunderad blir jag. Är det verkligen möjligt? Det absolut vanligaste felet folk gör, lär ju vara att skaffa en överdimensionerad värmepump.

Mvh /VVS-novis

Jag skulle säga tvärtom, det vanligaste felet är att folk skaffar en för liten värmepump. Iallafall så känner inte jag någon personligen som säger att dom borde ha köpt en mindre men flera som önskar att dom köpt en krafitigare.

/G
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:Mål 11000. Blev 11284kwh

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19213
  • Karma +15/-14
SV: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...
« Svar #5 skrivet: 02 juni 2012, 21:02:59 »
Är ju oftast enkelt att åtgärda om vp är lite för stor är nog sämre andra vägen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Dalafararen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyinstallerad ES 10 kw L/V värmepump mot CTC ecoel
SV: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...
« Svar #6 skrivet: 02 juni 2012, 23:02:14 »
Av det märket jag köpt finns det en 6 kw, men valde en 10 kw för att slippa spetsa med så mycket el dom kallaste dagarna.
När jag räknade så sa allt att en 6a skulle funka men törs inte chansa.
Alltså hellre en för stor med dess lyxproblem än en för liten och behöva ångra sig bittert (och behöva byta)
Har en sportstuga i sydöstra dalarna
Byggt 1985 , 84 kvm samt 84 kvm källare
Golvärme hela entreplanet under massivt trägolv 28mm, samt halva källaren lagd i eps-skivor och ovan 2 lager gipsskivor och sen laminatgolv.
Nydränerat hus med 100 mm isodrän.
Kallvind med 250 mm isolering (ska lägga på mer).
En vedspis i köket samt en kakelugn på entrevåning.
Källarvåning två stycken kakelugnar.
Nästa pojekt är att göra klart bastun i källaren.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13216
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...
« Svar #7 skrivet: 03 juni 2012, 09:14:12 »
Vart i landet bor ni och hur varmt vatten behöver radiatorerna när det är som kallast ute?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad VVS-novis

  • Nybliven och vilsen ägare till en luft/vattenvärmepump
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...
« Svar #8 skrivet: 03 juni 2012, 15:07:20 »
Vi bor i västra delen av Sverige, ca 8 mil öster om Göteborg.

Jag har dålig koll på det där med framledningstemperaturer och dylikt, men med två frusna "80+:are" i huset så behöver jag hålla minst 22-23 grader konstant för att inte få alltför mycket klagomål på temperaturen (om det nu kan vara till nån hjälp och ledning.)

Mvh /VVS-novis
CTC EcoAir 110 + CTC EcoEl 1550. Nyinstallerad i april 2012. 1½-plansvilla väster om Ulricehamn, byggår 1966. 126 kvm boyta + uppvärmd källare samt två separata garage. Ingen tilläggsisolering eller andra energibesparande åtgärder förutom enstaka treglasfönster.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...
« Svar #9 skrivet: 03 juni 2012, 15:19:50 »
Framledningstemperaturen läser du av i "aktuell driftinfo" på pannans display, vilken framledningstemp du behöver kanske framgår av huskurvan i inställningsmenyn, den valad kurvan motsvarar framledningstemperatureren vid -15º ute.

Displayen på pannan finns beskriven i manualen till EcoEl, det är bara att sätta sig och läsa igenom den. Du bör lära dig vilka inställningar som är gjorda och hur du läser av pannan.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3968
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...
« Svar #10 skrivet: 03 juni 2012, 15:32:57 »
Jag har en 6 kW Nibe 2025.

Med facit i hand, skulle jag ha köpt en 8 kw maskin.
Bor i Örebro/Närke.

Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installlerad sept 2024

Utloggad VVS-novis

  • Nybliven och vilsen ägare till en luft/vattenvärmepump
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...
« Svar #11 skrivet: 03 juni 2012, 15:40:11 »
Jo, jag har har lärt mig att läsa av "aktuell driftinfo" och de mest basala funktioner som displayen informerar om. Problemet för min del är att tolka siffrorna på ett korrekt och praktiskt användbart sätt. För en absolut nybörjare och novis är det en hel del att sätta sig in i s.a.s.

Efter att ha upplevt temperaturen som något för hög på andra plan jämfört med första plan, så sänkte jag i samråd med rörmokaren lutningen från 50 till 45, detta med lyckat resultat. Det är det enda jag har vågat mig på att ändra förutom vald rumstemperatur. Går det att generellt säga vad som är en någorlunda rekommendabel framledningstemperatur med utgångspunkt från den information jag har uppgett?

Mvh /VVS-novis
« Senast ändrad: 03 juni 2012, 15:46:02 av VVS-novis »
CTC EcoAir 110 + CTC EcoEl 1550. Nyinstallerad i april 2012. 1½-plansvilla väster om Ulricehamn, byggår 1966. 126 kvm boyta + uppvärmd källare samt två separata garage. Ingen tilläggsisolering eller andra energibesparande åtgärder förutom enstaka treglasfönster.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...
« Svar #12 skrivet: 03 juni 2012, 16:16:29 »
Läs igenom detta, om du inte gjort det innan. Här står i korta drag hur din pump funkar.
Har du sedan problem, ställ bara hur många frågor du vill här på forumet, så får du svar.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45862.0

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad VVS-novis

  • Nybliven och vilsen ägare till en luft/vattenvärmepump
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...
« Svar #13 skrivet: 03 juni 2012, 16:36:36 »
Tack för det, erp!  tummenupp

Mvh /VVS-novis
CTC EcoAir 110 + CTC EcoEl 1550. Nyinstallerad i april 2012. 1½-plansvilla väster om Ulricehamn, byggår 1966. 126 kvm boyta + uppvärmd källare samt två separata garage. Ingen tilläggsisolering eller andra energibesparande åtgärder förutom enstaka treglasfönster.

Pelle_123

  • Gäst
Pelle_123
SV: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...
« Svar #14 skrivet: 04 januari 2013, 13:41:51 »
Av det märket jag köpt finns det en 6 kw, men valde en 10 kw för att slippa spetsa med så mycket el dom kallaste dagarna.
När jag räknade så sa allt att en 6a skulle funka men törs inte chansa.
Alltså hellre en för stor med dess lyxproblem än en för liten och behöva ångra sig bittert (och behöva byta)

Många har denna uppfattning att störst är bäst men jag har inte sett någon som kan underbygga påståendet. Ja, det är klart bra om elpatronen inte behöver gå in mer än nödvändigt men samtidigt är den större värmepumpen både dyrare och drar mer energi de övriga 350 dagarna om året då endast värmepumpen kör (utan elpatronen). Hur ser era kalkyler ut där? Är besparingen de enstaka kalla dagarna tillräcklig för att motivera en högre investeringskostnad samt högre kostnad för att driva värmepumpen resten av året? Vad jag kan utläsa från CTC:s hemsida drar den mindre modellen 2,1 kW (modell 107) och den större 2,9-3,2 kW (modell 110) beroende på effektuttag.

Själv som boende i södra Sverige och en villa på en bit över 200 kvadratmeter har jag svårt att se någon anledning att välja 110 framför 107. Har man dessutom en kamin som hjälper till att hantera "köldspikarna" blir det än svårare att motivera. Om det är rätt tänkt eller inte vet jag inte, vi behöver mer kalkyler och mindre åsikter...  ^-^

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!