@ Bigfoot
Det var ett bra tips, tack

Tror dock inte att det är vanligt med ventilation i ungerska byggnader, fram för allt inte om de är mer än 10 år gamla. Men som sagt måste man ändå titta på var och en byggnad.
Deras afärsidé är ju att kunna dokumentera energiförbrukningen från början och sen följa den över en viss period och dessutom (förhoppningsvis) kunna rapportera en minskning.
Så långt att jag förstår det är det grunden till lönen respektive återbetalningen av investingeringen.
Monitoring är ju jätteviktigt!
Annars skulle man kunna satsa på information. Att man t.ex. får folket med. Att man börja med en kurs där man förklarar hur man kan spara energi och visar hur man kan göra. Att man kanske hittar någon som ansvarar för att motivera den. "Gabor ser alltid till att ljuset släcks i korridoren efter klockan 19.00 "... t.ex. .. bara ett exempel).
Kostar kanske mindre än eventuell elektronik som måste installeras för att t.ex. släcka ljuset.
Sen följer man hela processen och tittar hur det går och efter t.ex. 2 veckor håller man en kurs igen och ger en Feedback hur det gick, vad man tycker ... diskuterar kanske vad man har kommit fram ... energistatistiken osv.
och efter t.ex. 3 veckor kommer man igen ... "hej igen, ni känner mig redan, ni vet vem jag är...."
Frågan är bara om det verkligen leder till en minskning av energiförbrukning ... och vad som händer när man slutar med dessa "informations kurser". Jag är lite skeptisk i alla fall.
Man måste ju få ut investingeringen ....
I kontorsbyggnader är det oftas el (belysning och apparater) som står för en stor del av energiförbrukningen. Är det nödvändigt med Standy-by över natten eller bättre att stänga av dom helt. osv.