Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...  (läst 36479 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...
« Svar #45 skrivet: 27 mars 2013, 20:53:50 »
Om båda pumparna funkar lika bra så är skillnaden att 110:an är dyrare och, som jag skrev tidigare i tråden, den måste därför ha högre COP för att tjäna in den högre inköpskostnaden. Samma sak gäller för övrigt skillnaden mellan EcoAir och Mecaterm Arctic EVI.
EcoAir 107 kostar ca 40 000, medan Mecaterm Arctiv 7,5 kostar ca 85 000. Att gå upp till Mecaterm Arctic EVI 10 kostar ytterligare ca 20 000.
Du kan köra mycket elpatron för 45 000 så även om det finns värmepumpar som är mycket bättre på alla sätt och vis så är dom ofta också dyrare, och då måste dom spara in motsvarande mer el för att det ska löna sig.



EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...
« Svar #46 skrivet: 28 mars 2013, 06:37:21 »
Ditt första resonemang angående COP stämmer inte. En 110 klarar ju att hålla huset utan elpatron ner till en lägre temperatur. Det krävs inte en skillnad i COP för att en större pump ska bli lönsammare; det är den högre effekten som är nyckeln. Glöm inte heller dynamiken, den lilla VPn ska klara att återladda efter en dusch också.

Priserna du anger är fullkomligt orealistiska även om jag nu inte var ute efter en sådan jämförelse. Min poäng är att med lite otur (=dålig säljare) med framledningen så kan en EcoAir stå stilla stora delar av vintern även i Skåne. Då är det inte så svårt att spara tiotusenlappar sett på 10 år.

Vart kommer siffran 85000 för en Arctic 7.5 för? Visst är det dyra pumpar men listpriset inkl Solo-styrningen är 61000. Arctic 7.5 plus pannan HPB300 kostar listpris 92000 så detta paket kan du få för 85000! Ingår en EcoEl i dina 40000 du jämför med?  ::)

Som alla här vet är EcoElen vid användning mot VP också den panna som ger minst VV. Denna panna ska inte jämföras med andra lösningar prismässigt. Den är billig av en anledning...  ;)

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...
« Svar #47 skrivet: 28 mars 2013, 23:36:25 »
Både en 107 och en 110 stoppar vid samma VPin så det är framledningen som avglr hur kallt dom klarar, inte vilken effekt dom kan leverera.  Det blir en lite skillnad i elpatron precis när man är nere vid min utetemp men då blir det faktiskt så att det är bättre att pumpen går dygnet runt än att den stoppar då och då (vilket har med EcoEl att göra, möjligen att EcoZenith klarar det bättre, fast jag är tveksam eftersom inte ens den har en funktion som recirkulerar till botten av tanken vid minusgrader när laddpumpen gör men inte VPn).
Priserna tog jag från några firmor som säljer via nätet.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad tommys76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
SV: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...
« Svar #48 skrivet: 29 mars 2013, 15:31:47 »
Ok, jag förstår era inlägg som att värmepumpen arbetar binärt - antingen går den 100 % eller inte alls. Det jag fortfarande inte blir klok på är att här i söder har vi ju betydligt oftare +7 grader än -7 grader. Vid +7 grader räcker båda pumparna till gott och väl men 110:an skulle dra 3,2-2,1=1,1 kW mer likväl... aha, men utifrån det binära resonemanget skulle de då vid ett hypotetiskt effektbehov på 3,5 kW köra enligt:
- EcoAir 107: Ger typ 7 kW när man tillför 2,1 kW: Måste då köra 3,5/7=50 % av tiden med tillförd effekt i snitt på 2,1*0,5=1 kW
- EcoAir 110: Ger typ  11 kW när man tillför 3,2 kW: Måste då köra 3,5/11=32 % av tiden med tillförd effekt i snitt på 3,2*0,32= 1 kW
Slutsats: För att få ut en effekt på 3,5 kW vid +7 grader måste man tillföra cirka 1 kW för både EcoAir 107 och EcoAir 110.

Sista frågan: Utifrån mina förutsättningar angivna i två inlägg upp: Vilken värmepump skulle ni rekommendera? (precis som hur värmepumpen arbetar önskas binära svar, inget "det beror på"... :))

Kör du golvvärme eller radiatortemp nära 30-35 vid -15?
Menar du att det aldrig är under -7 där du bor?
Är det ok för dig att köra med lite elspets vid behov och du accepterar att du betalar lite mera för det när elpatronen går in?
Använder du pumpen endast för att värma huset eller också för varmvatten helt?

Har man väldigt låg framledning så orkar kanske den mindre pumpen att jobba för värmen skull och hjälpa till när det är kallt (men du kan behöva lite eldning istället). Men behöver du lite varmvatten också utan spets så tar det betydligt längre för den mindre pumpen att få tempen upp till 55 grader när det är kallt. Det kan vara värt att tänka på också. En större pump får säkert snabbare upp tempen i pannan.

Mindre pumpen är kanske ok om du har välisolerat hus, låggolvvärme och gillar att elda när det är kallt och en sån plan att värmen enkelt sprids till alla rum.

Vid temperaturer +7 grader behöver man ju knappt någon värme alls och då klarar väl vilken pump som hellst jobbet om nu huset ens är lite isolerat. Vad gör man ens med en värmepump då, förutom att värma varmvattnet för duschandet? :)

Gällande dina värden på vintertid. Du bör även beakta att största delen av vintermånaderna så är det betydligt kallare på nätterna än det är på dagarna. Det betyder att du kan ha köldpeakar. Där tom elpatronen går in oberoende..säg om det går under -20. :/

Jag har klarat mig ungefär till -20 med min pump utan elspets för värmen till huset, men då har jag låg radiatortemp, ftx (elpatronen på ftx var på 1.2kWh), hyfsat isolerat hus. Men vill jag ha 55 grader i övrepannan då så får jag nog sätta på elpatronerna. Btw kör en polar edition så den klarar lägre temperaturer, antagligen inte lönsam om du bor på ett varmare område där det inte är många dagar/nätter under -10.

Själv skulle jag nog gå för det säkra och ta den större pumpen. Du verkar ha mera kvm än jag. Allt handlar inte hur ekonomiskt det är utan också hur användbart det är. Man vill ju ha en lösning som fungerar så bra som möjligt.

En fråga till er som röstar för ecozenith istället ecoel. Om jag hade haft ecozenith och haft möjlighet att på något sätt värma vattnet genom att elda kan man då få upp tempen för varmvattnet i ecozenith genom att elda när det är kallt? Vad allt behövs då, låter ju som en större utgift för att få allt och funka istället för att bara lite spetsa med elen när det behövs? eller alternativ en extra beredare efter ecoelen.
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad tommys76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
SV: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...
« Svar #49 skrivet: 29 mars 2013, 19:09:46 »
Bra sammanfattat!
Vintertid har vi inte problem med duschkapaciteten, för då ligger ju tanktempen ändå så högt, utan det är mer under vår och höst när framledningen är så låg att tanktempen är låg. Då blir det ju övre delen som måste stå för varmvattnet, dvs elpatronen.

Men om man ska tro alla som skriver här inne så är alla nöjda hursomhelst, oavsett vad de installerar... ;)

Klart vi är nöjda! :)

Har du testat höja vp. min på våren/hösten? Det är då jag själv också har haft sämst med varmvatten. Jag vet dock inte hur detta påverkar COP och elförbrukningen.
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...
« Svar #50 skrivet: 30 mars 2013, 17:49:43 »
EcoZenith är väl ganska mycket dyrare än EcoEl? Om man inte tror på EcoEl'ens kontruktion så är det kanske bättre att titta på andra fabrikat i ungefär samma prisklass?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...
« Svar #51 skrivet: 31 mars 2013, 00:36:58 »
Det finns en faktor till att ta hänsyn till vid valet av storlek på VP och det är hur den kommer att arbeta vid minusgrader om man har EcoEl.
När VPn är igång så går vatten från botten av EcoEl:s tank ut till EcoAir, värms 5-6 grader och returneras till toppen av tanken. Vattnet till radiatorerna går från toppen av tanken och kommer tillbaka i botten. Inga konstigheter alls. När det är plusgrader...

När det är kallare än +2 går laddpumpen konstant, för att hindra att det fryser ute i VPn, oavsett om VPn är igång eller ej. Då går alltså vattnet från botten av EcoEl ut i EcoAir, värms ingenting och returneras till toppen av tanken. Det här gör att EcoEl upplever det som att temperaturen i tanken har sjunkit och vill starta kompressorn igen, men startfördröjningen gör att det tar 10 min. Vid det laget är skiktningen i tanken kaputt.

När VPn startar så kommer en 110:a ganska snabbt få tillbaka skiktningen och uppnå börvärdet (framledningen +6 grader) och stanna igen. En 107:a får kämpa på ett bra tag och om effektbehovet är tillräckligt stort så kommer den inte nå hela vägen innan det är dags för avfrostning. Tempen i tanken går ner några grader i samband med detta och VPn får börja om igen.

När jag insåg att det är såhär det fungerar ställde jag upp start/stoppdiffen en grad, från 5 till 6 grader, och det har gjort att nu går min EcoAir i princip dygnet runt från ca noll grader ute. Från ca 2-3 minus måste elpatronen börja hjälpa till för att hålla framledningen, och från -10 är EcoAir spärrad.

Om jag hade haft en 110:a hade den kanske klarat sig utan elpatron till låt säga -5, men den hade å andra sidan dragit mer el när jag "lurat" den att gå dygnet runt, alternativt hade den gjort en massa extra start och stopp helt i onödan, mellan avfrostningarna. Och då är ju frågan hur det påverkar livslängden. Så då måste man väga ihop prisskillnaden vid inköp, elförukning under gång, och förväntad livslängd beroende på antal start-stopp och total gångtid, för att kunna beräkna vilken storlek som är bäst.

Min 107:a har inga problem med att hålla värmen i vårt gamla timmerhus på 220 kvadrat. Hade en 110:a klarat det bättre? Förmodligen, men inte nödvändigtvis till lägre totalkostnad.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...
« Svar #52 skrivet: 31 mars 2013, 00:42:21 »
Köp den dyrare pumpen.
Den ger mer effekt och går kortare tid.
Eftersom du frågar så har du råd?

Är du en Fattiglapp?

Vilket trams.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...
« Svar #53 skrivet: 31 mars 2013, 09:08:18 »
Om pengarna inte spelar nån roll, varför inte köra elpatron rakt av och strunta i värmepump?  tOOmten
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...
« Svar #54 skrivet: 31 mars 2013, 09:34:11 »
Det finns en faktor till att ta hänsyn till vid valet av storlek på VP och det är hur den kommer att arbeta vid minusgrader om man har EcoEl.
När VPn är igång så går vatten från botten av EcoEl:s tank ut till EcoAir, värms 5-6 grader och returneras till toppen av tanken. Vattnet till radiatorerna går från toppen av tanken och kommer tillbaka i botten. Inga konstigheter alls. När det är plusgrader...

När det är kallare än +2 går laddpumpen konstant, för att hindra att det fryser ute i VPn, oavsett om VPn är igång eller ej. Då går alltså vattnet från botten av EcoEl ut i EcoAir, värms ingenting och returneras till toppen av tanken. Det här gör att EcoEl upplever det som att temperaturen i tanken har sjunkit och vill starta kompressorn igen, men startfördröjningen gör att det tar 10 min. Vid det laget är skiktningen i tanken kaputt.

När VPn startar så kommer en 110:a ganska snabbt få tillbaka skiktningen och uppnå börvärdet (framledningen +6 grader) och stanna igen. En 107:a får kämpa på ett bra tag och om effektbehovet är tillräckligt stort så kommer den inte nå hela vägen innan det är dags för avfrostning. Tempen i tanken går ner några grader i samband med detta och VPn får börja om igen.

När jag insåg att det är såhär det fungerar ställde jag upp start/stoppdiffen en grad, från 5 till 6 grader, och det har gjort att nu går min EcoAir i princip dygnet runt från ca noll grader ute. Från ca 2-3 minus måste elpatronen börja hjälpa till för att hålla framledningen, och från -10 är EcoAir spärrad.

Om jag hade haft en 110:a hade den kanske klarat sig utan elpatron till låt säga -5, men den hade å andra sidan dragit mer el när jag "lurat" den att gå dygnet runt, alternativt hade den gjort en massa extra start och stopp helt i onödan, mellan avfrostningarna. Och då är ju frågan hur det påverkar livslängden. Så då måste man väga ihop prisskillnaden vid inköp, elförukning under gång, och förväntad livslängd beroende på antal start-stopp och total gångtid, för att kunna beräkna vilken storlek som är bäst.

Min 107:a har inga problem med att hålla värmen i vårt gamla timmerhus på 220 kvadrat. Hade en 110:a klarat det bättre? Förmodligen, men inte nödvändigtvis till lägre totalkostnad.
Din 107:a har ju problem att hålla värmen i huset annars skulle den väl inte ta hjälp av elpatron redan vid några minus Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...
« Svar #55 skrivet: 31 mars 2013, 12:44:26 »
Nej, den har problem med att hålla värmen i köket som är största rummet i huset men dessvärre med sämst radiatorkapacitet, så jag måste dimensionera allting efter vad som krävs för att kunna hålla 20 grader i köket. Alla andra radiatorer är strypta...
Detta skulle ha åtgärdats förra sommaren men firman gick i konkurs precis innan det skulle göras och ingen annan hade tid att fixa det före vintern. Nu är förhoppningen att en annan firma ska kunna fixa det som ska fixas i år, före vintern.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...
« Svar #56 skrivet: 31 mars 2013, 14:44:42 »
Men då kommer du att sänka framledningen och även returen och vp kommer inte bryta på vp in och med en större vp tex Ecoair110 skulle du klara dig längre utan elpatron ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...
« Svar #57 skrivet: 31 mars 2013, 16:49:43 »
Och så tror jag att det kommer att bli även med min 107:a. Hoppas i alla fall!  tOOmten
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...
« Svar #58 skrivet: 03 april 2013, 20:51:43 »
Både en 107 och en 110 stoppar vid samma VPin så det är framledningen som avglr hur kallt dom klarar, inte vilken effekt dom kan leverera.

Detta gäller dig vilket självklart är väldigt tråkigt, men det är inte en generell regel. Min VP har jobbat vid -17°C och ger då självklart mycket större bidrag än än motsvarande (hypotetiska) 7 kW. Den håller också elpatronen avstängd i betydligt fler dagar än del mindre pumpen.

Min poäng sedan tidigare, i svaret till Pelle-_-_ var ju just att om VP stoppar på VPin så har man valt fel typ av VP. Därav min fråga till just Pelle-_-_, vad har han för framledning? Med låg framledning och en stor kåk ska ha han en 110 eftersom denna ger större täckningsbidrag. Men om VP stannar vid nollan ska ha iaf inte ha en EcoAir eftersom denna uppenbarligen tillhör de mer känsliga pumparna (vilket också beror på kombinationen med EcoEl).

Om en Mecacterm Arctic EVI klarar lika mycket högre VPin som den ger högre VPut än en EcoAir Polar, så hade du kunna driva VP ett par grader till ner i ute temp:

http://www.euronom.se/filer/Euronom_vs_CTC.pdf; se sliden "Polaris vs Ecoair fst/PE"

Ett par grader till ner ökar bidraget ganska rejält eftersom kalldagarna naturligtvis inte är likformigt fördelade.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC EcoAir 107 eller 110 - det är frågan...
« Svar #59 skrivet: 03 april 2013, 22:15:43 »
Men nu gällde frågan EcoAir, och då är det generella svaret att 107 och 110 stannar på samma VPin och stannar alltså vid samma utetemp. Vilken utetemp avgörs av vilken framledning som krävs, och ju lögre utetemp, desto tidigare stannar VPn.

Att olika VP har olika styrsystem, olika uppbyggnad men också olika pris är väl ingen nyhet.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!